Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Suoraruiskudiesel ja e85 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91472)

-teemu 03.12.2011 20:34

Suoraruiskudiesel ja e85
 
Olen ollut tovin pois palstalta ja en tiedä onko tätä jo pohdittu.

Miten toimisi ahdetun dieselin ahtoilman jäähdytämisestä e85:llä?
Entä ajatus e85:llä ajaminen niin että sytytys tapahtuisi pienellä dieselmäärällä?
Tehon lisäys normaalin ruiskutusannoksen lisäksi imusarjaan reippastikkin e85 etanolia?

Ei puututa hinta tms. järkevyys kysymyksiin.

Millaisia puristussuhteita vakio suoraruiskuissa käytetään? e85 kestänee ainakin 1:16?

-Teemu

vmt 03.12.2011 21:13

Omassa commonrail dieselissä ainakin puristussuhde 18:1. Taitaa siis syttyä etanolisekoitus ennenaikojaan?

HeikkiH 03.12.2011 21:26

En tuosta E85:stä tiedä, mutta diesel-koneesta voi tehdä dual-fuelin maa/biokaasulla. Dieseliä ruiskutetaan 10% normaalista määrästä, joka sitten toimii nestemäisenä sytytystulppana kaasulle. Toimiakseen tuo melkeinpä vaati pumppusuutin tai CR-koneen, miksei onnistu mekaaniseen pumppuunkin mutta vaatii jonkinlaisen ohjausmoottorin siihen millä rajoitetaan dieselin määrä kymmenykseen.

-teemu 03.12.2011 21:48

Puukaasulla muistaakseni oli rajana tuo 16:1. Etanolista vain arvaus, eikö e85 oktaanit ole jotain 110?
-Teemu

Wikipedia:
Etanoli 110 oktaania, E85 106 oktaania, Tolueeni 112

HeikkiH 03.12.2011 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -teemu (Viesti 825449)
Puukaasulla muistaakseni oli rajana tuo 16:1. Etanolista vain arvaus, eikö e85 oktaanit ole jotain 110?
-Teemu

Wikipedia:
Etanoli 110 oktaania, E85 106 oktaania, Tolueeni 112

Ja maakaasu 130, biokaasu 140.

Etanoli on sikäli huono polttoaine kun se vaatii rosteriset polttoainelinjat ja muut, mitään köykämiiniosia ei voi käyttää. Scanian etanolimoottorissakin on suuttimissa erikoispinnoite että kestävät käytössä.

-teemu 03.12.2011 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 825461)
Ja maakaasu 130, biokaasu 140.

Etanoli on sikäli huono polttoaine kun se vaatii rosteriset polttoainelinjat ja muut, mitään köykämiiniosia ei voi käyttää. Scanian etanolimoottorissakin on suuttimissa erikoispinnoite että kestävät käytössä.

Eikö Metanoli ole se joka on alumiinille todella pahasta, etanoli on myös muttei kai niin pahaa.

sisua45 03.12.2011 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 825461)
Ja maakaasu 130, biokaasu 140.

Etanoli on sikäli huono polttoaine kun se vaatii rosteriset polttoainelinjat ja muut, mitään köykämiiniosia ei voi käyttää. Scanian etanolimoottorissakin on suuttimissa erikoispinnoite että kestävät käytössä.

Etanolimoottori, eli ottomoottori sytytystulpilla? Noita on monilla eri valmistajilla, esim mersun kaupunkibusseja (kaasulla) löytyy pk seudulta.

Valmet/sisu diesel moottoreista on myös otto-moottori versioita. Ruiskutussuuttimen tilalla on M10x1 kierre sytytystulpalle. Dieselin männistä on sorvattu tavaraa pois, ja puristussuhde taisi olla 9. Noita moottoreitä käytetään maa- tai nestekaasulla.

Ameriikkalaiset käyttää tosiaan diesel moottoreita nestekaasulla (LPG). Tuota joskus mietittiin sisua-palstalla, että kuinka ne sen tekevät.

sisua45 03.12.2011 22:41

Alkoholin sisältämä energia määrä on pienempi kuin bensiinin. (ei uskoisi, kun katsoo lauantai-iltana nakkikioski tai taksi jonossa tapahtuvaa reippaitten nuorten miesten painia :D:D:D). Ja bensassa on vähemmän energiaa kuin dieselissä. Eli viinaa saa työntää oikein tosissaan diesel moottoriin, jos sillä aikoo tehoa tehdä.

Alkoholi täytyisi tosiaan syöttää imusarjan kautta, ruiskupumppu ja suuttimet eivät sitä pitkään jaksa syöttää. Ne kun voidellaan polttoaineella, ja viina on todella kuivaa tavaraa. :cool:

Imuventtiilien ajoitusta voit joutua muuttamaan, että kone pelaa kunnolla.

BJ-40/76 04.12.2011 16:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 825435)
En tuosta E85:stä tiedä, mutta diesel-koneesta voi tehdä dual-fuelin maa/biokaasulla. Dieseliä ruiskutetaan 10% normaalista määrästä, joka sitten toimii nestemäisenä sytytystulppana kaasulle. Toimiakseen tuo melkeinpä vaati pumppusuutin tai CR-koneen, miksei onnistu mekaaniseen pumppuunkin mutta vaatii jonkinlaisen ohjausmoottorin siihen millä rajoitetaan dieselin määrä kymmenykseen.

Kyllä varmaankin toimii normaalilla syöttöpumpulla, ja vieläpä ilman sen kummempaa muokkausta.

siis pumppu luulee että nyt ajetaan pintakaasulla, vaikka todellisuudessa vedätetään. toki hommaa voi järkeistää säätämällä erikseen ennakot.

Tyhjäkäynnillä ja osakuormituksilla vaan kasvaa tuo dieselin osuus.

Ja sitten se tehon repiminen: tarkoittaa että enemmän ahtopainetta; ja sitten ollaan siinä tilanteessa että käy vaikkapa ilman tuota dieseliäkin, mutta ei pitkään. (siis kaasun puristuskestävyys ei riitä, vaan alakaa toimia puristussytytteisenä; alkaa naputtaa)

Ja viina ei kestä semminkään, joten eipä taida onnistua ollenkaan?

Bj Andy 04.12.2011 17:11

Mie oon tuota vuntsaillu että toimisiko tuo E85 samoin kuin tuo nestekaasun työntäminen ahtoilman sekaan.??

Eli täydellä teholla tms.alentaisi ilman lämpötilaa, ja samalla siitä saisi lisää soppaa palotapahtumaan???

Vai hä..

Oli jossain rekka tai varaosa lehessä juttua tuosta etanolidieselistä ja toisaalla siinä sanottiin ettei kulutus jurikaan kasva,ja taas toisaalla että pitää olla isompi tankki, ja jytäkämpi syöttöpummppu kun sitä kuluu tuplaten normi dieseliin verrattuna...:eek:

HeikkiH 04.12.2011 18:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 825480)
Etanolimoottori, eli ottomoottori sytytystulpilla? Noita on monilla eri valmistajilla, esim mersun kaupunkibusseja (kaasulla) löytyy pk seudulta.

Valmet/sisu diesel moottoreista on myös otto-moottori versioita. Ruiskutussuuttimen tilalla on M10x1 kierre sytytystulpalle. Dieselin männistä on sorvattu tavaraa pois, ja puristussuhde taisi olla 9. Noita moottoreitä käytetään maa- tai nestekaasulla.

Scanian etanolikone on muokattu PDE-pumppusuutin koneesta, puristukset 28:1 ja kaikki etanolin kanssa tekemisissä olevat muovi ja alumiiniosat on korvattu rosterilla.

Sytytystulpat on 9-litraisessa kaasumoottorissa.

HeikkiH 04.12.2011 21:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 825739)
Kyllä varmaankin toimii normaalilla syöttöpumpulla, ja vieläpä ilman sen kummempaa muokkausta.

siis pumppu luulee että nyt ajetaan pintakaasulla, vaikka todellisuudessa vedätetään. toki hommaa voi järkeistää säätämällä erikseen ennakot.

Tyhjäkäynnillä ja osakuormituksilla vaan kasvaa tuo dieselin osuus.

Ja sitten se tehon repiminen: tarkoittaa että enemmän ahtopainetta; ja sitten ollaan siinä tilanteessa että käy vaikkapa ilman tuota dieseliäkin, mutta ei pitkään. (siis kaasun puristuskestävyys ei riitä, vaan alakaa toimia puristussytytteisenä; alkaa naputtaa)

Totta, taitaa toimia ihan sellaisenaan. Pitää perehtyä aiheeseen lisää.

-teemu 21.03.2014 21:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 825852)
Totta, taitaa toimia ihan sellaisenaan. Pitää perehtyä aiheeseen lisää.

Mitenkäs tämä? joko joku on koittanut? Itse olen tässä välissä hajottanut yhden bensakoneen re85 kikkailulla.


Jahas tietenkin tämä on kokeiltu ja hyvin toimii. Rakentelu alkakoon.

Taikasana on: Ethanol Fumigation of a Turbocharged Diesel Engine

-Teemu

pee 21.03.2014 22:33

kerro miten ja mikä hajos ??

-teemu 21.03.2014 22:52

Todennäköisesti kiertokanki, en avannut ja reikä oli niin pieni etten nähnyt. Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen. Alkuperäinen syy oli arvaukseni mukaan massiiviset sytytyshäiriöt ja niistä syntynyt laakerivaurio.
On tuo 85 budjettivirittäjän unelmatavaraa. Kestää puristaa ja laihalle mennessä vain tehot putoaa, ei pala venttiilit.

Viipo 21.03.2014 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -teemu (Viesti 1116558)
Todennäköisesti kiertokanki, en avannut ja reikä oli niin pieni etten nähnyt. Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen. Alkuperäinen syy oli arvaukseni mukaan massiiviset sytytyshäiriöt ja niistä syntynyt laakerivaurio.
On tuo 85 budjettivirittäjän unelmatavaraa. Kestää puristaa ja laihalle mennessä vain tehot putoaa, ei pala venttiilit.

Eihän se venttiilin palamisen pelko olekkaan ahtajalla, vaan mäntään sulava reikä! Joka muuten kuulostaa ihan laakerivauriolta :P

BJ-40/76 21.03.2014 23:48

Siis oliko tävä vauriokone diesel, ja vielä turbolla?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -teemu (Viesti 1116558)
Todennäköisesti kiertokanki, en avannut ja reikä oli niin pieni etten nähnyt. Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen. Alkuperäinen syy oli arvaukseni mukaan massiiviset sytytyshäiriöt ja niistä syntynyt laakerivaurio.
On tuo 85 budjettivirittäjän unelmatavaraa. Kestää puristaa ja laihalle mennessä vain tehot putoaa, ei pala venttiilit.

Siis milloin diesel, turbolla taikka ilman käy "Laihalla"?
Siis silloin, kun se käy taloudellisesti! Ja silloin käy "liian" rikkaalla, kun putkesta tulee mustaa...

Ja milloin diesel käy Liian Laihalla; silloin kun se sammuu dieselin puutteeseen.

-> dieseli on täysin immuuni tuolle laihalla käynnille, mikä bensakoneissa aiheuttaa moottorivaurion! (tässä mittakaavassa, mitä nyt keskustellaan)

-> Jos tuo -teemu :n poksahtanut kone on turbodiesel, ja siitä on revitty RE85:lla (lainaus:) """" Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen""""
Niin tuo vaurion syy on täysin oikea: (lainaus:) """"Alkuperäinen syy oli arvaukseni mukaan massiiviset sytytyshäiriöt ja niistä syntynyt laakerivaurio."""""""""
-> siis tuo RE85 on syttynyt SUUREN ahtopaineen ja dsl:n puristusten vaikutuksesta PALJON ennen yläkuolokohtaa; siis kampiakseli ja kierokanki on nostanut mäntää täyttä palopainetta vastaan, kun normaalisti tuo täysi palopaine tulee vasta noin yläkuolokohdassa, tai jopa himppu jälkeen...
Ja jos väännöt on; (lainaus:) """" Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen"""" niin se ei selity RE85:lla, vaikka lisäpolttoaineena; tuota happea (siis ilmaa, siis ahtopainetta) pitää saada n.tuplat, ja jos sitä "toimitetaan" turbolla, niin säädöissään olevaan dieseliin ei riitä tuplat ahtopaineet?

-> siis tuo RE85 ei vain kestä turbodieselin puristusuhdetta ja ahtopainetta, jos meinataan virittää. Ja tuo lämpötila vaikuttaa, samoin kuin moottorin ominaisuudet, nyt se termi hukassa....

Jos haluaisi ottaa tuolla RE85 lisätehoja dieselistä, niin toimisi varmaan parhaiten, kun laskee puristukset mahd.matalaksi ja ahtopaine mahd. pieneksi; toki silloin hyötysuhde kärsii...

-> jos haluaa vanhasta autosta TEHOA RE85:n avulla; niin silloin pitää olla sytytystulpat suihkujen sijaan palotilassa...

Jappi 22.03.2014 00:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -teemu (Viesti 1116527)
Mitenkäs tämä? joko joku on koittanut? Itse olen tässä välissä hajottanut yhden bensakoneen re85 kikkailulla.


Jahas tietenkin tämä on kokeiltu ja hyvin toimii. Rakentelu alkakoon.

Taikasana on: Ethanol Fumigation of a Turbocharged Diesel Engine

-Teemu

Sulla on kaasut ja viinat sekaisin...

-teemu 22.03.2014 07:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1116569)
Eihän se venttiilin palamisen pelko olekkaan ahtajalla, vaan mäntään sulava reikä! Joka muuten kuulostaa ihan laakerivauriolta :P

Tässä mäntä jäi ylös ja kolinaa ei vajaapyttyisenä enää siirrellessä kuulunut.

-teemu 22.03.2014 08:03

Hyvähyvä hommaa ei siis kokonaan ole tyrmätty. Suoraruiskuissa joissa ruiskutus alkaa vasta ykk.ssa ongelmaksi tutkimusten mukaan tulee itsesyttyminen kun etanolin määrä ylittää 40% pa määrästä. Osakuormalla taas syttymisviive kasvaa haitallisesti, koska seos jäähtyy liikaa.
Kertooko joku minulle miten toteuttaisin e85 suuttimen aukioloajan ahtopaineen funktiona ja vielä rpm tieto mukaan?
Bensaruiskussa suuttimen signaalin kopioiminen oli simppeli, muttei taida cr suuttimen signaali sopia bensasuuttimelle kun saattaisi ruiskutusaika jäädä olemattomaksi?

-Teemu


Sivu luotu: 15:58 (GMT +2).