Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   uaziin turboa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88978)

peedro 30.09.2011 12:44

uaziin turboa
 
Do dii..Nyt alkas uakkerissa koppa olla oikeessa korossa ja muutoinkin ulkoapäin soma..

Nyt vois jotain jännää laatia tuonne teknikkapuolelle,nurkissa pyörii ylimääräisenä jonkun traktorin turbo.Mitähän tuo volgan moottori tykkäis jos puhaltimen kylkeen ruuvaisi kiinni?.Ilmeisesti noissa on jo vakiona sen verran alhaiset puristukset jotta sen puolesta kyllä,vaan miten lie alakerran laita?..

Tarkotus oli käyttää ihan kohtuu ahdoilla,pikkasen piristystä vain.meininki oli kokeilla ensin tuolla omalla kaasuttimellaan..Eihän se varmaan voi mennä kun vituks mut ihan mielenkiinnosta:D

Punanenä 30.09.2011 12:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja peedro (Viesti 804315)
Do dii..Nyt alkas uakkerissa koppa olla oikeessa korossa ja muutoinkin ulkoapäin soma..

Nyt vois jotain jännää laatia tuonne teknikkapuolelle,nurkissa pyörii ylimääräisenä jonkun traktorin turbo.Mitähän tuo volgan moottori tykkäis jos puhaltimen kylkeen ruuvaisi kiinni?.Ilmeisesti noissa on jo vakiona sen verran alhaiset puristukset jotta sen puolesta kyllä,vaan miten lie alakerran laita?..

Tarkotus oli käyttää ihan kohtuu ahdoilla,pikkasen piristystä vain.meininki oli kokeilla ensin tuolla omalla kaasuttimellaan..Eihän se varmaan voi mennä kun vituks mut ihan mielenkiinnosta:D

Itsellä sama ajatus ja käyttämätön vnt-turbo nurkissa...Olihan täälä muistaakseni joskus turbopurkki-uaz mutten muista oliko moottori oma...
Kun saisi sen kaasarin turbon imupuolelle niin olisi moni asia helpompi:)

tdi 30.09.2011 13:38

toi on vähän hankala jos joutuu laittaa kaasarin imupuolelle ainakin ahtoputkista pitäs saada mahdollisimman lyhyet että toimii edes jotenkin eikä coolerii voi käyttää.. ei se kyllä tahdo toimii halutulla tavalla yleensä. :D
helpoin on varmaan purkaa kaasari isompaa suutinta ja possuliimalla kasata joka paikka, kestää jonkun aikaa mutta aina sieltä jostain välistä tulee bensat ulos.. painekotelo on varmaan paras jos vakio kaasaria haluaa käyttää siinä on vaa suunnittelemistä kaikki läpiviennit jne. bensaa syö ihan saatanasti noi viritykset :D yks jos koittas löytää jotkut weberit niitä on paineistettuna ja saa jälkikäteen paineistettuu ja kaasari turbon bensanpaineensäädin. nii ja sit sytkä pitäs muuttaa vähintään kiinteeks tai 2 toimiseks... parashan ois ruisku viritellä sais kaiken hyödyn ja megalla ohajata sit sytkääki.. :( just tälläsen pelleilyn takii mä en tykkää bensakoneista saatanan paskat..(en vaan osaa!) :D

Punanenä 30.09.2011 13:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 804328)
toi on vähän hankala jos joutuu laittaa kaasarin imupuolelle ainakin ahtoputkista pitäs saada mahdollisimman lyhyet että toimii edes jotenkin eikä coolerii voi käyttää.. ei se kyllä tahdo toimii halutulla tavalla yleensä. :D
helpoin on varmaan purkaa kaasari isompaa suutinta ja possuliimalla kasata joka paikka, kestää jonkun aikaa mutta aina sieltä jostain välistä tulee bensat ulos.. painekotelo on varmaan paras jos vakio kaasaria haluaa käyttää siinä on vaa suunnittelemistä kaikki läpiviennit jne. bensaa syö ihan saatanasti noi viritykset :D yks jos koittas löytää jotkut weberit niitä on paineistettuna ja saa jälkikäteen paineistettuu ja kaasari turbon bensanpaineensäädin. nii ja sit sytkä pitäs muuttaa vähintään kiinteeks tai 2 toimiseks... parashan ois ruisku viritellä sais kaiken hyödyn ja megalla ohajata sit sytkääki.. :( just tälläsen pelleilyn takii mä en tykkää bensakoneista saatanan paskat..(en vaan osaa!) :D

Tuota systeemiä kokeilin joskus että paineistettu weber,korkeapainpumppu,paineensäädin,liimatut tiivisteet... Voimaa oli ja hauskaa mutta kestoa ei.....Olisihan se oikea turbo-kaasutin tai ruisku parempi... Weberin turbokaasutin maksaa prkl yli 700€:mad:

tdi 30.09.2011 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 804331)
Tuota systeemiä kokeilin joskus että paineistettu weber,korkeapainpumppu,paineensäädin,liimatut tiivisteet... Voimaa oli ja hauskaa mutta kestoa ei.....Olisihan se oikea turbo-kaasutin tai ruisku parempi... Weberin turbokaasutin maksaa prkl yli 700€:mad:

justiin myin yhen ehjän turbo weberin 40mm 80€ että kyllä niitä sattuu välillä harraste ystävälliseen hintaan ;) noitaki ku tarvii 2 ni se on iha arpa pelii mistä toisen sit löytää siks mäki sen myin :D megallekki tulee äkkii hintaa se 500-1000 euroo vaikka itsekoottava kortti on ~100

Calmari 30.09.2011 14:45

http://forums.offipalsta.com/showthr...t=26919&page=2 löyty ku vähä etti :-)

Punanenä 30.09.2011 15:59

Niin tuota imuturboahan ei juurikaan ole käytetty nykyaikana ja sen kokemusperäiset asiat ovat hukassa, Näitä on käytetty ja ne myös toimii... Nippelitietoa asiasta ei tunnu löytyvän koska harvinainen ja vanhanaikainen ratkaisu, Mutta ei polttoaine/ilma seos ongelmaa joka taas tuo mukanaan muut ongelmat...

Jani E 30.09.2011 17:03

jotkin kaasarithan toimii pienillä paineilla, jotain alle puolikiloo ihan semmosenaan.
esim velipojalla on fiat unon kaasarikone turbolla ja pelaa vakiokaasarilla johki 0,7 asti...

tdi 30.09.2011 17:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 804394)
jotkin kaasarithan toimii pienillä paineilla, jotain alle puolikiloo ihan semmosenaan.
esim velipojalla on fiat unon kaasarikone turbolla ja pelaa vakiokaasarilla johki 0,7 asti...

joo ne toimii jossa on kaasarin imupuolelta yhteys kohokammioon jonka kautta paineistavat itsensä :) ja just se turbo bensanpaine säädin säätää aina 0,3barii enemmän kun ahtopaine että bensaakin tulee..
tuossa ylläolevassa linkissä on kyllä ihan siisti toteutus uazissa kyllähän tollasta kannattaa kokeilla jos toimii niin on varmasti parempi vaihtoehto vakiokaasarille

Punanenä 30.09.2011 17:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 804401)
joo ne toimii jossa on kaasarin imupuolelta yhteys kohokammioon jonka kautta paineistavat itsensä :) ja just se turbo bensanpaine säädin säätää aina 0,3barii enemmän kun ahtopaine että bensaakin tulee..
tuossa ylläolevassa linkissä on kyllä ihan siisti toteutus uazissa kyllähän tollasta kannattaa kokeilla jos toimii niin on varmasti parempi vaihtoehto vakiokaasarille

Kyllä se Turbon imupuolella asuva kaasutin-systeemi nähdään täällä vielä ennen joulua :) Ja koska kyseessä on vnt -ahdin niin aluksi sen siipiä käännellään ohjaamosta:o Apukuljettajan käyttöisenä......

tdi 30.09.2011 18:19

1 Liiteet
tossa meidän edesmenneessä budjetti turbo lada räpellys projektissa oli kans vnt tossa kuva ekalta testi ajolta n 200m jälkeen mutkat punasena ja cooleri on muute just oikeessa paikassa...:D ja on tehty nii halvalla ja juostenkustu ku ikänä mahdollista älkää ottako mallii :D ihan hyvin se palas sitte pienen säätelyn jälkeen normaali painekello ohjas vnt vipuu. :)
tossa vielä videooki :D:D
http://www.youtube.com/watch?v=7c6Bc...&feature=inbox

patroltd 30.09.2011 20:04

Pitää olla tiivis ahdin jos kaasari laitetaan imupuolelle, saattaapi alipaine muuten imasta hitusen ölppää laakereiden läpi.
Joku vanhan turbosaapin k-jetti vois olla hyvä aihio jos sähköruiskuja vierastaa, tosin imusarjan tuohonkin joutuu tekeen että saa suuttimet kiinni.

sisua45 30.09.2011 21:21

Minä en sitten tuommoseen "imu-turboon" laittais mitään kuulereita kiinni. Tuntuis että bensa pisaroituu sinne kiinni... :rolleyes:

Nuhapumppu 01.10.2011 09:02

Hyvä turbokäyttöön oleva kaasari on turbovolvon zenith,sellainen oli kaverin jäärata autossa ja toimii ihan hyvin. Kestää koviakin paineita,plenumi vakiona ja varmasti riittää koko tuollaiseen UAZiin,ja hintakaan ei hirvitä,just toinen kaveri osti sellaisen 60€.

peedro 01.10.2011 09:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 804542)
Hyvä turbokäyttöön oleva kaasari on turbovolvon zenith,sellainen oli kaverin jäärata autossa ja toimii ihan hyvin. Kestää koviakin paineita,plenumi vakiona ja varmasti riittää koko tuollaiseen UAZiin,ja hintakaan ei hirvitä,just toinen kaveri osti sellaisen 60€.

itelläkin oli mielessä tuommonen turbo volvon kaasutin,isäukolla oli semmonen volvo ja ainakin se pelas kivasti..



vissiin nuo su kaasuttimet ois muutenkin aika yksinkertasia paineistaa..Vaan mitenkähän lie koneen alakerran laita,kestäneekö se ahtamista???


http://vbcf.fi/gallery/show.php?dir=FD_turboventora ..tuolla kiva turbo ventora,gallerian kautta joutuu menemään..

mikkoimp 01.10.2011 13:49

tuo k-jetti on kyllä ihan pätevä ja helppo ruisku vaan heittää paikoilleen. ainoa on siinä suuttimien istutus imusarjaan eli alumiinia pitää saada hitsattua tai sitten tekee ihan raudasta kokonaan uuden..

BJ-40/76 01.10.2011 22:21

Kaasari.....
 
On tosi, että esim. mekaruuta maksaa, mutta tuotta ruiskulla päästään
parista ongelmasta eroon.

Joten suosittelen SÄHKÖ Ohjattua ruiskua kaikkiin bensalla kulkeviin.

nbf 02.10.2011 08:14

Ei pitäs taas puuttua asiaan :)
Uskoisin sen UAZin moottorin olevan tehty raudan ääressä. Kiertokanget on varmaankin heikoin kohta mutta jos pysytään alle yhdessä kilossa niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Harmi kun se on niin matalapuristeinen. Olis parempi jos käytät alle kilon paineita että kone olisi lähempänä 10:1 puristeinen niin pienistä ahdoista olisi hyötyä enemmän, mutta toisaalta jos laitat kaasarilla ja perinteinen jakajasytkä ohjaamassa niin ihan hyvä että on matalapuristeinen. Laita ylipaine kello myöhästämään sytkää niin moottorin käyttö ikä kasvaa.

Siellä männän päällä on oltava se paine muodostuu se sitten puristuksesta tai ahtamisesta viittaan tuohon ylempään tekstiin purituksista :D

T3Syncro 02.10.2011 08:24

Turbodieseli keulalle, niin saa bensa uralilaisen turbottamisen käytetyn ajan möyriä maastossa.

Nuhapumppu 02.10.2011 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja T3Syncro (Viesti 804791)
Turbodieseli keulalle, niin saa bensa uralilaisen turbottamisen käytetyn ajan möyriä maastossa.

Veikkaisin että ei tapahdu tuo koneen vaihto ihan illassa tai parissa,kun tuskin suoraan Uazin laatikkoon passaavaa turbodieseliä ihan joka kulmalta löytyy,jonkun toisen koneen kanssa pitää sitten sovittaa laatikkoa,parhaimmassa tapauksessa muokata koko voimalinjaa ,rakentaa moottorin kiinnitys yms pientä mitä tulee eteen.
Tuollaisen turbotuksen tekee,kunhan kaikki osat on valmiina,öljyn paine&paluu katsottu valmiiksi ja pelataan kaasarilla,niin 2-3illassa.

tdi 02.10.2011 18:13

kyllä siinä alottelialla menee muutama ilta turbottamisessa sehän on helpoin osuus kun kaiken roiskasee kiinni mut sitten niiden säätöjen hakemiseen voi mennä hetki :D mutta mites ois jos tästä pelkästään mettäpeli on tulossa ja koppa on hyvässä kunnossa nostaa sen vaikka lj rungolle tulis kerralla kaikki samassa :D

peedro 02.10.2011 18:40

eihän nyt uaziin dieseliä.Tarkotus oli ahtaa ei siis dieselöidä..Antaa vaan köyhien hehkuttaa mie ajan 98bensalla:)

Sinänäsä tuo säätäminen ei ois brobleema.Jos tuohon nyt sen puhaltimen joskus saa ympättyä niin rullillahan se täytyy käyttää.Eli hienosäädöt tekis semmonen joka osaa oikeesti..

Ja eikös leimasedällekkin pidä penkkilappunen olla?..

Nuhapumppu 02.10.2011 19:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja peedro (Viesti 804983)
eihän nyt uaziin dieseliä.Tarkotus oli ahtaa ei siis dieselöidä..Antaa vaan köyhien hehkuttaa mie ajan 98bensalla:)

Sinänäsä tuo säätäminen ei ois brobleema.Jos tuohon nyt sen puhaltimen joskus saa ympättyä niin rullillahan se täytyy käyttää.Eli hienosäädöt tekis semmonen joka osaa oikeesti..

Ja eikös leimasedällekkin pidä penkkilappunen olla?..

Joo pitää olla. Ja kyllähän se on hyvä antaa osaavan säätää,jos vaan sellainen on käsillä. Mutta jos kaasarilla alkaa pelaamaan niin,b-painetta ja sytkää lähinnä säätämällä saa jo aika hyvin toimimaan,seossuhde mittari on hyvä olla ettei sulata konetta.

ideanikkari 02.10.2011 21:24

jotakin päivitystä on tilanteeseen tullut..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nbf (Viesti 804787)
Ei pitäs taas puuttua asiaan :)
Uskoisin sen UAZin moottorin olevan tehty raudan ääressä. Kiertokanget on varmaankin heikoin kohta mutta jos pysytään alle yhdessä kilossa niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Harmi kun se on niin matalapuristeinen.

Viimeksi kun rakentelin uaziin moottoria, niin varaosapaketissa oli pieniä ylläreitä:
oli teflonpinnoitteiset männät ja runkolaakereissa ei enää ollut täyttä öljyuraa. Oli jätetty pukin puolelta ura tekemättä jotta kantokykyä saataisiin lisää.

Ja muuten, motti on iso klöntti köykämiiniä... ;)

Tuolla muutama juttu aiheesta:
http://www.kolumbus.fi/sami_partanen...oriremppaa.htm

Kävi tuo turbottaminen itselläkin mielessä, mutta antaahan nyt ajan ja rahojen kulua muualle....

mähönen 16.10.2011 20:17

Tuollainen viritys on tällä hetkellä työn alla (hieman suttunen kuva profiilissa). Turbona Volvosta pihistetty perus TO3:n. Paineita ollaan saatu 1,2 bar ja toimii + kukkuu suht iloisesti. Kaasari kaipaa "hieman" säätöä, tulpat tuppaa nokeentumaan suht herkästi.... En tiijä tarkalleen mistä johtuu, koska edellisen moottorin kanssa (pakkasukko halkas lohkon) tulpat oli ihan ok. Silloin oli kyllä 6:n tulpat ja nyt 8:n. Ja toinen ero on sytkäpuolessa, aiemmin Uazin orkkis kärjellinen ja nyt Edisboksi Megaruutan ohjaamana. Oisko CCCP tuotteessa ollut sittenkin parempi loimu?


Sivu luotu: 22:02 (GMT +2).