Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Mutta eikö nuo "risteilijät" ole aikalailla tehty veteen, ja nimenomaan kestämään sen paine/voima? Taannoin yksi telakkahitsari kertoi, että ei- jäissä kulkevissa pintapellit on aika ohuita....
Siis tuon "jollan" pelastamiseksi/kelluttamiseksi lienee tärkeintä, että kellunta-asennon, ja siihen siirtymiseen, on pinta pellit ehyet?
Siis kummalla puolella ne "kuorma/kellutus" kontit on? siis oliko ne kallion viillot samalla puolen?
Siis homma on materia-/hydrodynaamista(?) laskentaa, ja lähtötietoa on muutama 1000 tuntia... siis yrittää nostaa(pelastaa) semmoinen metallipala, kuin makkaraperunat alumiinifoliossa, taikka ainakin sinne päin....
|
Risteilijöiden rungot on yllättävän ohuesta pellistä tehtyjä, ovat sellaisia joustavia kennorakenteita. Tosin esim. kaksoispohjassa on usein paksua tavaraa, jotta aluksen painopistettä saadaan alaspäin. Tässä tapauksessa ruostuminen on jo tehnyt tehtävänsä, eli laivapalkki ei ole enää entisen veroinen. Ja laivan runko on tietty vaurioitunut karilleajossa. Siksi operaatio tehdään hitaasti ja tarvitaan noita ylimääräisiä kellukkeita. En ole nostoon sen ihmeemmin perehtynyt mutta olettaisin laivan rungossa olevan satoja jännitysantureita ja niitä seurataan ahkerasti operaation aikana.
Ja nythän kippo on jo tosiaan vaaterissa.