Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala
Ite en kyllä allekirjota tota nimimerkillä molemmat variaatiot ajossa tällä hetkellä,
kummassakin omat puolensa....
Maantiellä korotusjouset pirusti mukavammat kun soa suorilla jousilla, aika hyvin nuo jousteleekin,
ainut huonopuoli et akselin alla vähemmän maavaraa jousien kohdalla kun soassa, tökkii kiviin ja kantoihin (tokihan sekin ajolinjoista pitkälti kiinni)
|
Kerro vielä mitkä korottavat sulla on ja paljonko korottaa.
Soallahan korotus menee heti väkisin maksimiin ja 33" pyörät näyttää entistä pienemmiltä.
Jos kuitenkin päädyt isompiin pyöriin niin soalle ne sopii alle helpommin.
Erona voi toki olla uudet liukkaat jouset vs. ruosteensyömät vanhat joissa latit ei liiku toisiinsa nähden.
Mulla käyristetyt vanhat vakiojouset on liian tönköt vaikka rasvattu ja latien päissä luikupaloja.
Tuo yleistykseni perustui juuri siihen että käyrän korotusjousen täytyy olla jäykempi ja joustoissa latien pitää liukua toisiaan vasten. Suorassa soajousessa se liukuminen on lähes olematonta.
Ajatukseni kai olikin että maastoajoa parantaisi jousituksen herkistyminen ja soassa lateja voi poistaakin, korotusjousilla latien poistolla voi menettää haluttua korotusta. Ainakin kannattaa valita hyviksi todetut korotusjouset kun joitain malleja moititaan kivirekiominaisuuksista, ehkä ne onvatkin jotain kuormankantokykyä lisääviä paremmin kuin offroadominaisuuksia lisääviä.
Ainakin teoriassa soa on herkempi jousen pienemmän sisäisen vaimennuksen ansioista, lisäksi joustomatka kasvaa kun jousi ei ole valmiiksi lähellä ulosjouston maksimia.
Jos vakiojouset tuntuu omaan käyttöön riittävän herkiltä niin korotusjouset ei ainakaan heikennä maantiehallittavuutta jota soa taitaa väkisin tehdä.
Soa taitaa vaatia tractionbarit ennen kuin korotusjouset ainakin jos lateja poistelee, yksi muutos pyytää aina jotain lisää..
Voisit muuten verrata noi joustot rampilla niin saisi selkeää vertailutietoa korotusjousi vs. soa. Mua ainakin kiinnostaisi kun omaan alustaan en ole tyytyväinen.