Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyotan rj70 kysymyksiä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92392)

axu87 01.01.2012 13:31

Toyotan rj70 kysymyksiä
 
Tuli tuollainen toyota rj70 hommattua ja nyt kun alkaa osien metsästys niin kyselisin vähän. Eli joskus muistan olleen puhetta minkä kokoiset renkaat tuonne sopii alle, ei vaan pysty muistamaan enkä keskustelua löytänyt. 35" meni heittämällä? Millä et:llä olevat vanteet? Jos en löydä budjettiin/aikatauluun passaavaa alustaa niin onko mistä rakenneltu sopivasti korottavia? Ja tietenkin ne lukot, mistä löytyy järkihintaan? Onkos nyt jotakin paikkoja mitkä nöyrtyy kyseisestä autosta heti, eli mitä tarvii muokata, vaihtaa tai vahvistaa ensimmäiseksi.

Late_ 01.01.2012 14:19

33x12.5R15 renkaat saat vielä katsastettuakin autoon.

Vanteiksi joko 8x15" ET -20 tai 10x15" ET -44, ensimmäisillä ehkä kestää maastoajossa rengas paremmin vanteella muttei meillä kyllä ole ollut mitään ongelmaa noilla kymppituumaisillakaan. Noilla levittävimmillä mahtuu parin tuuman korotuksella pyörät elämään vapaasti sen mitä tuo auto joustaa. Maltillisemmalla ET:llä kahnaa helposti takana sisälokariin. Lokasuojiin sitten metritavarana saatavat levikekumit.

Velipojan autoon laitettiin viime talvena trailmasterin iskarit ja jouset, tuntuu hyvältä setiltä ja korottaa sopivasti 33" pyöriä varten.

Lukoiksi ARB:t vaikka ne maksaakin.

Mun mielestä lukot ei välttämättä ole ihan siellä hankintojen kärkipäässä, laitat ne sitten kun sulla on pyörät, alusta, ilmanotto, vinssi(t), panssarit jne kondiksessa.

Omien kokemuksien perusteella tankin panssarointi on ihan niitä ykkösjuttuja ennen metsään menoa. Toki joku osaa varmast ajaa vaikka missä louhoksella ilman naarmuakaan tankissa mutta minä ainakin jouduin vaihtamaan tankin parin mettäreissun jälkeen ;)

Late_ 01.01.2012 15:15

Ai niin, yks hetihetihetihomma on se että purat edestä vakaajatangon pois.

axu87 01.01.2012 22:03

Onkos tuo hetiheti vakaaja joka kerta laitettava leimalle takaisin? Mites jos tekee juuri niinkuin kuuluu eli leimaa ne 33" ja ajaa35"? Olisi meinaan hyvät 35" sopuhintaan ja vanteet tulisi mukana, kaiketi juuri nuo 15x10 -44et.

liero 01.01.2012 22:31

no jos meinaat ajella 35" renkailla niin ei taida kannattaa maksaa 33" muutoskatsastuksesta ,yhtä suuri rikollinen olet jokatapauksessa oli otteessa sitten 205-15 tai 33"...

muistanko nyt oikein jos sanon että , tuota 10*15" et-44 ei saisi muutoskatsastettua kumminkaan liiallisen raideleveyden muuttumisen takia? se on sitten ihan tuurista kiinni puuttuuko siihen kukaan vai ei, mutta mahdollista on.

ja kyllä, kyllä se vakaaja pitää olla leimalla paikallaan jos sellainen on autossa ollut, tähänkin voi lisätä saman että ,loppu on tuurista kiinni puututaanko tuonkaan puutteeseen, tai siis puututaan varmasti jos oivaltavat..

ja vinkkinä hephep hommiin ennen mitään lukkoja ja muita pensseleitä.
1.tee autoon KUNNOLLISET hinauspisteet
2.osta kunnollinen maastotunkki

axu87 01.01.2012 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja liero (Viesti 835201)
no jos meinaat ajella 35" renkailla niin ei taida kannattaa maksaa 33" muutoskatsastuksesta ,yhtä suuri rikollinen olet jokatapauksessa oli otteessa sitten 205-15 tai 33"...

Juu tottahan toki, sillä vaan meinasinkin jos nuokin herkut joskus kielletään niin on sitten luvan kanssa jotain muutakin kun tuo 205-15.

Jare 01.01.2012 23:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 835030)
Mun mielestä lukot ei välttämättä ole ihan siellä hankintojen kärkipäässä, laitat ne sitten kun sulla on pyörät, alusta, ilmanotto, vinssi(t), panssarit jne kondiksessa.

Omien kokemuksien perusteella tankin panssarointi on ihan niitä ykkösjuttuja ennen metsään menoa. Toki joku osaa varmast ajaa vaikka missä louhoksella ilman naarmuakaan tankissa mutta minä ainakin jouduin vaihtamaan tankin parin mettäreissun jälkeen ;)

Tuost lukkojen tarvittavuudesta voisin olla eriävää mieltä:rolleyes: Ainaki jos vertaan omaa RJ:tä ja kaverin lukotonta Jeep Cherokeeta (molemmissa 33" maastofillarit ja alustan panssaroinnit), niin kyl RJ kaipaa mones kohtaa lukkoja jo, verrattuna mist Jeeppi kuitenki meni ilman. Nyt ei tosin olla käyty ajaas sen jälkeen, ku madalsin hiukan alustaa ja muutin toiset takaiskarit.....Oli meinaan aivan turhan korkee tuo mun RJ. Lukot maksaa, mut kyllä ne sit monessa kohtaa pirusti auttaakin, eli ARB:t molempiin päihin.

Mut ehkä se hyvä vinssi olis se ihan eka hankinta, varsinkin jos meinaa yksin ajella ja testailla. Niin ja tietty just toi alustan suojaaminen!!!

Lukkoja kun hankit, niin hommaa samalla ehdottomasti tiuhemmat perävälitykset!! En tiedä millainen kytkimen polttaja tuollanen RJ olis ajaa vakio välityksillä ja 33 fillareilla, ku tuppaa nytkin stumppaileen kivikossa ja kannokossa, vaikka mun autoon on jo edeltäjä vaihtanu 5,29:1 välitykset.

Akselithan kestää mun mielestä ihan hyvin....tosin omaani laitoin suoraan longfieldin cromo murrokset. Murroksia ja napalukkoja saanu aikojen saatossa rikki. Tukivarren puslia tuntuu takapäässä menevän. Jakolaatikkohan on vahva, jos vaan laakerit on kunnossa=ei ujella maantiellä.

Raidetangot on alkupereiseltään mun mielestä heikot ja taipuu/katkee turhan helpolla maastossa möyriessä.

RJ kone tosin on mun mielestä todella hengetön kapistus......tosin edellinen J-70 cruiseri piti sisällään 4,3L Chevy V6 koneen, joka mun mielestä oli melko sopiva:rolleyes:


Tuollainen tassun nostelija oli ennen jousituksen muokkaamista matalemmaks.....ihan hyvä, että autossa on kaaret sisällä kaiken varalle:D:


RalliJari 02.01.2012 12:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja liero (Viesti 835201)
no jos meinaat ajella 35" renkailla niin ei taida kannattaa maksaa 33" muutoskatsastuksesta ,yhtä suuri rikollinen olet jokatapauksessa oli otteessa sitten 205-15 tai 33"...

muistanko nyt oikein jos sanon että , tuota 10*15" et-44 ei saisi muutoskatsastettua kumminkaan liiallisen raideleveyden muuttumisen takia? se on sitten ihan tuurista kiinni puuttuuko siihen kukaan vai ei, mutta mahdollista on.

ja kyllä, kyllä se vakaaja pitää olla leimalla paikallaan jos sellainen on autossa ollut, tähänkin voi lisätä saman että ,loppu on tuurista kiinni puututaanko tuonkaan puutteeseen, tai siis puututaan varmasti jos oivaltavat..

ja vinkkinä hephep hommiin ennen mitään lukkoja ja muita pensseleitä.
1.tee autoon KUNNOLLISET hinauspisteet
2.osta kunnollinen maastotunkki

Joo kymppituumasessa -44 et ei kelpaa leimalle, mutta harvaan vanteeseen on sitä et lukemaa lyöty joten tuurillaan ei rupee katastusmies mittailee. 8 tuumaa levee taas ei riitä 33/12.5 renkaalle, pitäs olla 8.5 vähintään ja se leveys kyllä on vanteessa ku vanteessa merkattuna. Sempä tautta ite laitoin sillon 32/11.5:set kasituumaa leveillä:)


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 835233)
........ehdottomasti tiuhemmat perävälitykset!! En tiedä millainen kytkimen polttaja tuollanen RJ olis ajaa vakio välityksillä ja 33 fillareilla, ku tuppaa nytkin stumppaileen kivikossa ja kannokossa, vaikka mun autoon on jo edeltäjä vaihtanu 5,29:1 välitykset.

Akselithan kestää mun mielestä ihan hyvin....tosin omaani laitoin suoraan longfieldin cromo murrokset. Murroksia ja napalukkoja saanu aikojen saatossa rikki. Tukivarren puslia tuntuu takapäässä menevän. Jakolaatikkohan on vahva, jos vaan laakerit on kunnossa=ei ujella maantiellä.

Raidetangot on alkupereiseltään mun mielestä heikot ja taipuu/katkee turhan helpolla maastossa möyriessä.

RJ kone tosin on mun mielestä todella hengetön kapistus......tosin edellinen J-70 cruiseri piti sisällään 4,3L Chevy V6 koneen, joka mun mielestä oli melko sopiva:rolleyes: .............

Itellä jakso sillon hyvin mennä maastossa 32" ja vakiovälityksillä, en kytkintä luistatellu, toki jyrkempiin mäkiin jossa patteja oli saatto sammua mutta eipä tuo harmittanu. Tien päällä ajaessa kyllä sai moottoritienopeudet ja suurimman osan ohituksista unohtaa. 33:silla rupeis välityksen vaihto ihan hyvä idea olemaan.
Minusta se 22r kone ol yllättävän sitkee alakiekoilla, bensakoneeks. Ei se kyllä muuten mikään vauhtihirmu oo mutta eipä sitä kiire ollukkaan ku ruiserilla ajeli:)

karvanoppa 02.01.2012 18:04

Ei tuo Jaren Rj ole kaatunut kuin kerran. :D Sen jälkeen auton omistaja rakensi sinne kaaret.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40591

Jare 02.01.2012 19:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karvanoppa (Viesti 835424)
Ei tuo Jaren Rj ole kaatunut kuin kerran. :D Sen jälkeen auton omistaja rakensi sinne kaaret.

:D:D:D:D Lähellä piti tilanteita varmaan ollu tuon lisäks melko paljon:rolleyes:

axu87 19.01.2012 21:25

Nyt on nuo uudet renkaat/vanteet alla ja etenemis kykyä tuli paljon, etupuskurin väkästelin ja kunhan saan siihen vielä valoille suojan niin mitenkäs tuo alusta puoli? Jos sitä innostuu ostamaan esim omen sarjan niin piisaako tuo2"?

axu87 21.01.2012 11:39

No miten on? 4" korottaa jo varmaan turhan paljon ja menee kulmat pieleen, ettei ole niin suurta hyötyä vaivaan nähdenkään? Sitten joku tietävä voisi kertoa sopiiko etu ja takaperät ristiin?

RalliJari 21.01.2012 12:54

Korotuksista en osaa sanoa muuta ku että 2" (pitäs) riittää jo niille laillisille 33" renkuloille, ilman korotuksia ja ja lokarin muokkauksia mahtu mulla 32":set.

Eessä on hi-pinion murikka, takana ee joten ee mee ristiin. Molemmat on 8" mutta takanen on vahvempi ja kitkalukolla.

axu87 21.01.2012 13:35

Juu no mulla meni noi 33" alle heittämällä eikä raapi kiinni mihinkään. Saakos mistään tuohon etuakselille kitkalukkoa?

Viipo 21.01.2012 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 842359)
Juu no mulla meni noi 33" alle heittämällä eikä raapi kiinni mihinkään. Saakos mistään tuohon etuakselille kitkalukkoa?

Saa, esim takaa. Carrierimurikka käy itessään eteen, kun siihen vaihtaa sen etuperän lautasrattaan ja poskilaakereiksi käy laakeriliikkeestä 80/50mm kartiorullalaakerit (~30e/kpl)

Sitten noista vanteista: leimalle ei kasva raideväli liikaa, kun laittaa ET -32 10" vanteet. 15" vannekehä ottaa kiinni vain apparinpuolella ylempään ohjausvarteen, johon vetotanko kiinnittyy. Korjaantuu laittamalla joko 5mm speicerin, muokkaamalla ylempää ohjausvartta (lämpöä + taivutusta) tai vaihtamalla siihen hieman erimallisen ohjausvarren.

toyovoima 20.03.2012 18:54

Lainaan vanhaa topiccia..

Osaisiko joku neuvoa miten kuvassa sormella osoittamani vivun tulisi toimia? Yhdessä kuvassa se oli kiinnitetty ryyppytankoon, kuuluko näin olla? Omassa Rjssä ei siis tuo taaempi läppä liiku ollenkaan, mikä lienee syy korkeaan bensankulutukseen (20-30l/100km)...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101500

Epro 20.03.2012 20:40

Reilun vuoden päivät oon ajellu omalla RJ:llä, niin toi 20 l/100km tuntuis kyllä olevan ihan normaali kulutus 33" pyörillä ajellessa. Liekkö sitten enemmän ominaisuus kuin vika. :D Mutta kertokaa ihmeessä jos jotain tiiätte.

axu87 20.03.2012 22:13

Siis se toinen läppä toimii ilmeisesti alipaineella, jos toimii, ei kuulu olla kytkettynä ryyppyyn. Mikäli se on mekaanisesti jumitettu pitäisi vastata paremmin kaasuun, aavistuksen paremmin vetoja mutta kuluttaa enempi soppaa. Tuohon korkeaan bensan kulutukseen vaikuttaa se totaalinen alaväännön puute. Turbo kylkeen ja kulutus tippuu vähintään neljänneksen.

toyovoima 20.03.2012 22:33

22R koneen manuaalissa oli tosiaan kuva Usa/Canada kaasarista, jossa tuo kyseinen vipu oli kytkettynä ryyppyyn, mutta vastaavaa kuvaa ei ole Eurooppa kaasarista. Läppää ei ole jumitettu milläänlailla, muttei se kyllä aukeakaan missään vaiheessa..?
Niinhän tuo tehonpuute vaikuttaa kulutukseen, outoa sinänsä kun samassa kylässä on toinen Rj joka vie 11-15l/100km, kuitenkin 235:silla sekin...

Viipo 21.03.2012 07:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 864024)
Siis se toinen läppä toimii ilmeisesti alipaineella, jos toimii, ei kuulu olla kytkettynä ryyppyyn. Mikäli se on mekaanisesti jumitettu pitäisi vastata paremmin kaasuun, aavistuksen paremmin vetoja mutta kuluttaa enempi soppaa. Tuohon korkeaan bensan kulutukseen vaikuttaa se totaalinen alaväännön puute. Turbo kylkeen ja kulutus tippuu vähintään neljänneksen.

Mutta kun ei oo löytyny vielä oikein inhimillisen hintasta ruiskusarjaa, eikä megaruutan kanssa viittis tapella. Oisko laiska, ja laittas vaan RJ:n oman alipainelonkerohelvetin turbon imupuolelle?

Jare 21.03.2012 08:37

Onks siinä pakko pitää se alipaine hässäkkä kaasari yleensäkkään? Eikös ne ameriikan mantereella ole laitellu muita kaasareita noiden alipaineletkupesien tilalle??

Nooh mää odottelen, että ehdin hakee "uuden" moottorin oman RJ:n keulalle ja pääsee sitä kokeileen.....siinä kun pitäs olla hiukka erilainen nokka-akseli, kuin vakiona:rolleyes:

axu87 21.03.2012 16:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyovoima (Viesti 864033)
22R koneen manuaalissa oli tosiaan kuva Usa/Canada kaasarista, jossa tuo kyseinen vipu oli kytkettynä ryyppyyn, mutta vastaavaa kuvaa ei ole Eurooppa kaasarista. Läppää ei ole jumitettu milläänlailla, muttei se kyllä aukeakaan missään vaiheessa..?
Niinhän tuo tehonpuute vaikuttaa kulutukseen, outoa sinänsä kun samassa kylässä on toinen Rj joka vie 11-15l/100km, kuitenkin 235:silla sekin...

Mullakaan se ei ilman herkistelyä auennut ilman täyskaasutusta. Jos ei jaksa ruiskua ja megaa niin mikäs sen helpompi kuin välilaipalla vakioimusarjaan freeteckniksiltä weberin dat 34 n.350€ ja turbosarja n.100€, se valmis weberi dat 32 turbo kun maksaa sen n750€. Ja voihan sinne tuplatkin sovittaa.


Sivu luotu: 02:46 (GMT +2).