Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr
Mistä tietää tai erottaa coolereiden sisäiset virtausvastukset? Onko halvat "kiinancoolerit" sitten hyviä sisäisten virtauksien vai vaan suuren koon (= jäähdytyspinta-alaa) ja halvan hinnan vuoksi?
Onko eroa coolerilla sisäisesti jos se on A) 150hv n. 2L henkilöauton moottorista tai B) 150hv 4L kuorma-auton moottorista jos pinta-ala on lähellä toisiaan? Onko eroa sisäisen virtausvastuksen/tehon suhteen bensaturbon coolerit vs. dieselturbon coolerit? Lähinnä kai siis bensavehkeitä ajetaan korkeammilla kierroksilla (tai ainakin maksimitehot) kuin disukoilla....liekkö sitten mitään erota coolereilla sisäisesti?
|
Lähinnä sitä mietin, että jos ne coolerit on päällekkäin, niin niiden välinen putki tekee mahdollisesti tarpeettoman jyrkän mutkan joka sitten ahdistaa kovemmalla virtauksella. Tuo siis jos ne coolerit on peräkkäin eli sarjassa. Mutta jos ne asentaa rinnan niin sitten putkivedot on lyhyempiä ja olettaisin jäähdytystehonkin olevan parempi.