Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Onnitsuuko Mitsun ... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92989)

jyrden 15.01.2012 19:12

Onnitsuuko Mitsun ...
 
Onnistuuko Mitsun 4D56T moottoriin vaihtaan venttiilivarrenkumit ilman et tarvii kantta ottaa irti?
Muistelen et joskus johku Hiaceen vaihdettu ilman et on irti käytetty kantta. Sit johku Suzukin SJ41x:seen... Ompa tainut tulla johku Volvoonkin, ja Fordin yläpuolisella nokalla varustettuun vaihdettua...

Viipo 15.01.2012 19:16

ite oon vaihtanu esim. hojoon silleen, jotta vanhasta suihkusta tein onton ja hitsasin siihen paineilmapikaliittimen kiinni. Sit se suihkun tilalle ja kompurasta letku kiinni. 10bar pitää aika tehokkaasti venttiilin kiinni, kärsii irrottaa lukot reilusti hylsyllä ja moskalla.

jyrden 15.01.2012 19:25

Muistelen, että joskus Hiaceen ukko teki hehkusta sen... Sit tulpista tehty bensiksiin... Bensan versio näky olevan tallessa, kun tallissa pyörin ja kattelin avaimia ku Jonseredia korjaileen rupesin... Siinäkin tarvin tee-se-itse mallin työkalua et sain kytkimen auki (3/4" lista taivutettu ja vähän listan kulmia pyöristetty)...

Viipo 15.01.2012 19:32

Joo, hehkuun on varmasti parempi tehä, ainakin helpompi aina vaihtaa sylinteristä toiseen. Itellä ei vaan sattunu olemaan yhtään vanhaa hehkua sillon.

TOPPAHOUSU 15.01.2012 20:28

Motonetistä saattaisi löytyä apu...
 
Kävisikö tämä niin ei tarvitse rakentaa itse... Vaikka se rakentaminen aina niin mukavaa onkin. :D
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=76-5177

BJ-40/76 15.01.2012 21:45

Muistathan tarkistaa ajoituksen!
 
Eikö tuossa koneessa ole nokka-akseli kannessa, painaa niillä alumiinisillä kukkopoikiilla venttiileitä?

helpointa on ottaa nokka-akseli pois. (taitaa olla jopa pakko...)

Nimittäin kun pistät paineilmaa sylinteriin, niin todennäköisesti kampiakseli pyörähtää! älä loukkaa itseäsi. (teoriassa vois onnistua 4-sylinterisessä, mutta ei useamisylinterisessä, eikä 3 pyttysissä)
(vaihde vapaalle, ja kampiakselinpäähän ei jätetä työkaluja:D)

pee 15.01.2012 22:14

eiks puristustahtia edeltävä alakuolokohta ois passeli asento paineistaa ?

BJ-40/76 16.01.2012 10:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 840419)
eiks puristustahtia edeltävä alakuolokohta ois passeli asento paineistaa ?

jos ja kun nokka-akseli on irti, niin myös jakohihna irti eikä syöttöpumppukaan pyöri
-> molemmat alakuolokohdat ok.

mutta kun otetaan seuraava sylinteri, missä mäntä yläasennossa, niin vaikka pistät 10 kg painetta hehkunreiästä, niin välttämättä ei kampiakseli pyörähdä 1/2 kierrosta, ennenkä esim sormet laturin hihnan välissä, ja kiintoavain kampiakselin päässä lähtee sopivassa tilanteessa kohti hampaita....

pee 16.01.2012 17:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 840508)
jos ja kun nokka-akseli on irti, niin myös jakohihna irti eikä syöttöpumppukaan pyöri
-> molemmat alakuolokohdat ok.

mutta kun otetaan seuraava sylinteri, missä mäntä yläasennossa, niin vaikka pistät 10 kg painetta hehkunreiästä, niin välttämättä ei kampiakseli pyörähdä 1/2 kierrosta, ennenkä esim sormet laturin hihnan välissä, ja kiintoavain kampiakselin päässä lähtee sopivassa tilanteessa kohti hampaita....

juuri näin !

jyrden 16.01.2012 19:03

Keinuakseli ainakin irti, kun siin ne kukkoset on... Nokka-akselia ei välttämättä tarvi ottaa irti... Ja hehkuja löytyy tohon, tai sit käyn kaverilla teettään vastaavan paineilmaliittimeen kera sorvissa...
Mut saattaa olla, että perästä lähtee vaihteistokin... Sit vois pian vaihtaa Mersun 250D:n ja 20v:sen tilalle...


Sivu luotu: 20:19 (GMT +2).