![]() |
Bronko 2/ranger tietäjiä?
Kyseessä vm -87 2.9i(bensa) foordi sama kone kuin bronco 2 malleissa ja rangereissa eli ei mitään yhteistä euro scorppioihin tai sieroihin. Vikana on äkillinen sammuminen tyhjäkäynnilla ja ajossa. Ajossa tapahtuu yleensä varovasti kakkos tai kolmos vaihteella kiihdyttäessä tai sitten tyhjäkäynnillä, on tapahtunut myös että temppuilu alkaa jo käyntii yrittäessä. Alkuun sammuilee kerran tai pari ja lähtee heti käyntiin kun antaa vähän reilummin kenkää voi ruveta hetkeksi toimimaan normaalisti. Sitten saammuu äkisti eikä enää lähde käyntiin vaikka antaa kaasua yms kikkailua vaan ampuu putkeen "älyttömiä" paukkuja, näiden seurauksena on jo vaimennin turvonnut ja putken loppuosa irronnut. Tähän asti seisottaminen ja tuo käyntiin saaataessa reilummin polkeminen on auttanut. On yritetty käyttää myös testerissä mutta ei löytänyt auton tietoja vaikka automallin tuntikin ja testerin pistokkeet passaa. Tähän asti yritetty tutkia : bensanpaineet mitattu tyhjäkäynti 3,3 kierroksilla käy yli 4 ja palaa takas kolmeen.Bensansuodatin vaihdettu , virranjakaja tutkittu päälisin puolin, Tulpanjohdot mitattu ja tulpat tarkastettu. Summassa ei ole vastaavaa järkeä alkaa ostamaan uusia osia eikä järki tunnu pysyvän mukana mista kaivella seuraavaksi joten nyt apuja palstan foordimiehiltä???.
|
Eikös tää ole kuitenkin ilmamäärämittarilla/mittareilla oleva malli? Kannattaa testata sekin/nekin onko se/ne täydessä toiminta kunnossa.
|
Lainaus:
|
Siitä virranjakajan ympäriltä löytyy vika
http://www.therangerstation.com/tech...iagnostic.html |
Ei valitettavasti aukee tuo lontoo mulle niin hyvin että tuosta olis apua. Onko mahdollista että esimerkiksi bensapumppu olis antautumassa ja tuo vika johtuisi bensanpaineiden heittelystä?
|
Bensavika voisi olla, mutta jos paineet mitattu, niin itse pumppu lienee ok. pumpun rele ja ns. main relay voisivat oikutella, etenkin pumpun releessä ollut ongelmia.
tuo TFI vika voisi myös oireilla juuri noin (etenkin kuumana), eli se musta palikka jakajan kyljessä. osat muuten aikalailla samoja kun eurofoordeissakin.... imusarja erilainen. yritä pummata jostain lainaan sellainen bensapainemittari joka voi olla ajon aikana kiinni, näet heti kun alkaa hyytymään onko vika bensapuolella. |
Bensanpaineet on tosiaan jo kertaalleen mitattu mutta mitattiin just sillä "toimivalla" hetkellä ford liikkeen mittarilla. Vika on etupäässä ilmennyt kylmänä ja nyt viimmeisen käynnistysyrityksen jälkeen jäi seisomaan. Lähtee vieläkin käyntiin mutta käy ns aaltoillen ja erittäin epätasaisesti(kuin ei jaksais käydä kaikilla kuudella,ilman kunnon kierroksia). Bensapummppu tilattu tänään ja lampda käytetty irti kun mietittiin onko mennyt katin poistosta sekaisin, oli yllättävän siisti vaikka on noita putkilojoja ollut jo useita. Neuvoja kaivataan edelleen kun ei tuo bensapummuvika ole mitenkään 100% varmaa.
|
kylmä kone:
lambdavika = EI, ei lue lambdaa kylmänä. huojuva tyhjäkäynti = imuilmavuoto, bensapaine lämmin kone: imuilmavuoto, ruiski starttipilottia alipaineletkujen ympärille, muuttuuko käynti? bensapaine, mittaa (tai jos pumppu jo tulossa, niin vaihda), bensapumpun rele? egr -venttiili, tulppaa EGR:lle menevä letku, muuttuuko käynti? |
itellä oli noilla oireilla virranjakajassa oleva poksi rikki.
|
Ei tietoo mutta ääni sille tfi-palikalle. Saattaa siinä koneen päällä joku johtokin olla poikki.
Haljenneita kansia ja pyöreeks kuluneita nokkia nois on ollu kans. |
pakko....
eikö pakkoenglanti taivu,, ei se mittää ,ei mullakaan taipunut pakkomatikka ennen kuin oli pakko aleta tilinauhoja tarkastella... Mutta asiaan takaisin ,: aloittaisin tosta Hall Effectistä ,koska sitä et voi mittaamalla todeta ennenkuin pimenee kokonaan, eikä ehkä sittenkään ,aika halpa verrettuna esim. bensapumppuihin ja muihin. Sen oireilut voivat olla mitä ihmeellisimpiä, ja juuri sellaisia kuin kuvailit.
TFi moduuli menee yleensä kerrasta pimeäksi, ja alkuperäinen Made in France on todettu heikoksi, myös kun tuo pimenee ,mittaus näyttää ok , muttei vaan kone käy ,maksoi viimeksi jotain 50 euroa, Bensanpaineensäädin vois olla aik potentiaalinen vika myös, onko kalvo ehjä? mutta paineethan oli OK MAP sensori vika sekoittaa kyllä myös käynnin, Onko TPS sensori tarkistettu, ainakin helppo homma suorittaa Ja tuossa linkissä muistaakseni painotettiin noita liittimien kuntos jakajassa Elikkä vanha sanonta: roska kaasarissa on vika sytytyksessä |
Niinpä niin Hall Effectista ja arvoista mitä ei voi mittaamalla todeta ei paljoa ole minulle hyötyä. Imusarjassa on ylhäällä kyljessä noin tikkuaskin kokoinen musta laatikko johon menee sekä letku ja johtoja, tämän letkun irroittaminen ja sormella tulppaaminen ei tehnyt mitään vaikutusta käyntti(liekkö normaalia)???
|
Se purkki kertoo aivoille onko imusarjassa alipaine vai ei.
|
rohkeesti sitten vaan osia vaihtamaan ,aloita HallEffectistä, eikös se ollut vm.-87, jos ei ole vielä sökö, kyllä se pian jossain kivassa paikassa pamahtaa.
Mutta mittaa ihan ekaks se TPS, istuu ruiskurungon kyljessä, kolme johtoa, kahdesta johdosta mittaamalla ohm mittarilla(töpseli irti), nähdään onko säätövastus kunnossa, pitää antaa tasaisesti muuttuvaa vastusta kun kaasua painetaan |
Lainaus:
Mercury Grand Marquisin, Ford sekin, 5.0L ruiskulle tulevan polttoaineen hätäkatkaisimen (kolari tms.) nollauskatkaisija sijaitsee sedanmallissa takaluukun vasemman etureunan vaiheilla. Parasta olisi tutkia huolellisesti sulakkeiden kontaktit (planco-reikiä seassa, ole tarkkana takaisinlaitossa). Alkuun siis syytin minäkin pensapumppua, mutta vika oli bensanhätäkatkaisijan ohjaussulakkeen "katoamisessa". Voisikohan katkoa huonolla kontaktilla? Todennäköisimmin puola pätkii kuumana ja jättää palamatonta bensaa putkeen, mistä seuraa KABOOM, aikaajoin. Oli Mazda 626 jälkiasenteisen käynnistykseneston kostumisen tai kastumisen jälkeen samaa vikaa KABOM ja poliisit paikalle McDonaldsin pihaan takavuosina. |
Kyllähän näitä turais vaikka jokapäivä jos ei olis kyseessä myös käyttöauto. Bensapumppu vaihdettu ei mitään iloa, bensanpaineen säätimestä alipaine pois ja epätasaisuus vähän parani. Alku "yskimisten" jälkeen ajamalla kaverin luo vain pikku nykimistä havaittavissa matkaa kuitenkin varmaan 10km. Bensanpainesäätimen testaus ja toimii, sytkän tarkistus ja 33 ast ennakkoa???. Sitten kesken mittauksen pam ja äkkisammutus sen verran kaveri keskes huomata että samalla oli loppunut myös kipinä. Sitten bmw puola rinnalle patentti johdoilla eikä mitään apua sama epätasainen käynti ja välillä sammuilu. Alkuperäinen puola takas toimintaan ja enää paukkaa putkessa ja kun saa käyntiin kestaa korkeintaan yhden polkaisun kierroksia sitten sammuu. Nyt sitten seisoo siellä kaverin pihassa sen projektien tiellä per..le.
|
Enimmäseen tässä on ehdoteltu vikaa tonne jakajan suuntaaan. otat nyt sen jakajan käteen tarkistat kaikki sille tulevat johdot ja liittimen, mittaat mitä mitattavissa on.
http://www.therangerstation.com/tech...iagnostic.html |
Nyt on sitten jakaja käynyt pöydällä tutkittavana, samoin johdot ja tfi palikka mitattu linkin ohjeiden mukaan. Näistä ei vikaa löytynyt, pieni koeajo ja toimii mutta lämmetessään alkoi "yskiä" tyhjäkäynnillä. Kun alkaa nuo keinot loppumaan eikä "ihmeparantuminen" oikein käy järkeen niin mitäs seuraavaksi?.
|
vaihdoitko Hall Effectin?
|
Lainaus:
|
Kaveri rassaili joutessaan kun kerran sen pihaan hyytyikin, meidän molempien mielestä jakaja on liian siisti ollakseen alkuperäinen ei varsinaisesti ole edes likainen ulkoa eikä sisältä. ensimmäisessä avauksessa vähän rapsuttelin niitä kontaktipintoja mutta ainoastaan pyörijässä oli pientä "karstaa". Osia ei ole vielä tilailtu kun ei ole vikakaan vielä varmaa ja bensapumppu tuli jo turhaan ostettua, toisaalta ei ne osat olis tänne peräkylille edes loppuviikosta tilattuna kerenneet(ja tuon lontoon takia koko hall efekti on vähän kysymysmerkki). Kohta lähetään taas pidemmälle koeajolle jos kaveri sillä tänne meille asti pääsee.
|
nuo liittimet ja maadoitukset on just niitä mukavia, samoin kuin noi komponentit kuten hall effect, kun lämpö nousee alkaa pätkiminen, kymänä mittaillessa kaikki on ihanasti kunnossa
|
Varmasti kaikki koneen maadotukset kunnossa , omasta ronkosta oli puolan suuntaan menevässä nipussa 2maajohtoo poikki ja muutamasta hankautunut kuori puhki.
|
Nyt on hall-anturi vaihdettu jakajaan, ei vaikutusta jakaja ollut jo kahdesti irti ja tutkittu. sähköjohdot tarkasteltu maadoituksia paranneltu ja bensanpaineauturi koe ponnistettu ei vikaa. Auto lähtee edelleen hyvin käyntiin eilen maadoituksia parannellessa ja johtoja tutkiessa käytiin rymyämässä metässäkin ja toimi hienosti monta tuntia. Tänään lähdin hakemaan auton takas kotia ja pätkiminen alkoi lähes heti eikä toimi edes lämpimänä kierrosluku mittari on tässä hyvä apuri varsinkin maantiellä, kierrokset kun hypää miten saattuu auto sammuu välittömästi tosin sen jälkeen lähtee taas heti käyntiin normaalisti. Temppuilujen kanssa kun sain auton kotiin loppui taas tyhjäkäyntikin eli lähtee käyntiin mutta ei pysy tyhjäkäynnillä sitten kierroksilla alkaa taas ampumaan lojoja. alkaa pikkuhiljaa iskemään jo epätoivo kun auto temppuillut pari viikkoa eikä vikaa vaan löydy???.
|
Tuskin ecu:ssa vikaa,vikakoodit luettu? Mites se tfi-palikka? bensapumppu vaihdettu minne, olikos tässäkin tankissa siirtopumppu ja rungossa varsinainen ruiskupumppu? Bensapumpun rele tietty vois vois tota tehdä mut luulis et joko pelaa tai ei ecu kuitenki ohjaa sitä.
|
Sivu luotu: 23:10 (GMT +2). |