Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos
ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?
|
Periaatteessahan se on just noin ja terässylinterissä käytännössäkin. Kuitenkin se kuminen pussi on lytyssä ollessaan halkaisijaltaan isompana, joten voima suhteessa paineeseen on isompi. Sitten taas jos sen haluaa nostaa äärimittaan, niin silloinhan halkaisija on pienempi, joten painetta tarvitsee enemmän. Ja sekin vaikuttaa vähän, että lytyssä ollessaan se kumi koittaa itsekin oieta, eli vähän kantaa kuormaa ja pitkänä ollessaan taas pyrkii lyhenemään.
EDIT: Eli siinä mielessä toimii aika pitkälti samoin rengas, jos sen paineilla haluaa maavaraa säädellä.