Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jaska77
|
Kokeilitko mitata yleismittarilla? nuo vanhat alentimet antaa sen verran läpi, että kokeile vaikkapa 5 watin hehkulla kuormittaa, ja mittaa sitten.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kumpumäen seppä
Eikön noissa 24 V autoissa ole käytännössä aina kaksi akkua sarjassa? Silloinhan akkujen välisen kaapelin ja rungon välillä on tuo 12 V. Tietysti jos toinen akku on oikein huono, niin tuo jännite saattaa poiketa paljonkin tuosta latausjännitteen puolesta välistä, mutta normaali akuilla luulisi olevan sen verran lähellä tuota 12 - 14 volttia, ettei siitä peräkärryn valoille luulisi vielä olevan ongelmaa. Ei tietysti kannata mitään radiota jne. kytkeä tuohon jännitteeseen, jollei asuntovaunussa ole omaa akkua joka tasaisi tuon jännitteen.
Takavaloista sitten vaan releiden kautta tuonne peräkärryn pistorasialle. Yksi piuha akuilta olisi pienempi paha minun mielestä kuin jännitteen alentaja. Sulake heti akulle ja ennen releitä vilä esim. 15 V zener-diodi. Tuolloin jos jännite akun huonokuntoisuuden takia alkaa nousta ladattaessa liian korkealle, niin polttaa sulakkeen ennen kun tulee muuta vahinkoa.
|
Ja taas alkaa mennä akkuja paskaksi.... jos ei ennestään ole ollut.
-> ei missään nimessä saa ottaa sähköä akkujen välistä....