![]() |
Nissan Patrollin kansitiiviste/jälkikiristys
patrollin sd33 kone tuli turbotettua sd33t:n osilla eli pumppu,imusarja,pakosarja ja vähän parempi ahdin sekä putkisto kuin tehtaan turbossa.samalla myös tarkastettiin,oikohiottiin ja tehtiin venttiili työ kanteen.myös dekkitaso sekä männän laet harjattiin kiiltäväksi kuin peili ja tarkastettiin suoruus.kansipahviksi tuli turbon metalli tiivari ja kansi vedettiin momentiin..käynnistys harmaata savua käy viidellä,tasaantuu puolen minuutin päästä muuten toimii hyvin.tätä jatkui muutama aamu 0.4kg paineilla.paineiden nosto 0.7kg ja pari kunnon kiihdytystä ja jumalaton porina paisarista.:mad: oiskohan kansi halki jostain piilo paikasta esim esikammion pohjalta:confused: kannesta ei kuitenkaan löytynyt halkeamia edes seetien välistä ainoastaan esikammion aukkojen reunoissa oli hiuksen hienot halkeamat(nämähän eivät merkitse mitään) vai onko ton metallitiivarin laitossa jotain todella erilaista normaaliin massapahviin nähden:confused: niin ja tiiviste oli reinzin:cool: saa antaa vinkkejä..pärrä jo ostettu työmatka kulkineeks ja tutkin kun kerkeen /mielenkiinto palaa mutta jos on kokemuksia patrollista kansi/pahvihommiin liittyen ois viisautensa jakaminen toivottavaa:D
|
Vaikeahan se silmällä on varmaksi sanoa etteikö kansi olisi halki, nykyään en viitsi laittaa ilman painetestiä edes paikalleen jos en ole toimivana irroittanut. Ammattikoululla tekevät ainakin täällä edukkaasti moisia.
|
kansipahvi
minä en laita metallista turbon tiivistettä mihinkään patrolliin enää,yksi turha työ riittää
vaparin tiivisteellä kestää ja pelittää ainakin meillä 1,5 paineisiin asti. |
Mites muuten jälkikiristitkö kannen?
|
Metalli tiivisteelle kuuluu kaiketi dekki ja kansi hioo hienommaks kun massalle tiivisteelle se niistä hiomajäljistä pääsee vuotaa. apuna toimii cooper kasket kitti eli sellanen kupari spray liima. Metalli tiiviste puretaan ja se "maalataan" joka palalta tolla aineella 1 kevyt kerros ja sit takas nippuun.
Pitäs rupee kestää koviakin paineita ;) Onko siin metalli tiivisteessä vakiona jo joku mäski päällä vai ihan kuiva ? |
Lainaus:
Mahtaako nyt kuitenkaan vaikuttaa asiaan onko massa vai metallipahvi, terän nopeus ja työstönopeushan kun katsotaan työstettävän aineen mukaan, valuraudalle ja alumiinille omat nopeudet?! Eikä uutta monikerros metallitiivistettä nyt purkamaan mennä?! Täys kupari"pahvi" täytyy liimataa kun se alkaa lämpötilavaihteluissa vuotamaan? Ja uusiokäytettynä se tarvii plöijätä. |
Kyllä niitä uusia metalli tiivareita vaan kuuluu isot pojat purkavan ja maalaavan ympäri noissa turbotus jutuissa..
|
Saa vaan olla aika isot pojat ja hitech vehkeet viimesien hevosten kalastelussa tappi isoilla ahdoilla että on tarvetta moiselle. Vai vaatiiko moisen toimenpiteen jos pitkä kone?
|
Kyllä vähän pienemmätkin pojat on nuita liimaillu onnistuneesti ihan paskoihin vehkeisiin. ei tarvi ees viimesii hakee ku jo antautuu ilman.
Ja en mitään koneistamisesta tiedä mutta mitä jutellu "kaikenmailman hanttapulien" kanssa ni on vaan tullu puheeks useempaan otteeseen että pitäs olla hienompi pinta teräs tiivesteelle. mut esim cometicissäki on vakiona joku mäski pinnassa ni se ei välttämättä vaadi sen kummempia toimenpiteitä mut yllättävän usein saa netist lukee et cometicit vuotaa heti alkujaan.... kupari tiiviste on vähä sama ku laittas 2 motonetin tiivistettä päällekkäin. |
tullu järkiään kaikki tiivisteet nykyään liimailtua tuolla vht copper gasketilla, nyt esim tuo tojotan mosa 3 kertaa käytetty auki samalla pahvilla, joka kerta coppergaskettia väliin ja tasojen tarkastus, oikausu jos kiero. eikä ole vielä pimahtanu. ajellaan kuitenkiin kokoajan 1.5bar paineilla. niin pieni panostus kuitenkiin suhteessa mielenrauhaan. ja en ole nähny purettavan metallitiivisteitä muuten kuin että venytetty auki ja kerrosten väliin suihkittu. ja tulen myös tulevaisuudessa luottamaan tuohon copperiin, ja mielenköyhänä ainakin tohon meseen sitä työnnän kesän aikana
|
En onnistumista kyseenalaistakkaan vaan tarpeellisuuden, ilmankin on pitänyt ja isoilla paineilla. Jos on ylimääräistä aikaa ja tekemisen puutetta niin mikäjottei :) Mutta kyllä omien ja tuttujen kokemuksella pitää ilman taikatemppujakin, juuri kaveri kasasi kokeeksi kerran käytetyn cometicin ja yli 2 barin paineet pitää oikeessa osoitteessa. Mitä tarkoitat motonetin kahdella tiivisteellä päällekkäin? Motonetin perus massatiivistekkin kestää ainakin 4 koneessa sen 2 baria :) tai toki tapauskohtaista
mutta mitä metallipahvin vuotamiseen tulee niin onko se jälkikiritty ja kiristys muutenkin hoidettu asiallisesti? |
Mersun tiiviste on ainakin helposti purettavissa ja kasattavissa. mersufoorumilla petehri:llä oli jotain kuviakin mutta kaikki näköjään poistunu/poistettu tuolta photobudketista. Tuskin sinne sisälle on aivan vättämätöntä saadakkaa kuhan tiiviste pinnoille saa normaali käytös ni riittää.
Aikaa tuon tahnan levittämiseen tuskin menee niin kauaa kun kannen avaamiseen :D Jotenkin vaan en luota tuollasiin kupari tiivisteisiin enkä omaan autoon sellaista laittaisi, samaan kastiin kuuluu 2 tiivistettä päällekkäin. Käsite voi olla vääräkin mutta minusta se on vähän sellanen ohc sierra kikka ku pitää saada holsetti kylkeen ja vähän puristuksia pois... :D Mutta kyllähän massatiivisteet kestää näis kesymmis koneis aika kovaakin väärinkäyttöö. Tuskin niit kovinkaan moni jälkikiristää siinä varmaa osa syytä... No oli miten oli mutta näin on ! :D |
mihinkähän vastais eka..eli toi metallipahvi ei ollu mitenkään päällystetty vaan ihan kirkas pelti. ja purkaa sitä ei oikein ois ees voinu kun oli vesireikien ympärille vulkanoitu o-renkaat:(. jälki kiristyksen tein kyllä ekan päivän varovaisen sisään ajon jälkeen..vaikka autodata kyllä sanookin ettei tarvi jälki kiristää.kiristys järjestystä on noudatettu ja momenttiin vedettiin ja heti porsi,eli olis pitäny tehdä niinku joskus teininä et ristikko avaimella kasaan(ne kun ei ikinä porsinu):D
eli jollainko muullakinko on siis huonoja kokemuksia noista metallipahveista:confused: ja mä kun ajattelin laittaa sen kun luulin et ois vähäniinku ikuinen:mad: |
Lainaus:
Teitkö jälkikiristyksen vasta kylmälle koneelle ja kone kumminkin kuumentunu kunnolla? Pultin reijät muistit puhdistaa nesteistä ettei pultit "pohjannu"? Ilmeisesti kasasit samalla kannella millä aiemmin toiminut moitteetta? Jos näin niin ei muutakun kansi pois ja massatiiviste paikalleen ja kovaa ajoa. Kai se kaksi pahvia päällekkäin meneekin johonkin budjetti/patentti turbotuksen puolelle mutta kyllä kupari nyt ihan toimiva on, ei se tarkoita että täytyy olla 4mm paksu matalempien puristusten toivossa :) ja eipähän tarvi koneistella erillisille liekkirenkaille uria ja on moni käyttökertainenkin. |
Totta se hyväpuoli kuparitiivisteessä on. :rolleyes:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 18:56 (GMT +2). |