![]() |
th350+np205 välitykset hitaammiksi???
hommasin blazerin osien luovuttajaksi muuhun projektiin ja ensimmäinen kokeilu sillä laittoi miettimään välityksiä. kun on useamman vuoden ajanut hiluxia missä oli tuplajakis niin blazeri 33" renkaillakin tuntui aika nopealta välityksien suhteen. nyt varmasti jotkut tomaattimiehet sanoo että voi sillä noinkin ajaa ja lämmittää öljyjä, sit välillä on parkissa tai antaa koneen laulaa....
maailmaltahan löytyy paljonkin vaihtoehtoja ongelmanratkaisuun, vaan mikä lienee järkevin. paketti on suunnitelu tässä vaiheessa siten että V-8+th350+np205 ja hj:n lukkoakselit 3,7 välityksillä sovitetaan putkirunkoon ja renkaiksi 38,5" ( wompatti rosessi ). se että tuleeko siihen jotakin muuta lisähidasteeksi niin aika näyttää, kiinnostusta kuitenkin on. laitan muutamia vaihtoehtoja mitä olen kuukkeloinut netistä, kommentoikaa jotka jotakin tiedätte. hiluximiehenä yksi vaihtoehto on tämä http://www.advanceadapters.com/products/pn-50-5704/ osa tekniikasta oli tuttua ja lienee hiluxin jakis kestää matalaviritteisen v-8 tehon? ja tämä http://www.offroaddesign.com/catalog/doubler.htm ja tämä http://www.northwestfab.com/203-205adaptor.html ja tämä http://www.northwestfab.com/blackbox.html kaikki varmasti hienoja vaihtoehtoja ja kaikille tulee oma hintansa. ja sitten tietysti olemassa manuaali mahdollisuus vaikkapa sen sm465 jossa ykkönen 6,55, siinä sitten pitäis viritellä kytkin ja se ei olis automaatti mutta ei sekään toisaalta olis paha. vai mikä olis paras kombinaatio tekniikan suhteen? mutka-akseleita en huoli eli näillä mennään mitä on mainittu.... |
205/203 doubler. (piste)
Kuten huomasit, noilla 3.73 välityksillä se on liian nopea (vai muistitko siirtää molemmat tikut oikeaan asentoon? ) ;) |
Lainaus:
|
Doublerille ääni multa myös.
CAD-kuvia pyörii maailmalla noihin enemmän ja vähemmän. Tuolla ainakin jotain piirustuksia: http://www.bc4x4.com/tech/2000/gordt...gordtcases.cfm http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=802105 |
Lainaus:
Ja noista välityksistä että entä jos vaan tiuhentaa periä. Mulla 4.56 ja 35" toimii suht hyvin jo ja eiks noihin tojoperiin saa vaikka 4.88-5.xx välejä millä luulis 38" renkaan pyörivän kevyesti. Varsinkin kun on putkirunkopeli millä ei ajeta maantiellä, niin ei tuu sitäkautta liian tiuhat välit. |
Lainaus:
|
juu, doubleri tuntuu saavan puolestapuhujia. kyllähän tyotan periin saa välityksiä mutta ei sekään oikein nappaa, parempi pitää ne vakiona kun 3.7->4.88 vaikutus ei ole kuitenkaan tuplan veroinen. hankittavat osat pitää olla jossakin päin maailmaa koeponnistettuja ja sellaisia että varaosahuolto pelaa, ja bolt-on tyyppisiä vaikka piirrustuksia onkin saatavissa. pitäis olla koneet ja pelit itsellä käytössä jotta adaptereita alkais ajamaan, vaikka valmiit maksaakin niin on se silti helpompaa kuin itse tehden tai teettäen. sekin voi joskus tulla kalliiksi, jopa kalliimmaksi kuin valmiina saatavat... aina ei toimi tein itse ja säästin ( kannatta katsella/lukea kirja https://www.booky.fi/kirja/taina_kin.../9789515020413 )
onkos noissa offroaddesign ja NWF paketeissa jotakin merkittäviä eroja joita pitää ymmärtää? ja doublerin lisäksi ajatuksissa slip yoke eliminaattori kitti jollaisen haluan, ja paljon muuta tarpeellista |
Tuolta vielä yks vaihtoehto: http://www.high-impact.net/transmiss...e_brochure.htm
|
Ja sitten löytyy Lo-Max gears 3:1 välitykset se alkuperäisen tilalle, lisää siitä googlaamalla
/Tv Sten |
Mun mielestä perävälitykset tiuhemmaks, niin samalla kardaanitkin pääsee pienemmällä stressillä ja ei tule autoon lisäpainoa mistään douplereista.
|
kun kattelee numeroita niin eikö tosta doublersysteemistä tule sellanen n.50-60kg lisäpainoa, ei mielestäni kovin paha verrattuna tuplan ominaisuuksiin. ja tämä olettamus siis edelleen hiluxista tuplajakisien kanssa. tuohan kompensoi pienellä kuskin ja apparin laihduttamisella...
jenkkikardaanien kestosta ei ole mitään kokemusta, siksi sellaisia en laitakkaan. voimalinjan loppupään kestävyyden osalta voin pitää kaverin beejiitä hyvänä verrokkina, siis nimenomaan kardaanien ja perien osalta. jos hj:n kardaanit ei ole ongelma Janin bertassa niin ei ne tällaisessakaan ongelmaksi voi tulla, kuitenkin tavoitteena tonnin kevyempi laite ja V-8 tarjoaa tehoa vähemmän ja vääntöä merkittävästi vähemmän ja sekin korkeimmilla kierroksilla. ja berttssa 4,6 välitteinen jakis joten kokonaisvälitys suurempi kuin tällä doubler systeemillä, tietysti tomaatti muuttaa vähän tilannetta mutta kuitenkin. hiluxissa pienemmät kardaanit ei hajonnut kertaakaan tuplajakiksen ( n.100:1 ) kanssa, eikä tosin 8" välityksetkään ja sekin painoi "metsävalmiina" rengastuksesta riippuen n.2200-2300kg. |
Sit yks mikä kannattaa vielä tarkistaa ennen doupleri hankintaa on että riittääkö takakardaanin kulmat. Eli jos on lyhyt akseliväli, niin monesti tuppaa takakardaani jäämään lyhyeks ja näin ollen kardaanikulmat vielä aika jyrkäks. Ja douplerihan pidentää kuitenkin voimansiirtopakettia=lyhentää takakardaania.
|
juu, kyllä takakardaanille saadaan tarvittaessa pituutta lisää kunhan joskus saan pakettia sovitettua putkihärveliin, painopiste sanalla JOSKUS. ensin pitää tehdä pick-up bertta ajoon jne....tämä on vain tiedon ja osien keräilyvaihe, ja sit kun aika kuluu niin se voi muuttua tekniikan hävitysvaiheeksi tai ihan miksi vaan kuten on käynytkin.
|
liki kahden kuukauden kaupankäynnin tuotokset saapui tänään hypisteltäviksi!! ompahan sitten pimeille talvi-illoille askarreltavaa jollei iske pakkomille jo blazerin alle näitä tuupata ja vähän kokeilla.
yhdessä kuvassa verrokkina hiluxin jakiksen sisäänmenoakseli vs np205 vastaava, rattaan halkaisija ja leveys jäi mittaamatta mutta akseli poorien jälkeiseltä kohdalta 10mm paksumpi!! luulis ettei taemman jakiksen sisäänmeno napsu vastaavalla tavalla enää... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83516 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83517 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83518 |
hienon näköistä palikkaa. paljonko jäi hintaa kun osat oli kotona? itekki harkinnu doubleria, mut toistaseks pärjänny ilman.
|
Tämmönenkin tullu vastaan: http://www.jbconversions.com/product...mpletecase.php
Ei ilmeisesti vaan myy rattaita erikseen. |
Lainaus:
|
mun täytyy vissiin pistää vähä vauhtia siihen sovitepalaseen.... vähä jääny huonolle huomiolle mut kai sitä nyt kun lomakin ja kaikkea...
noista kannattais kyl jo melkein ottaa mitat ja kop... ei vaan, hienoja ovat. |
Lainaus:
|
tämäkin viimein kasattu ja öljyjä vailla. kotikutoinen trippelistikki systeemi sitten joskus valmiiksi kunhan tietää miten tämä asemoituu mihinkin....pituus nyt 1350 vai mikä lienee joken keskellen.570mm ja kun takalähtöön tulee vielä laippa niin sitten pituus n. 530mm ja + th350 n.550mm eli jonkunverran lyhkäsempi kuin esim. hiluxin tuplalaatikko, ja jonkun verran järeempi....paketissa hassuja ominaisuuksia kun siirtimien tankoja muokattu, pystyy valitsemaan myös pelkän etuvedon kaikilla alueilla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98579 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98580 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98581 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98582 |
Sivu luotu: 05:02 (GMT +2). |