Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen
Tässähän kannattaa huomioida kanssa semmonen juttu että ainakin nuo 80 luvun japsimoottorit jollottaa tyytyväisenä jopa yksiasteöljyillä jos ne on keliin oikeat  Ainakin takapotkusen 80 luvun kinkäpin ohjekirjassa oli vielä käyttötaulukko yksiasteöljylle ja "erittäin kylmissä olosuhteissa" 10w-30 oli suotavaa.
Nykynen halvinkin 10w-30 kura täyttää moottorin valmistusajankohdan vaatimukset heittämällä !
|
Niin täyttääkin MINIMI-vaatimukset, mutta jos/kun muutamalla eurolla saa paljon parempaa voitelua, lue lisää kestoikää, niin ei kannata "säästää", varsinkin kun tuo öljyn hintaero voi tulla säästettyä polttoineen kulutuksessa, kun kitkat on pienemmät.
Ja sitten se, että jos käyttö ei ole "normaalia", niin ongelmat voi ilmetä äkkiä..
Tuossa linkki yhteen hj-60 moottoriongelmaan, joka ainakin osittain on öljyistä lähtöisin
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121697
Jos ajaa paljon maantiellä, ja haluaa nimenomaan säästää öljyn ostossa, niin minä mieluummin jatkaisin vaihtoväliä, kun ostaisin halvinta öljyä, millä ajaisin valmistajan sallimat kilometrit.
Esim. teboilin super HPD (shpd) maksaa vajaa 70e /20 litran (puuilossa, olikohan 15w/40) Siis jos öljytilavuus on 10 litraa, niin vaikea säästää kymmeniä euroja öljynvaihdossa...
Esim. hj-60: 102 hv:n 4 litran koneessa noin 10 litraa öljyä, ja öljynvaihtoväli muistaakseni 5000 km. Tänäpäivänä uusissa autoissa on puolta pienemmässä koneessa lähes tuplatehot, ja öljymäärä puolet; mutta vaihtoväli moninkertainen!
Siis hj-60 saa 2 litraa uutta /öljyä 1000 km (siis 10 litraa 5000 km välein) ja tehoa 102hv.
Pahimmillaan Joku uusi auto saa 0,2 litraa uutta öljyä /1000 km (siis 5 litraa 25 000 km välein)