Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu
Uskomme että osasyy laimeaan innostukseen on juuri se että viimeaikaiset kisaradat ovat olleet hieman liian vaativia perusautoille.
Kysymys kuuluu pitääkö sen radan olla valtaosaltaan joko kovaa iskaritestiä tai upottavaa vinssin vaativaa suota? Myöskään vesialtaat eivät meitä kiinnosta vaikka kovalla pohjalla olisivatkin.
Kun rata ei sisällä liian vaarallisia kohtia niin autoiltakaan ei tarvitse vaatia ihan kaikkea sellaista joka veisi innostuksen lajiin sen kalleuden vuoksi.
|
Itse kannatan ehdottomasti vinssittömyyttä radan suunnittelussa, koska kaikilla kisaan haluavilla sitä ei välttämättä ole ja vinsseissä on isoja eroja joten eipä olisi kovin mielekästä sulatella joka kierros kiinansähkövinssillä muutamaa minuuttia kun vieressä kaverit vetää kardaanivinssillä narulla 15 sekunnissa auton kuiville.
En kannata iskaritestiä, epätasaista saa toki olla mutta nekin mielellään sitten hitaisiin paikkoihin, pelto oli hienon näköistä baanaa, ja sitten voisi olla joku hidas lenkki jossa esim. joku ojanylitys ja vaihtoehtoisesti kiertävä tasainen reitti. Kuitenkin niin että haasteen määrän saisi itse hieman valita, niin että tasainen ja helppo ei olisi niin nopea kuin haastava pätkä.
Vesialtaatkaan ei oikein sytytä, kaikki tämmöinen potentiaalinen autonrikkomiskohta ei ole hauskan, halvan ja rentomielisen kisan aineksia.
Tossa kun ford59 ehdotti katu ja HC-luokkaa, nimiltään vaikka sitten katu- ja offroad-ryhmät. Kuulosti hyvältä siinä mielessä että olisi kaksi ryhmää, katuautot olisivat säännöiltään semmoiset että kosketuksia ei sallita ja radassa olisi joku helpotus verrattuna offroad-ryhmän autoihin että periaattessa vakio-pajerollakin pääsisi radan ympäri jotenkuten, ei tarvitse sentään niin helppo että etuveto-Escortilla pääsee mutta niin ettei sentään tarvi kaikilla olla 31" renkaat ja 3" korotusta että rataa pääsee ympäri.
Mikä sitten olisi näiden määritelmä, sitä en tiedä. Olisiko katu-ryhmään kilvellisyys ja max. 33" renkaat?
Offroad-ryhmällä voisi olla jossain kohtaa eri reitti, jossa olisi sitten ryminään sun muuta mitä halutaan. Heinimaalla tämä olisi varmasti mahdollista. Kuramatorossi näytti tossa viime vuonna aika hienon baanan, missä ei ihan älytöntä ryskettä käsittääkseni ollut, ja siellä oli isolle luokalle omat kiertokohdat haasteen hakuun.
Itse odotan innolla tulevaa jos saadaan tommonen rata että millä tahansa maasturilla pääsee periaattessa kisaamaan, palkinnoilla ei niin väliä kunhan kaikilla on kivaa. Oma autokin on 4,5" korotus ja 31" renkaat, mutta ei silti kiinnossa ajaa 50km/h kivikossa ja pelätä että koska joku pettää ryskytyksestä. Offroad kun aina vie ne viimeisetkin rahat oli lähtökohdat mitkä tahansa.
Ja kisaformaattiin, itse pidän todella hyvänä tuota 45min + 45min kisoja 30-60min huoltotauolla, saa auton tankata jos tarvii, korjata pienet viat mitä tulee. Ei mielestäni mitään järkeä ajaa 90min ja kolmannes autoista joutuu keskeyttämään syystä tai toisesta.
EDIT: Tässä yksi hieno pätkä pienipyöräisille perushaastavasta radasta. Toki tossakin oli jotain karvan liian jyrkkiä ylä- ja alamäkiä ja iskaritestin näkösiä kohtia mutta periaattessa ei kiven kiveä ajolinjalla johon perän tai öljypohjan vetäisi rikki.