Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen
Noh, niin no. Samaa mietin päivittäin koska HJ:n vuosimaksut on 970e. Jos ostan -96 suburbanin dieselillä vuosittaiset maksut on 85e. Jos ostan vaikka 2001 Suburbanin 6.0 bensa-vortecilla, vuosittaiset maksut on 0 euroa. Kevytkuorkille ei lasketa käyttömaksua vaan dieselvero pelkästään.
Verojen maksu menee sitten jatkossa polttoaineverojen muodossa koska 6.5td vie 13-17litraa sadalle nurkissa ja 6.0 bensa ainakin saman verran. Mutta vastapainona kolme penkkiriviä, mukavaa kyytiä ja helpotus siitä ettei niissä Trafin kirjeissä tule mitään ikäviä pankkisiirtolomakkeita.
Kevytkuorma-autoista ei tietääkseni mene autoveroa Suomeen tuotaessa, joten voit hyvin tuoda sen Suomeenkin. Tietenkin täällä hölmölässä on kaikenlaisia lapsellisia "sääntöjä" joten joudut katselemaan vähän vuosimalleja ja ehkä riipimään aivan kelvollisia osia irti ja korvaamaan ne EU-kelvollisilla osilla jotta saat auton tieliikennekelpoiseksi. Vakuutukset ovat kevytkuorkille hieman korkeammat samoin kuin katsastus joillakin katsastusasemilla.
HDJ:n verosta säästyneillä rahasummalla saat n.666 litraa dieseliä tai n.606 litraa bensaa=4000-4500km ajelua v8:lla.
|
kyl tuo bensaversio vie jonkun verran enempi

tuo oma avalanche vie kaupungil n.30litraa sadalle riippuen kengän asennosta, tosin edes valmistaja ei oo ilmottanu tolle 8.1 vortecille kulutuslukemia.. matka-ajoa on tullu enempi ajettuu traileri peräs ja sillo lukemat ollu n.22litraa satkulle, ilman trailerii pääsee varmaa pari litraa vähemmäl..
ja vaikka tuo kuluttaa enempi ku ex-traileriveturi (hdj80) niin verot huomioiden n.10tkm vuodessa on raja jonka jälkeen tuo alkaa tulemaan kalliimmaksi...
ja mitä tulee vakuutuksiin niin ainakin lähi-tapiolassa tossa on halvemmat vakuutukset ku hodarissa oli.. ja käyttömaksua ei ollenkaan
jos ajoo tulee enempi niin kannattaa kyl miun mielestä ostaa ehdottomasti diesel, ku ei tuo dieselvero mikään iso oo mut bensakone on juoppo