Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?
Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.
Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.
|
Empä ole keskitys renkaita omiin autoihin kaipaillut,
mut tarvike vanteita avensikseen laittaessa ne mukana tulleet kiekot paikalleen laitoin
2-jako vanteissa mutsin t4 volkkarissa ei ole kunnolliset kartiot vanteissa ja hyvin keskityy kun käyttää ajatusta
Ensimmäinen pulttimopolla 1;sellä kiinni sit seuraava sekä kolmas sitten ensimmäinen auki ja 2 ja 3 kiristäen lisää jo 3;sella ja sit loput kiinni pyöräytetään jos ei vippaa niin vielä kierros 4;sella ja se on siinä
Nyky seat;iin kun sovitin länsisaksalaiset vanteen kartiot niin päivittäin piti kiriä

ensimmäinne kuukausi sit enään joka toinen päivä loppu kesän ajan, seuraavana kesänä ei tarttenutkaan edes jälkikiristää

Ja momentti ei ole apinanraivolla idiootin innolla