Suuttimia kannattaa kartottaa ennen isompia investointeja - kun Googleen laittaa tuon allaolevan hakusanaksi, tässä on minun mielestä yksi parhaista ilmankulutus- ja tehontarvetaulokoista - tämä kuukkelin hakusanaksi:
Abrasive Blast Nozzles Catalog - Kennametal
Mä olen nähnyt ehkä sähkökompuran parhaaksi puoleksi kun ilmankulutus ei ole yhtäjaksoista, ei paljon puristele vaikka se pyörii samoilla kierroksilla - vaikka voisihan siihenkin tehdä kierrosten pudotuksen tamun kanssa. Käytännössä kuitenkin puhalluskypärä vie yllättävän paljon ilmaa ja toinen on jos puhalluskellossa on pneumaattinen ohjausventtiili, joka laskee ilmaa ohjaustarkoituksessa koko ajan vähän.
Minun mielestä ennen kierrosten alentamiseen panostamista, kannattaa panostaa hyviin puhallusvälineisiin, joilla työ sujuisi mahdollisimman jouhevasti.
Jos hommat lähtee liikkeelle yksinkertaisimmilla mahdollisimmilla tee se itse välineillä, silloin ei varmaan puhalluksen katkaisuventtiiliä ole mukana ja täysi ilman kulutus on koko ajan ellei mene kellon viereen hanasta vääntämään. Myös kypärä on päässä ison osan ajasta ja sinne pitää olla ehdottoman luotettava ilmansyöttä jos ei halua riskeerata omaa henkeään.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull
hyviä tietoja noi suutinkokotiedot ja tuotto/tehontarvetieto on aika paikkansapitävää kun katsoo minkälainen sähkömoottori tuossa Tamrokissa on nyt kiinni. Mutta tarkoitus on tosiaan saada se dieselkäyttöiseksi, että on sähköistä vapaana ja voi puhaltaa vähän etäämmällä rakennuksistakin. Pääsulakkeet on vain 35A joten menee niin rajoilla kun muutakin kulutusta on koko ajan. Ja tuommonen vanha diesel tulee kyllä halvaksi käyttää kun nämä komponentit nyt ei paljoa ole tullut maksamaan. Vaunukompuroita on katseltu kauan, mutta ne on monikin niin paljon käytettyjä ja maksaa kuitenkin 3-5 k€.
Tuo kompuran vapaanapyöriminenhän ruuvikompurassa on niin helppo järjestää, että suljetaan vain imuilman saanti läpällä niin kyllä tuotto laskee ;-) Samanlainen paineventtiili siinä tarvitaan mutta mietin, että pitäisikö sen laittaa samalla laskemaan myös moottorin kierrokset alas kun ilmantarve lopahtaa. Miten se on ruuvin voitelun kannalta, onko parempi että se pyörii läppä kiinni tasavauhtia vai että pyörimisnopeus tippuu pieneksi, voiteleeko yhä kylliksi jne.?
TT
|