Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko
Saaneen huomauttaa, että missään vaiheessa en maininnut, että myrkyt viedään ongelmajäte laitokselle.
Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään.
Mutta asiakastahan ei kuseteta, että myymmepä sinun omat aineet sinulle takaisin ja tehdään sillä rahaa. Ilmastointi huoltokoneetkin maksaa, ja huollon hinnalla kuoletetaan koneenkin hintaa, ei pelkän myrkyn osto hintaa.
---
R-12 järjestelmät itselleni vähemmän tunnettuja, kun työrintamalla työkoneet jo sen verta tuoreita, että R134a:n kanssa pelataan. Museo koneissa on nuita vanhoja, mutta ne ei meidän "marmoritiskille" juurikaan tule kyselemään.
Muutamaan omaan harrasteautoon on tullut R-12 järjestelmään R134a:ta kokeiltua...
|
Siis kun tämä topiikki venyi "ulos" aloituksesta, niin yritin kommentoida "auki" tuota sinun vastausta; en milläänmuotoa tarkoittanut/yrittänyt syyttää sinua epärehelliseksi.
Mutta koska tällä palstalla on huomattavan paljon tee-se-itse ihmisiä (siis hyvä piirre että vielä ihmiset tekee/kokeilee!) niin sen takia kommentoin tuon R12 korvaamisella R134a:lla.
Siis minä olen nähnyt käytännössä noita ongelmia, että sekä japsien että saksalaisten R12 kompurat on kuluneet/leikannut kiinni, kun taannoin tuo R12, ja sen korvaajat, maksoi moninkertaisesti tuohon "tusinatavaran" R134a:n verrattuna.
Mulla on sekä 4-matic mersussa, että tuossa HDJ-80:ssä ollut alunperin tuo R-12, ja nyt molemmissa on R134a, toki tuli aikanaan "pestyä" tuota järjestelmää huoltolaitteella (että saisi öljyn pois) ja ladattua sinne öljyä, jonka pitäisi olla sekoittuvaa noihin alkoperäisiin.... Molemmissa edelleen R12 kuivain, helpottaa tuota mahdollista pikavianhakua. (Molemmat kuivarit käytetty irti)
Siis nuo omat ovat toimineet paremmin kuin ei ollenkaan, vaikka vain osa öljystä ja kylmäaine on vaihdettu. toki tuo r134a tuppaa tihkumaan ulos....
p.s Minusta Tuo R134a ei ole hirveä myrkky, mutta vaarallinen nesteenä/juuri kaasuuntuneena!
MUTTA tuo vajaa 100 euroa ilmastoinnin huollosta on kohtuu hinta!