Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle
Muistaakseni tuo piuhan katkaisuhommeli ei onnistu ihan noinvain.. Olikohan perusteluna se, että auton keulassa olevat valot pitää kaikkinensa olla toimivat. Sinällään tuo vaihtokytkin idea ei olis huono homma, eli mikäli se on hyväksyttävä systeemi, laittais vaihtokytkimen siten, että sillä valittaisiin joko auton omien pitkien ja varsinaisia pitkiä hoitavien lisävalojen väliltä.. Sitä nyt en muista, oliko tuo systeemi vain raskaan kaluston valomääräyksiä varten. Eli tuolla tavalla auton pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku menee reilusti yli sallitun 100... Plus, että auton keulassa olevien kaukovalojen määrä on yli neljä kpl.. Mutta mikäli tuollainen vaihtosysteemi on lainmukainen, niin sillähän tuo ongelma on helpouten hoidettavissa... Ja vielä helpommalla pääsee, jos sen kaukovalon piuhan voi pistää poikki...
Niin ja edittinä vielä tuo, että laittais lisäpitkiksi umpiot, joissa on myös lyhyet valot, niin eikös se ollunna niin, ettei lyhyitä valoja saanut kahdentaa muutaku noissa 70-lukulaisissa... Vai onko tämä säännös poistunut referenssiremontin yhteydessä?
|
Kyllä sen pitäisi noin onnistua:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13685...aatimuksia.pdf
Lainaus:
3.4 Valaisimen peittäminen tai poistaminen
Valaisimien peittäminen on kielletty lukuun ottamatta kaukovalaisimia, lähivalaisimia ja etusumuvalaisimia, jotka voidaan peittää silloin, kun ne eivät ole käytössä (luukkuvalaisimet).
Pelkän valonlähteen ja/tai varokkeen poistaminen ei ole valaisimen käytöstä poistamista. Valaisin katsotaan poistetuksi, kun koko valaisin on poistettu ajoneuvosta. Tästä poiketen
valaisimen ollessa rakenteellisesti yhdistetty toiseen valaisimeen siten, että valaisimen poistamiseksi myös toinen valaisin pitäisi poistaa näiden yhtenäisen rakenteen takia eikä yksittäistä valaisinta pysty poistamaan tavanomaisin työkaluin (esim. auton ajovalaisin, jossa on sekä lähi- että kaukovalaisin), voidaan toinen näistä valaisimista katsoa poistetuksi, kun valaisimen valonlähde, varoke ja johdotus on kokonaan poistettu,
tai
ajoneuvon alkuperäinen ja siihen uutena asennettu valaisin, jonka rakenne noudattelee ajoneuvon korin muotoja, voidaan katsoa poistetuksi, kun valonlähteen, varokkeen ja johdotuksen poistamisen lisäksi valaisimen valoa näyttävä pinta on kokonaan peitetty valoa läpäisemättömällä kiinteällä rakenteella tai esimerkiksi maalaamalla, jota ei voi helposti poistaa tavanomaisin työkaluin. Valaisinta ei katsota poistetuksi, jos se on peitetty tarrakalvolla tai teippaamalla.
Myös lisäkaukovalaisin katsotaan poistetuksi vasta, kun valaisin on kokonaan poistettu. Lisävalaisintelinekin tulee poistaa, jos valaisintelineessä ei ole valaisimia. Poistovaatimus ei koske auton katolle asennettua valaisintelinettä (esim. kuorma-autossa). Lisävalaisintelineellä ei tarkoiteta etusuojajärjestelmää, jota koskee tyyppihyväksyntävaatimus (5.22).
|
Vaihtokytkinkin mielestäni sallittu, mutta tosiaan kaukovaloja ei saa olla yli 4 kpl. Ja referenssithän lasketaan
yhtäaikaa palavista kaukovaloista.
6.1.7.2
Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle joko yhtäaikaisesti tai
pareittain. Jos luokan N 3 ajoneuvoon on asennettu ylimääräiset kaksi kaukovalaisinta 6.1.2 kohdan mukaisesti, korkeintaan kaksi paria saa syttyä yhtä aikaa. Vaihdettaessa lähivaloilta kaukovaloille on ainakin yhden kaukovalaisinparin kytkeydyttävä päälle. Vaihdettaessa kaukovaloilta lähivaloille on kaikkien kaukovalaisimien sammuttava yhtäaikaisesti.
6.1.9.1 Kaukovalaisimien,
jotka voidaan kytkeä päälle samanaikaisesti, suurin yhteinen kytkettävissä oleva voimakkuus saa olla enintään 430 000 cd, joka vastaa vertailuarvoa 100.
Ja edelleenkään lähivaloja ei saa kahdentaa 1.1.1980 jälkeen käyttöönotetussa autossa.