Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Tuo pöly ei välttämättä näytä tuolle suodattimessa.
Aikanaan kun tuota ilmiötä mietin, niin tein sivistymättömän arvauksen; tuo pöly, kosteus, kumi ja hihnapyöristä syöpyvä materiaali muodostaa tuon ruostepölyn. (siis tuo pöly on syövyttävää kosteuden ja kumin rikin kanssa)
Raitisilmasuodattimet ja koneen ilmansuodattimet ovat samanvärisiä kuin muualta tulleissa autoissa.
Ja tuo ilmiö ei käsittääkseni koske kaikkia autoja samassa laajuudessa, VAG peräisissä nähtävästi pahimmastapäästä.
|
Ihan volvoissa,citikoissa,pösöissä ja toyotissa esimerkiksi samaa ongelmaa,että ei ole vain volkkarin ongelma,tuo volkkari on liitetty tuohon siksi että sen maahantuojahan tuota ensin alkoi tutkimaan ja toi moisen ongelman julkisuuteen. Täällähän on veikkailtu kaikkea tuosta oktomurskasta tiesuolaan ja suolaustekniikkaan. Itse epäilen tuota oktomurskaa,sitä kerta kun on muuallakin ja suurimmaksi osaksi tuo ongelma on liitetty tuohon ohikulku moottoritiehen jossa moista ei eräiden tietojen mukaan ole käytetty.
Tuo pöly taas ei ole syy,vaan seuraus joka sisältää kumia,lasikuitua ja metallia,tämä ihan VTT:llä tutkittua,tosin VTT ei löytänyt jakopäästä mitään ylimääräistä mutta ehkä he eivät osanneet/tietäneet etsiä sitä tarkemmin. Eräiden toisten tutkimusten mukaan tuolta jakopäistä ja suodattimista on löydetty BI-metalli seoksia,tuli vaan kuultua kun tuosta aiheesta oli koulutus gatesin toimesta. Tuo ongelma on myöskin moniura hihnoissa,nekin kun ovat alkaneet ruskehtamaan/kulumaan nopeammin. Muutaman vanhemmankin auton tiedän joissa moista pölyä on havaittavissa ollut,nekun eiväit käy enää korjaamoilla remmien vaihdoissa niin niiden ongelman seuraaminen on vähän vaikeampaa. Mutta tästähän pitäisi olla tyytyväinen,tällähän on työllistävä vaikutus korjaamoalalla.