Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   33" renkaat Wrangler TJ:n otteeseen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98046)

Wiikki 04.06.2012 17:18

33" renkaat Wrangler TJ:n otteeseen
 
Terve,

Hankin Jeepin maahantuojalta AutoFennicalta 33"x12,5" / 15" renkaiden muutoskatsastusta varten lausunnon, jossa todetaan seuraavaa:

"Jeep Wrangler -mallia on ollut mahdollista tilata Yhdysvaltain markkina-alueelle 245/75R16 -kokoisilla ensiasennusrenkailla. Rengaskoko liittyi "Rubicon" -varustelupakettiin."

Mutta mutta... eihän tuolla koolla päästä edes lähelle toivomaani kokoa! Onko AutoFennica laittanut väärän koon vai onko tuo todellakin suurin mikä Wrangleriin on ollut tarjolla? Kertokaahan nyt viisaammat miten tästä eteenpäin.

Antti

JAMANT 04.06.2012 17:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Wiikki (Viesti 887273)
Terve,

Hankin Jeepin maahantuojalta AutoFennicalta 33"x12,5" / 15" renkaiden muutoskatsastusta varten lausunnon, jossa todetaan seuraavaa:

"Jeep Wrangler -mallia on ollut mahdollista tilata Yhdysvaltain markkina-alueelle 245/75R16 -kokoisilla ensiasennusrenkailla. Rengaskoko liittyi "Rubicon" -varustelupakettiin."

Mutta mutta... eihän tuolla koolla päästä edes lähelle toivomaani kokoa! Onko AutoFennica laittanut väärän koon vai onko tuo todellakin suurin mikä Wrangleriin on ollut tarjolla? Kertokaahan nyt viisaammat miten tästä eteenpäin.

Antti

Mitä maksoi tälläkertaa??

Comax 04.06.2012 17:51

Jep, sun renkaat on 1,32mm liian isot halkaisijaltaan noihin vertailurenkaisiin nähden? Vai enkö nyt huomaa jotain? Eikös noi ole nimenomaan ne vertailurenkaat joita käytetään muutoskatsastuksessa?

Täällä hyvä laskuri jolla vertailla renkaita: http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp tuonne kun valitsee stock tire 245/75R16 ja vertailurenkaaksi 33"x12,5R15.

HeikkiH 04.06.2012 18:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Comax (Viesti 887284)
Jep, sun renkaat on 1,32mm liian isot halkaisijaltaan noihin vertailurenkaisiin nähden? Vai enkö nyt huomaa jotain? Eikös noi ole nimenomaan ne vertailurenkaat joita käytetään muutoskatsastuksessa?

Täällä hyvä laskuri jolla vertailla renkaita: http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp tuonne kun valitsee stock tire 245/75R16 ja vertailurenkaaksi 33"x12,5R15.

Vaikka Trafissa ovatkin melkoisia pilkunviilaajia monessa asiassa, niin ei niitä renkaiden halkaisijoita sentäs kympin tarkkuudella mitata.
Nuo laskurit on vain suuntaa antavia, lopullinen renkaan korkeus kuitenkin katsotaan STRO-taulukosta.

Ja strosta katottuna, niin onhan se perseestä ku yhdestä millistä jää kiinni!

Wiikki 04.06.2012 19:26

Noniin - mikäli oikein ymmärsin - muutoskatsastuksessa tehdään harkinnanvaraisesti päätös, jossa arvioidaan kuinka kaukana muutos on alkuperäisestä. Ympärysmitta saa kasvaa ilman muutoskatsastusta 5%, ja tässä tapauksessa se kasvaa 6,7%, ja sen pitäisi olla hyväksyttävissä. Kai. Saas nähdä.

Viipo 04.06.2012 19:36

No, siitähän ne opastaa eteenpäin. Kuitenkin Trafi antaa leimata erillisellä ohjeistuksella 10SR15 renkaita verrokkina käytettätessä 33" renkaat, vaikka eroa jää 53mm, eli 2mm liikaa.

RIPAX 04.06.2012 20:59

Lähinnä..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 887321)
No, siitähän ne opastaa eteenpäin. Kuitenkin Trafi antaa leimata erillisellä ohjeistuksella 10SR15 renkaita verrokkina käytettätessä 33" renkaat, vaikka eroa jää 53mm, eli 2mm liikaa.

Aikanaan silloisesta AKEsta sanottiin et pilkkua nussitaan mut rengas muutosta tehtäessä sallitaan "lähinnä" oleva koko eli jos 33" on millin liian iso ja 32" 27milliä liian pieni ni sillon otetaan se 33". Tämäkin on jo moneen kertaan kiistetty mut ite ottaisin tossa rengas asiassa yhteyttä sinne Trafiin ja sieltä asia kirjallisena ja sitte rengaskaupan kautta leimalle. Muuten joudut katsureiden ja tyhjäntietäjien armoillle!:eek:

BJ-40/76 04.06.2012 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 887321)
No, siitähän ne opastaa eteenpäin. Kuitenkin Trafi antaa leimata erillisellä ohjeistuksella 10SR15 renkaita verrokkina käytettätessä 33" renkaat, vaikka eroa jää 53mm, eli 2mm liikaa.

Jos muistan oikein, niin tuo muutostulkinta vain ja nimenomaan HJ-60 mallisarjaan (fj/hj ja 60/61)

WinChester 04.06.2012 21:31

Otat vain leiman niillä renkailla mitä saat. Oli ne sitten 31" tai 32", jos 33" ei saa. Sitten vain ajat niillä 33":lla ja sillä siisti. Käyt leimalla "oikeilla" renkailla. Jos/kun levikkeet sun muut on rakennettu siististi, niin ei tule mitään ongelmaa missään, kunhan et muuten hölmöile/törttöile. Mulla on leimassa 31" kumit ja alla 33":t; no problems. :cool:

mikaelt 05.06.2012 07:45

Huonolla tuurilla sattuu asiaa tunteva poliisi pysäyttämään ja kirjoittamaan sakon renkaista. Tosin taitaa olla jonkin verran harvinaista, mutta vetihän se joku Dodge kuski homman oikeuteen asti, kyseessä tosin kuorkki.

Mites sitte jos ajaa kolarin 33" renkailla joita ei rekisterissä? Vakuutusyhtiö saattaisi käyttää tilannetta hyväksi ja kieltäytyä maksamasta. Peltiähän saa uutta, mutta jos ihmisvaurioita tulee.
- No itekki ajelin leimaamattomalla rengaskoolla talven. Katsastukseen laitoin 235 kiekot ja uusinassa oli alla 31"...Vähän niitä ihmettelivät että menikös näillä läpi viimeksi.

-MaTTi- 07.06.2012 12:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Wiikki (Viesti 887319)
Noniin - mikäli oikein ymmärsin - muutoskatsastuksessa tehdään harkinnanvaraisesti päätös, jossa arvioidaan kuinka kaukana muutos on alkuperäisestä. Ympärysmitta saa kasvaa ilman muutoskatsastusta 5%, ja tässä tapauksessa se kasvaa 6,7%, ja sen pitäisi olla hyväksyttävissä. Kai. Saas nähdä.

Ei pidä paikkaansa. Harkita ei saa ja tuo 5% raja on epävirallinen raja, minkä jälkeen aletaan kyselemään nopeusmittarin näyttämästä todistusta (todellista vähempää ei saa näyttää).

245/75R16 on muistaakseni millin liian matala 33" vertailurenkaaksi STRO:n mukaan, mutta liikkeellä on myös Aro-Yhtymän paperi, jossa on mainittu tuo rengaskoko tähän tyyliin 245/75R16 MT/R 31". Tuon 31" merkinnän perusteella on 33" kumejakin otteelle merkitty.

Wiikki 07.06.2012 14:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 887964)
245/75R16 on muistaakseni millin liian matala 33" vertailurenkaaksi STRO:n mukaan, mutta liikkeellä on myös Aro-Yhtymän paperi, jossa on mainittu tuo rengaskoko tähän tyyliin 245/75R16 MT/R 31". Tuon 31" merkinnän perusteella on 33" kumejakin otteelle merkitty.


AHAA! No niin, tämä auttaa eteenpäin. Minäpä reklamoin lausunnosta.

Wiikki 23.06.2012 15:09

Ei muuten onnistunut. AutoFennicassa sanottiin, ettei heillä ole mitään MT/R 31" tietoa, joten en saanut mitään uutta. Täytyy käydä tuolla kokeilemassa.

Vinkkejä otetaan vastaan.

jansa 26.06.2012 11:32

Se on kyllä jännä miten noista renkaista katsurit pitää hirveetä haloota, kuinka monta onnettomuutta on isot renkaat oikeasti aiheuttaneet??? ja jos renkaat mahtuu pyörimään auton alla esteettä niin mikä siinä sitten on niin ahistavaa katsurille niissä rengaskoissa?

kyl se taitaa olla noi vanhat 70luvun opelit sun muut mihin laitetaan ämpärin kokonen turbo kun ei ole väliä päästöillä ja vähä jarruja parannellaa ni avot, sellases vanhassa vannassa sit 2-400kaakkia ni kumpikoha se on vaarallisempi? tollane turboamme kaahaamassa vai isorenkainen maasturi joka ajaa jo oman kuulonvaurionsa puolesta max 80kmh?
itellä wranglerissa "vain" 31t mutiaiset ja ei ole mittariheittoa ollenkaan kun on gpsillä tarkistanu...

Timo_L 26.06.2012 15:48

Se on noi setukset ja lakipykälät mikä niitä katsureita ajaa tuohon touhuun. En minäkään kyllä näe kauheasti järkeä että noi on sitten millin heitoista kiinni, jos olisi tässäkin hommassa järki käytössä niin voisi olla nuo rengasmuutokset vaikka 51mm +/-5mm lähimpään kokoon. Niin pienillä heitoilla ei ole väliä, mutta saisi silloin tuota rengasvalikoimaa ihan eri tavalla.

Sen ymmärrän että kauheasti ei auta raideleveyttä tai rengaskokoa kasvatta ilman muutoksia akselistoihin tjsp., koska kyllähän isompi rengas ja kasvatettu raideleveys vääjäämättä lisää tuntuvasti akseleille, ohjaukselle ja jarruille tulevaa kuormitusta.

Esim. juuri XJ/TJ/ZJ- vekottimissa kun on jo alunalkaen varsin heikot jarrut ja noi etunavatkaan ei kestävimmästä päästä ole, niin tuollaisella perusvaihdolla orkkisrengas ->33" X 12.50" renkaaksi 15 x 8 -12ET vanteella, niin jos yhtään enempää tulee kilsoja niin alkuperäisillä Timkenin navoilla ajaessakin saat olla niitä vaihtamassa 30-50tkm välein vs. pikkurenkailla 150tkm. Samoin 33" renkailla jarrut on aika hanurista, ei tahdo enää pysähtyä niinkuin pitäisi.

Toisaalta, oikein tehdyillä muutoksilla en henkilökohtaisesti näe mitään syytä sille miksei autoon voisi laittaa alle leveämpiä/ järeämpiä akseleita isommilla jarruilla, ja vaikka niitä 35" tai 37" renkaita. Joka tapauksessa sellaiset autot olisi niin pieni vähemmistö liikenteessä ettei sillä olisi liikenneturvallisuuden kannalta mitään käytännön merkitystä. Vituttaahan se kun täytyy pikkurenkailla ajaa, mutta minkäs teet.. ei tunnu siltä että homma olisi ainakaan helpottumaan päin, kun kunnon maastorenkaiden saaminen EU- alueelle on jo tehty niin vaikeaksi (kalliiksi) :(

tiivonen 26.06.2012 16:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt (Viesti 887433)
Mites sitte jos ajaa kolarin 33" renkailla joita ei rekisterissä? Vakuutusyhtiö saattaisi käyttää tilannetta hyväksi ja kieltäytyä maksamasta. Peltiähän saa uutta, mutta jos ihmisvaurioita tulee.
- No itekki ajelin leimaamattomalla rengaskoolla talven. Katsastukseen laitoin 235 kiekot ja uusinassa oli alla 31"...Vähän niitä ihmettelivät että menikös näillä läpi viimeksi.

Itse kun tutkiskelin joskus näitä asiantynkiä kun oli meininki laittaa ei ihan valmistajan ensiasennusruiskunohjaus ajoneuvoon. Ilmeisen epävirallinen tieto oli, että mikäli onnettomuus ei johdu nimenomaan siitä laittomasta virityksestä niin se ei samointein katkaise korvausprosessia. Eli rengasasioissa pitäisi sitten olla jonkinlaista näyttöä siitä, että onnettomuus oli liian suurista renkaista johtuva.

-MaTTi- 26.06.2012 19:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jansa (Viesti 892774)
jos renkaat mahtuu pyörimään auton alla esteettä niin mikä siinä sitten on niin ahistavaa katsurille niissä rengaskoissa?

Kas kun on lakipykälät ja Trafi, jos ei mee pykälien mukaan niin Trafilta lähtee äkkiä selvityspyyntö konttorille. Muutama semmonen niin konttorin ovet on säpissä ja kaikki siltä asemalla vailla töitä.

Raja on raja, jos se olis +5 mm, niin taas jäisi renkaita millin päähän.

Wiikille löytyy varmastikin sähköpostiin kopio tuosta 31" lapusta jos tarvetta.

Wiikki 26.06.2012 20:19

Moi

Kiitos MaTTi, sain jo kopion toisaalta. Huomisaamuna muutoskatsastus varattu, joten eiköhän se siitä. Raportoin sitten miten meni.

Wiikki 27.06.2012 11:29

No niin, menihän se läpi. Isoimman keskustelun aiheutti mallisarjan tunnus rekisteriotteessa, joka oli Trafin antama kun taas lapussa luki Wrangler TJ. Mutta onneksi maalaisjärki voitti ja nyt on leimattu nämäkin renkaat.

Seuraavaksi tosiaan alkaa mietityttämään levyjarrut taakse ja tietysti tiheämmät välitykset ja lukkojakin tietysti tarvittaisiin kun renkaissa on entistä vähemmän (!) kuviota...

Mutta ensiksi pitäisi päästä metsään kokeilemaan noita.

Wiikki 27.06.2012 11:29

No niin, menihän se läpi. Isoimman keskustelun aiheutti mallisarjan tunnus rekisteriotteessa, joka oli Trafin antama kun taas lapussa luki Wrangler TJ. Mutta onneksi maalaisjärki voitti ja nyt on leimattu nämäkin renkaat.

Seuraavaksi tosiaan alkaa mietityttämään levyjarrut taakse ja tietysti tiheämmät välitykset ja lukkojakin tietysti tarvittaisiin kun renkaissa on entistä vähemmän (!) kuviota...

Mutta ensiksi pitäisi päästä metsään kokeilemaan noita.

Kiitos kaikille henkisestä tuesta ja keskusteluun osallistumisesta sekä arvokkaista tiedoista.

Timo_L 27.06.2012 12:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Wiikki (Viesti 893021)
No niin, menihän se läpi. Isoimman keskustelun aiheutti mallisarjan tunnus rekisteriotteessa, joka oli Trafin antama kun taas lapussa luki Wrangler TJ. Mutta onneksi maalaisjärki voitti ja nyt on leimattu nämäkin renkaat.

Ne Trafin mallisarjan tunnukset tuntuu aika omituisilta toisinaan, kun ei tunnu olevan mitään tekemistä tehtaan ilmoittaman kanssa. Vai onko sulla mahdollisesti pitkä malli, mikä on virallisesti LJ?

-MaTTi- 27.06.2012 16:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 893032)
Ne Trafin mallisarjan tunnukset tuntuu aika omituisilta toisinaan, kun ei tunnu olevan mitään tekemistä tehtaan ilmoittaman kanssa. Vai onko sulla mahdollisesti pitkä malli, mikä on virallisesti LJ?

Trafin tyyppikoodeissa ei Jeeppejä erotella ZJ, TJ, YJ, WJ -tyyppien mukaan, noita ei ole mainittu missään. On vaan jotain valmistenumerosta ongittuja numero-kirjain otoksia, joista saattaa puuttua joku merkki välistä.

Timo_L 27.06.2012 19:02

Kovin trafimaista :D

Tosin onko kovin monissa muissakaan ajoneuvoissa Trafin tiedoissa noita valmistajan tyyppikirjain- ja/tai numeroyhdistelmiä, ei taida olla?

jansa 28.06.2012 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 893088)
Trafin tyyppikoodeissa ei Jeeppejä erotella ZJ, TJ, YJ, WJ -tyyppien mukaan, noita ei ole mainittu missään. On vaan jotain valmistenumerosta ongittuja numero-kirjain otoksia, joista saattaa puuttua joku merkki välistä.

samaa oli itellänikin kun rekisteröintikatsastuksessa oli katsurin koneella iso lista eri wranglereita jollain sarjanumeroilla ja ihme merkinnöillä, alko kyselee et mikä tää tämmöne YJ- malli on kun ei sellasta meinaa näkyä tai ainakaan tuolta vuodelta.

koovee 01.09.2012 22:52

saakos lj:n muutoskatsastettuu 33x12.50??


Sivu luotu: 12:33 (GMT +2).