Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   V8 "kolina"? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99962)

lacrits68 05.08.2012 12:19

V8 "kolina"?
 
moi!

Eli rooverin V8 3,9 pitää pikkasta ääntä ku se on lämmennyt! Ääni on ku olis pikkupultteja pahvilaatikossa...eli suht pehmyt "kolina" ei niinkään metallinen! Ku konetta rasittaa kunnolla ääni muuttuu "korkea ääniseksi tsirp ääneksi/ritinäksi" Ääni tulee kuskinpuolelta jostai koneen alta/takaa!

Mitä ite oon onnistunu ääntä jäljittämään niin eniten kuuluu ja tuntuu startin kohdalta!

Kone ei käy huonosti, hukkaa vettä, tms! Ääni kuuluu/tulee kuuluviin vain kun kone on lämmennyt!

Mikähän tässä nyt mättää? katalysaattori? joku tiiviste? muu vika?

//Janne

88 05.08.2012 12:40

Jos automaattilaatikolla niin vetolevy vois olla yks vaihtoehto, kuuluis kyl varmaan hantinpuolella kans. Ei kokemusta mut toi rits vois ehkä olla semmosta.

lacrits68 05.08.2012 16:15

moI!

Joo, automaattihan tuo on! Mitäs tuo vetolevy tekee ja mitä se rikkoutuessaan saa aikaan?

//Janne

Lord of flies 05.08.2012 16:25

Vetolevyssä on turbiini kiinni.

Itellä kun repeyty vetolevy niin meni samalla turbiini uusiksi.

Paavo 05.08.2012 17:07

Siinä "kytkinkopassa" on alapinnassa pieni pyöreä luukku, turbiini on vetolevyssä neljällä pultilla kiinni.

Kytkinkopan edessä alhaalla on luukku kans, noin kymmenellä pikkupultilla kiinni, siitä näkee starttikehän kiinnityspultit vetolevyyn.

lacrits68 05.08.2012 17:13

moi!

Sieltä ei tuu mitään silmille jos ne luukut avaa? Kuumaa öljyä tai pikku oravia? ;)

mitä sielä pitäis näkyä ja mitä ei?

//Janne

Paavo 05.08.2012 18:10

Kummastakaan ei tuu isommasti mitään. Voi tietty olla vähän öljyä jos kampuran takastefa on vuotanut sinne. Molemmat luukut saa helposti irti, eikä niiden takana ole (pitäisi olla) mitään irto-osia.

Luukuista näkee ne pultit ja saa kokeiltua että ovat kiinni. Starttikehän pultit helpommasti esillä kuin turbiinin kiinnitys vetolevyyn.

Luukut voi hyvin olla auki ja koneen saa käyntiin, jos vika on vetolevyn/turbiinin kiinnitys niin luulis että ääni kovenee kun luukut on auki.

-----------------------------------

Koneessa on öljyä? Eihän voi olla venttiilinnostimet? Jos öljy on vaikka kuumana lirua, ja paine laskee ja nostajat naputtaa? Ellei öljyä ja suodatinta ole vasta vaihdettu niin aika helppo keino varmistaa ettei ääni johdu koneen pliukasteesta.

-----------------------------------

Onko koneessa katalysaattorit? Voisko olla sisuskalut irti? Pakarit ja pakosarjat on kunnolla kiinni?

AVRO 05.08.2012 18:30

Kannattaa ennen suuria purkamisia tarkastaa pakosarjan ja varsinaisen pakoputken tiiviste. Sen vuotaminen pitää mitä ihmeellisimpiä ääniä, joka myös muuttu/katoaa lämpöjen mukaan.
Siinä saattaa olla jonkinmoinen suojalevy edessä joka vaikeuttaa kurkistelua. (ellei ole jo hapantunut ja pudonnut)
Jos ei silmällä nää niin varovasti kädellä tunnustelee koneen käydessä, älä polta käsiäs... :)

Katista voi olla sisäkalut irti ja ne voivat rapista.

EDIT: Paavo jo ehtikin, enkä lukenut kunnolla... heh

pee 05.08.2012 18:31

Eiks tartti oo apparinpuolella ?????

Ooks varma ettei tuu etupäästä - hihna osaa kans pitää ihme ääniä... Sen voi testata
ruikkaamalla siihen jotain käydessä. Tervaspraytä. Liukkaria. Tjsp.

lacrits68 05.08.2012 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 903936)
Onko koneessa katalysaattorit? Voisko olla sisuskalut irti? Pakarit ja pakosarjat on kunnolla kiinni?

Katit löytyy, joo.....huomasin tänään yhden seikan!

Pakari on ottanut kiinni pikkuisen taka lokariin ja pärissy jonkunaikaa!

Luulin....eilen trimmasin asentoa ja oli tyytyväinen lopputulokseen.....MUTTA perkeleen pärinä sen kun jatkuu! Huomasin että ei se mihinkään kiinni otan vaan se viimeinen pönttö "värisee" ikhan ittekseen ja pärinä tulee pöntöstä kun se värisee!

Pahiten 1200rpm ja sitten häviää äkkiä kun kierrokset nousee!


anyway....koneesta se i kyllä lähde....huollut on tehty ja kaikki sellaset hommat on OK....! Öljytkin on "kuraa paremmat" 10/40 synteeti öljyt! Paineista ei ole tietoa mutta valo sammuu kun kone lähtee käyntiin!

ilman hihnaakin olen kokeillut...ei vaikuta asiaan!

//Janne

lacrits68 05.08.2012 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 903942)
Eiks tartti oo apparinpuolella ?????

Ooks varma ettei tuu etupäästä - hihna osaa kans pitää ihme ääniä... Sen voi testata
ruikkaamalla siihen jotain käydessä. Tervaspraytä. Liukkaria. Tjsp.


99% varma että ääni tulee kuskinpuolelta koneesta tasi jostain se alta/takaa!


//Janne

Angelo 05.08.2012 21:13

Kyl katsoisin sen pakosarjan tarkkaan. Tai vaikea sanoa kun ei ole kuullut juuri tätä ääntä mutta sarjan halkeaminen tai vuoto tekee aika outoja ääniä. Toisaalta joskus ihmeteltiin terävää metallista ääntä tyhjäkäynnillä ja viaksi selvisi huono tulpan johto.

Laita diesel kone vaan, ei ole ongelmia.;)


Sivu luotu: 09:13 (GMT +2).