![]() |
Kaksoiskansalaisuus ja rakentelu säädökset
Tulipahan mieleen jotta: Virossa, Venäjällä, Ruotsissa... lienee vapaammat säännöt tieliikennekelpoisten maastoautojen rakentelussa. Ja että Suomessa on nykyisin mahdollisuus kaksoiskansalaisuuteen.
Joten ajatusleikkini etenee näin: Hankin esim. Viron kansalaisuuden, rekisteröin reilusti rakennetun maasturin siellä. Kurvailen suomessa-> polliisi pysäyttää -> näytän Viron passin, suomalaisen ajokortin ja auton (Virolaiset) paperit... Toimiikohan toi? Jos toimii niin minkä maan kansalaisuus olis helppo/helpohko saada ja missä maassa on vapaimmat rakentelu säädökset. Juu... Tiedetään Suomen kansalainen ei saa ajella Suomessa ulkomailla rekisteröityä ajoneuvoa. Sulkeeko kaksoiskansalaisuus tuon pykälän? Spekulointia (ja faktoja) kehiin... Elämä ilman riskejä on tylsää eikä tylsä elämä ole elämisen arvoista! |
Ihan jees ajatus.
Kaveri oli selvittänyt, että jos on firma muussa EU maassa niin sillä firman autolla saa ajella muissa EU maissa käytännössä ihan vapaasti. Kuulemma EU tuomioistuimessa on juuri meneillään joku keski-euroopan case aiheesta eli se pitää odottaa. -jm KoMk ry. Off Road Team |
Ymmärtääkseni ei tarvitse olla edes kansalainen mutta pitää asua "vakituisesti" eli olla vakituinen asunto ja oleskelulupa ulkomailla. Sen pitäisi riittää. Oleskeluluvan saa suomen kansalainen EU alueelle ilman ongelmia.
Sitten vaan rakentelemaan... |
riittää että on vakituinen osoite vaikka virossa ja käyttää sen viron kilpisen monsteri häkkyrän puolen vuoden välein vaikka venäjällä ja ottaa tullista todistuksen että auto on ollut pois suomen rajojen ulkopuolella eli siitä yaas poulivuotta taas eteen päin .
"näin se homma etenee" Edited by - tiipe on 01/03/2005 10:23:38 |
Kiva ajatusleikki.
Miltäs tää kuulostais ajatusleikkinä: Kuljetusauto 3000€, sen ylläpitokustannukset vuodessa 800€. Plus paljon rassaamista ja dieseliä. "Monsteri" kyytiin ja ajopaikalle. Voit ajaa auton "loppuun" ja vieläkin saat sen pois ajopaikalta. Ei ole pakko korjata metässä. Voi hakea vuoden halkokuorman samlla laitteella(siis perustelu muille). www.alanmiehet.com #1 |
kivinen, millä sitten ajetaan kylällä rinkiä ja pelotellaan tyttöjä?
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
Mut eikö tuossa ole enää mitään rajoituksia että sen auton pitää olla ulkomailla tietty määrä vuodessa tai muuten alat maksamaan siitä suomeen autoveroa? Tosin ihmetyttää hieman kun tuossa firman pihalla on vähän väliä erään putkifirman auto. Kaikki teippaukset sun muut ja yhteystiedot suomeksi. Auto on vaan rekisteröity viroon ja kait se kuskikin on virolainen. Tuossa se on kait jo yli puolisen vuotta autollaan ajellut. Melkein joka päivä.
Onkohan tuossa tehty niin että perustetaan firaabeli Oy viroon. Sieltä autokalusto ja annetaan ne virolaiselle halpatyövoimalle. Suomeen töihin ja saadaan hyvät voitot? -- Ford ja jokainen käynnistys on yllätys -- Nerd-O |
Niin ja entäs sellainen mahdollisuus kuin rallimiehillä on, että kun on tapahtuma/kilpailu/safari niin olisi erioikeus ajaa ko. tapahtumaan liittyen "ei laillisilla" renkailla (kuten rallimiehillä on piikkirenkaat)? Mites sellaisen saisi "neuvoteltua"? Siihen kun yhdistäisi ralliautoissakin käytetyn "punakilpi-ajattelun" niin helpottuis homma huomattavasti. Hakis saksasta Jimnyn tai vaikka G-mesen, tullissa sanoo että tästä tulee "kilpa-auto" (ei veroja), ja aina kun lähtee safarille niin hakee konttorilta punaiset kilvet ja ajelis tyynen rauhallisesti isoilla donitseilla? Eikä tarvis olla sitä ikuista pilkuun viilausta joka vuosi katsastuksessa...
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? -- |
Niin, tuo oli vaan "renkaiden" näkökulmasta, mutta onhan rallimiehillä muitakin erivapauksia kuten esim. valosäännöt. Näin offimiehilläkin voisi olla esim. korotusten osalta (sallittu vain itse tapahtumaan liittyvässä ajelussa)
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? -- |
Vielä lisäisin tuohon aamuiseen,
En firman autoista tiedä, mutta jos yksityishenkilö meinaa saada auton rekisteröityä ja vakuutukseen mihin maahan tahansa niin pitänee asua ko maassa. Asuminen eli oleskeluluvan saaminen on yksinkertaista EU kansalaiselle EUssa ja muuallakin (residence permit). Kuinka paljon aikaa sitten "kotona" vietät, ei tule mihinkään kirjoihin eikä kansiin. Sitten kussakin maassa on hiukan omat säännöt kauanko vieraan maan rekisterissä oleva auto saa olla maassa, melko yleisesti tämä aika lienee 3kk jonka jälkeen auto olisi käytettävä rajan toisella puolella. Käytännössä tätä ei kai normaalisti valvota jos mitään erikoista ei satu. Kukaan kun ei EU rajaa ylittäessä ole kiinnostunut asiasta oletko menossa vai tulossa ja mistä. Olen tätä touhua tehnyt useissa maissa tosin niinpäin että auto on ollut rekisterissä ja vakuutettu suomessa, niin tälläkin hetkellä. Tuli vähän pitkä juttu, mutta luulisi tuossa olevan mahdollisuuksia (muuttaa tutun luo naapurimaahan) Kyllä se siitä... |
eikös joku aika sitten ollu iso keskustelu aiheesta jossa suomilainen älypää oli liisannu auton saksanmaalta ja käytti sitä jatkuvasti suomilandiassa, maksut ja vakuutukset sassaan ja kurvaillen täällä, ei osunu ajoneuvoverot ym. väliaikaiset dieselverot ja hintataso esi vakuutuksis ja vuokras guntherille ihan toinen kuin meillä - eikä asiaan vissiin voinu puuttua kun ei EU alueella voinu rajoittaa kilpailua tuollakaan alalla - joku vois muistaa asian detaljit paremminkin
-pee- ei se satu... !!! 33" on aikuisten oikeasti 838,2 mm !!! |
Sivu luotu: 07:43 (GMT +2). |