Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kitkalukon kiristys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91174)

Samppi 24.11.2011 22:50

Kitkalukon kiristys
 
Mulla on joku aikaisempi omistaja asentanut tuohon BJ,hin HJ,n kitkalukon taka akseliin. Lukko ei ole pitänyt lainkaan minulla olo aikana. Purkaessa huomasin että joku aikaisempi asentaja oli kasannut jousen päälle tulevan kannen väärin (tapit eivät osuneet reikiin) joten esijännitystä oli 2-3mm alkuperäistä vähemmän.
Eipä ihme ettei pidä hieman kuluneiden levyjen kanssa, vaikka esijännitystä on joskus lisätty prässäämällä jousen alle tulevaa kantta hieman kupille.
Tarkoitus olisi kiristää esijännitystä rikalla jousen alle. Miten vahvalla rikalla tuon saisi pelaamaan, levyt ovat kuluneet alkuperäisestä 2millistä n.1,8-1,85mm,iin ja levyjä on 8 kpl. Järkeilin että 1,25mm rikalla saisin prässätyn kupin kanssa esijännitystä hieman alkuperäistä enemmän, olenko ollenkaan kartalla rikan vahvuuden kanssa vai onko näihin jotain nyrkkisääntöä?

Viipo 25.11.2011 08:34

Joo, rälläkän karamutteri menee sinne hyvin...

Samppi 25.11.2011 22:17

Rälläkän karamutterin vahvuus on jotan 4mm? Taitaa perä mennä totaalisen lukkoon noin reilulla rikalla?:D

BJ-40/76 25.11.2011 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppi (Viesti 822494)
Mulla on joku aikaisempi omistaja asentanut tuohon BJ,hin HJ,n kitkalukon taka akseliin. Lukko ei ole pitänyt lainkaan minulla olo aikana. Purkaessa huomasin että joku aikaisempi asentaja oli kasannut jousen päälle tulevan kannen väärin (tapit eivät osuneet reikiin) joten esijännitystä oli 2-3mm alkuperäistä vähemmän.
Eipä ihme ettei pidä hieman kuluneiden levyjen kanssa, vaikka esijännitystä on joskus lisätty prässäämällä jousen alle tulevaa kantta hieman kupille.
Tarkoitus olisi kiristää esijännitystä rikalla jousen alle. Miten vahvalla rikalla tuon saisi pelaamaan, levyt ovat kuluneet alkuperäisestä 2millistä n.1,8-1,85mm,iin ja levyjä on 8 kpl. Järkeilin että 1,25mm rikalla saisin prässätyn kupin kanssa esijännitystä hieman alkuperäistä enemmän, olenko ollenkaan kartalla rikan vahvuuden kanssa vai onko näihin jotain nyrkkisääntöä?

Kerroit että lukko oli kasattu väärin, siis oliko se "jousen päälle tuleva kansi" se juosen kiertymistä estävä laippapari mitkä jousen molemmin puolin ja keskenään pooreissa jousen sisällä, siis se jota oli sorvattu ja prässätty?
vai oliko ne tasauspyörästönkuorien puolikkaan keskenään väärin?

Jos ne nypyt oli siinä tasauspyörästön ristitappi akselilla/tuossa kiertymisenesto laipassa, niin tuo"asennusvirhe" ei ainakaan lisää lukon luistoa, koska toinen lukkopakka jo valmiiksi tiukattuna. Tuon C-sokka ongelman takia nuo jousen kannet sorvattu/prässätty minun toimesta:cool:
ja kun ajetaan pahaan paikkaan/sippaliiraa, niin tuo nimenomainen "jousen kansi" pyrkii pitämään vetarit mahdollisimman ulkona, jotta c-sokat eivät pääse ulostautumaan.... ja tuo juosen kansi pääsee kiertymään ohi noista nypyistä, ei ole vielä aiheuttanut ongelmaa?

P.S Miten onnistu se vetoakselin stefan vaihto, oliko ohjeistani apua?

Lukon pitämättömyys; kun minä modasin tuon lukon omaan bj:n, niin se kulki paremmin tuo kitka takana, kuin 100% lukko edessä. toki tuosta on aikaa.. silloin varmaan vuosiluku alkoi 19xx

Samppi 26.11.2011 00:11

Jaha, täältähän löytyy tuttuja nimimerkkien takaa!:)
Juurikin se jousen kiertymistä estävä laippapari. Eli se jousen päähän tuleva kansi jossa on reijät kolmelle pienelle tapille ei ollut ihan kohdallaan, eli tapit eivät menneet reikiin vaan olivat painaneet kolot kanteen muutaman millin päähän reijistä, eli kansi oli 2-3mm raollaan kun perä oli pultattu kasaan.
Pitääpä huomenna pyöritellä oikein ajatuksen kanssa tuota tallissa, pitoa siihen pitäisi yrittää saada, nyt se on käyttäytynyt lukottoman perän tavoin.
Kyllä neuvoista apua oli, sieltähän ne C-sokat löytyi kun tarpeeksi purki!:D

Nuhapumppu 18.01.2013 23:37

Kitkalukon kiristys olisi nyt pajeroon tekeillä ja siksi kysynkin täältä,että paljonko olette yleensä laittaneet fyllinkiä sinne lisäksi? Itse kaavailin milliä kun ei tiedä yhtään miten tuo lukko on toiminut aiemmin,ja tämä lukkohan on hieman erinlainen kuin toyotassa,eli pitää tehdä yksi kitkapinnan muotoinen palikka sinne lisäksi.

odis 19.01.2013 12:43

lisälevy
 
vanhasta käsisirkkelin terästä saa kestävän lisälevyn sinne tehtyä....siis jos ei ole kitkalevyjä jemmassa


Sivu luotu: 02:40 (GMT +2).