Viestiketju: lisäakulle maandoitus
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 26.06.2013, 20:53
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 970
Perusasetus

lataus


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko sähkötekniikka tuttua? siis siellä laturin sisässä on 6 isoa diodia, 3 niistä n. 8mm halkaisijaisista juotettu negatiiviseen napaan, siis siihen mikä on laturin maa.
Toiset 3 isoa on juotettu positiiviseen napaan, siis siihen laturin + napaan, mistä paksu virtajohto lähtee akulle.

Käytännön toteutus vaihtelee hieman, siis vanhoissa hyvinkin "selkeä" uudemmissa muovissa piilossa....

Sitten siellä sisällä on 3 kpl noita magnetointivirta diodeja, jotka ovat kooltaan yleensä noin 5mm pitkiä ja 3mm paksuja "mutikoita", ja niiden lataussäätimeen menevä pää on merkitty renkaalla.; joskus olen "hätätapauksessa" pistänyt sinne Diodeja, joiden tyyppi on 1N4005 (tai viimmeinen numero vaikka 6 tai 7, tarkoittaa esto suuntaisen jänniteen kestoa, 35 volttia on riittävästi.)
Mutta jos hyvän/varman haluaa, niin virrankestoa saisi olla olla 2A (1N4007 kestää nimellisesti 1 amppeerin) ja estos. jän. min 50V.

(siis magnetointivirta diodien kautta syötetään "säätimelle" noin 3 amppeeria virtaa, millä magnetoidaan laturia...)

Siis nuo diodithan ovat sähköventtiilejä, jotka pitää olla oikein päin.
joo ei siinä ollut eroa kun irroitti sen herä johdon..vaihoin jännitteensäätimen 14V niin se lataa kieroksilla sen 14V ja tyhjäkäynillä reilut 13V ja akkussa oli virtaa 12,8V kun auto oli sammutettu ja autolla ajeltiin jokunen tunti ja huudatettiin subikkaa et taitaa se nyt toimi niin kuin pitää..
Vastaa lainaten