Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
ensimmäiset HJ-61:t v. 87? ilman vinssiä ja mekaanisia lukkoja, toki kitka taka-akselilla.
|
HJ-61 tuotanto alko virallisesti 85 vuoden loppupuolella pyöreälamppuisena. Ekat on vaa periaatteessa HJ-60:siä päivitetyllä moottorilla. Pyöreelamppusia 61:siä löytyy vuosimalliin 87 asti ja 87 vuosmallisissa on pyöreelamppusenakin alkuperäsenä lukkoakselit ja se vähän modernisoidumpi kojelauta. Tuntuu vaan olevan melko harvinaisia toi ekat 61:set, mutta silti saa olla tarkkana, että onko lukkoakselit oikeasti vai ei.
Jos pelkkää harrastekäyttöä ajatellaan, niin 60:set on yleensä vähän edullisempia hankintahinnaltaan. Mulle toi palvelee käyttövehkeen roolia ja toi alkuperänen suoraruiskutuskone on siinä täysin pakollinen, koska se vie niin paljon vähemmän ainetta. Tosiaan alle 1200rpm toi turbokone on aika eloton, mutta toisaalta ei se turbo ole silloin vielä kierrosalueella.
Tossa taitaa ratkaista vaan se, että tehäänkö se auto esim. maastoajoon vai pitääkö sen näyttää paperillakin hyvältä dynolappujenkin suhteen. 12-HT koneesta saa alkuperäsenäkin jonkun verran kakkua lisää jos tietää tasan tarkkaan mitä ruuveja käännellä ja minkä verran. Vauhtipyörä tuntuu ihan olemattoman painoiselta ja koneessa on huomattavasti pienemmän puristukset, kuin vaparissa, eli alavääntöä tuskin saa millään taikatempulla lisää.