Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter
Sitte vielä pari juttu mitä arvuuteltiin kisan aikana että saako HS:ssä olla:
3.7.5.3 Ohjausjarru Ohjausjarru on kielletty. (kuin myös yhteen pyörään vaikuttavat jarrut).
|
Ohjausjarru = kääntöjarru
Kielletty, jos autossa on ja käyttö havaitaan, loppuu kisat siihen. Poistaminen kisan ajaksi voi olla aika haasteellista, mutta PM ja P autot on saatava myös ajaa tässä luokassa, joten saa olla asennettuna, mutta käytöstä rangaistaan.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter
3.7.6.1 Renkaat Ilmakumirenkaat Kuormittamaton maksimi halkaisija 1250mm. Maatalousrenkaat, nastat, ketjut sekä paripyörät eivät ole sallittuja.
|
Siis "normaali" offirengas, mutta jos murromurskaa halutaan traktorirenkailla, niin sehän on vain sovittelu kysymys. Toisaalta raktorin näköisiä vehkeitäkin on välillä ollut, mutta (omasta mielestä!) ne kuuluisivat pellolle omiin tarkoituksiinsa. Korkeuden tekee taas tuo luokka Proto...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter
3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole tehtaan määrityksissä. Jälkiasennetun matalan 2WD:n käyttö kilpailun aikana ei ole sallittu. Se on lukittava mekaanisesti ennen katsastusta.
|
Jälkiasennetun määrittely on hieman vaikea, koska harvassa rakennetussa laitteessa vivustot tuppaavat olemaan "made by me" ja sen takia valvonta hankalaa. Ideana olisi kuitenkin tuo 2WD:n kautta oleva "puolivillainen kääntöjarru", eli 2WD päälle (tai jakiksen lukko auki) ja kässärillä takapää lukkoon ja etuvedolla sitten auto ympäri. Tämähän onnistuu kardaanikäsijarrulla todella helposti, tai esim. Nivalla ihan tehtaan muutossarjan asentamalla...
Ja muille lukijoille:
HS:n suosio tällä hetkellä näyttäisi perustuvan suureen Modi kaluston määärään, joka ei ihan Modiin mahdu, mutta sinne kuitenkin menisi jos säännöt sen sallisi. EPÄVIRALLISESTI tulevassa sääntökirjassa asiaa tullaan lajiryhmässä käymään läpi ja ehdotuksia vastaanotetaan (mikki70älive.fi), jotka kanssa vakavasti otetaan!!!
Syy Modin luokan rukkaukseen on olemassa, koska ero Stanuilla ja Modeilla on todella pieni, mutta Modilla ja Pro Modilla taas melko suuri.
Suosittelen keskustelun avaamista toiseen osioon, ei kuulu tänne Raision kisaan.
Mutta EDELLEEN SUURI KIITOS KAIKILLE kisaan osallistuneille tahoille ja varsinkin PM:n kaksikolle, joka todellakin taisteli kisan loppuun asti ajattelemalla ja ajamalla!!!!

