Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mikä tukivarsien materiaaliksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81934)

Timo_L 10.03.2011 00:32

Mikä tukivarsien materiaaliksi

Tarttisi keksiä mistä tavarasta nuo tukivarret nyt sitten metsäkulkineeseen tekisi. Pitäisi kestää jonkin verran (=paljon) rankaisua, ei painaa ihan älyttömästi, eikä maksaa aivan liikaa. Eli ne tavalliset mahdottomat vaatimukset :D

Eli eteen tulossa 3-linkki + panhardi (eli kuten nelilinkki mutta ilman toista ylätukivartta), taakse nelilinkki "tuplakolmion" mallisena (double triangulated). Molemmissa päissä alatukivarsien pituus noin 100cm, ylätukivarret ~70cm. Alatukivarret noin 51mm ulkohalkaisija, ylätukivarret ~38-44 (eli 2"; 1.5"/ 1.75"). Seinämävahvuudeksi jotain 5-6mm luokkaa.

Mikä on sellainen järkevä matsku mistä noita lähteä tekemään? Pitäisi tietysti olla helposti migillä tai tigillä hitsattavissa, ja tarvittaessa kierteytettävissä. Ei liian kovaa kamaa, ja saisi olla kohtalainen kimmokerroin.

Onko ainesputket tuollaisissa kokoluokissa riittävän vahvaa tavaraa? Jenkeissähän käyttävät paljon DOM:iksi (drawn over mandrel) kutsumaansa tavaraa, onko se nyt sitten kylmävedettyä putkea vai mitä? Se on sanomattakin selvää että tarttee joka tapauksessa olla saumatonta.. Cromoputki on niin kallista että sen voi unohtaa.

Tiedän että helppo vaihtoehto olisi laittaa Toyotan tai Rangen jakarit, mutta tässä ei nyt haeta helppoa tietä, vaan haluan ihan jo senkin takia nelilinkkialustan että tietää kuinka paljon kunnolla toteutettu nelilinkkialusta eroaa jakareista ihan oikeasti.

baxxter 10.03.2011 08:04

Meinasitko laittaa jotkin pallonilviäiset tukivarsien päihin vai ihan pelkät puslat?

Timo_L 10.03.2011 11:40

Varmaan Ballistic Fabin flex-jointit, tai sitten Johnny Jointit tms. vastaavat. Mutta pallopäät juu.. mietin ensin uniballeja, mutta niissä tahtoo olla ongelmana nopea kuluminen metsäkäytössä, ja toisaalta isot hyvälaatuiset uniballit maksaa tuplat siitä mitä noi jenkkien flex jointit :mad:

mikjus 10.03.2011 13:01

Ite just katoin putkia linkkejä varten ja hakusessa on 51mm ulkohalkasijalta oleva putki 6,3mm seinällä. Painaa jotain 6-7kg/m. Kolmi + nelilinkkiä varten vaadittavat matskut maksaa jo "halvoilla" hinnoilla noin 400e:rolleyes: Noissa linkeissä käsittääkseni tuo ulkohalkaisija tekee äkkiä enemmän vahvuutta kuin seinämävahvuus suhteessa.

Tässä vähän billavistaa mutta lienee tuttu:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Links/

Timo_L 10.03.2011 14:24

No juu, jenkeistähän tota sopivaa tuubaa saisi mutta ei sieltä viittisi lähteä tilaamaan. Juu eihän tuo tavara ihan halpa ole, sen verran olen itsekkin saanut selviteltyä.. mutta tuntuu olevan yllättävän hankalaa löytää täältä sopivaa matskua mitoiltaan ja ominaisuuksiltaan :(

Minulla olisi näillä näkymin mahdollista saada Onniselta tavaraa kohtuuhintaan, mutta tämä ei ole ihan varmaa vielä. Onnistelta kyllä löytyy tavaraa jos jonkinlaista, kunhan vain joku viisas osaisi kertoa mikä on riittävän vahvaa ja kimmoisaa tavaraa tukivarsiin.

Putken halkaisijan ja seinämän vahvuudet on kyllä riittävällä tarkkuudella tosiaan tiedossa, enää tarttisi tietää matsku ja katsoa sitten siitä että mitä sopivia vaihtoehtoja löytyy. Onnisen tuoteluetteloa on tullut kyllä ahkerasti selattua, mutta kun ei ole metalliasiantuntija niin paha sieltä on arvalla valita sopivaa :D

lepoantti 10.03.2011 17:03

mulla on tässä ikuisuusrosessissa takapään nelilinkkien putket 42x24 ainesputkea, en muista että mitä lajiketta se on merkinnöiltään mutta kohtuu sitkeetä evästä sen piti olla kun kirjoja selattiin. seinämä on 9mm, hintaa en muista mutta järkevällä kilohinnalla ihan ykköskympeillä noi lunastin eräästä koeistamosta mistä olen askartelueräksiä hakenut.

kestosta on sellainen mututuntuma että jos noi putket antautuu niin silloin on tapahtunut paljon muutakin omituista.,.....

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57357

jonetzu 10.03.2011 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 748031)
Ite just katoin putkia linkkejä varten ja hakusessa on 51mm ulkohalkasijalta oleva putki 6,3mm seinällä. Painaa jotain 6-7kg/m. Kolmi + nelilinkkiä varten vaadittavat matskut maksaa jo "halvoilla" hinnoilla noin 400e:rolleyes: Noissa linkeissä käsittääkseni tuo ulkohalkaisija tekee äkkiä enemmän vahvuutta kuin seinämävahvuus suhteessa.

Tässä vähän billavistaa mutta lienee tuttu:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Links/

Joo mikjuksen kanssa ollaan ettimässä putkia linkkijen tekoa varten ja kiikarissa on todellakin tuo mikjuksen mainitsema putki.
Mulle tilattiin jenkeistä linkkijen päiksi Trailgearsin creeper jointseja ja samoja mutikoita sillä mikjuksellakin on alustaan menossa.

Timo_L 10.03.2011 23:16

Tjooh.. no ilmotelkaapa ihmeessä jos jotain sopivaa löytyy, minä teen samoin. Tarvetta tosiaan ois hyvälaatuiselle kestävälle putkelle..

Itse ajattelin ottaa noi Ballistic Fabin nutipäät, vaikka onkin hivenen kalliita. Mutta jos kerran suurin osa crawling- kisojen ajajista sekä todella paljon Jeepspeed- ukoista niitä käyttää ja kestävät helposti jopa useammankin ajokauden niin ei ne voi huonoja olla.

jonetzu 11.03.2011 07:50

www.pajakallio.fi

Tuolta ainakin saa kyseistä materiaalia.

Eli putki on saumatonta putkea 51x6.3

454SS 12.03.2011 07:48

Miulle tulee XJ takapäähän 36/20 S355 ainesputkesta varret. Laskelmien mukaan pitäisi kestää vaikka varmuuskerrointa on reilusti..

Timo_L 12.03.2011 10:47

Aika ohkaselta halkaisijan puolesta vaikuttaa, tosin seinämää on kyllä.. mutta mä otan mieluummin isolla ulkohalkaisijalla ja ~6-7mm seinämällä. Halkaisija kuitenkin tuo kummasti vahvuutta, ja toisaalta pitäis saada 1.5" ja 1.25" kierteet aikaiseksi niihin putkiin.

Mulla kun tulee tuplakolmion mallisena noi takapään nelilinkit että pysyy joustoliike ja sivusuuntainen tuki kunnolla hanskassa, niin vaatii vähän enemmän vahvuutta putkiin kuin suorilla alavarsilla. Tossa nelilinkkilaskurissa mikä mulla on (se excel- pohjainen mikä löytyy piratesta) niin se antaa aika tarkkaan voimat mitä varsiin & niveliin kohdistuu.

Ja niinkuin sanoin aiemmin, se mitä noilla jöötimmillä linkeillä tulee muutama kilo lisää painoa ei haittaa, vituttaa ankarasti jos tukivarsi hajoaa.. niistä tulee pirun kalliita remontteja kun hajoaa yleensä samalla paljon muutakin.

Timo_L 12.03.2011 13:15

..ja tuli mieleen, että mulla oli xj:ssä ohjausvarret 1.25" läpökäsiteltyä cromoa ja raidetangonpäät 22mm kierteellä, ja siitäkin sain raidetangon vähän mutkalle..

ideanikkari 12.03.2011 13:29

Omat tukivarret tuli tuosta 51x6.3 saumattomasta putkesta ja kyllä ne aika tukevilta tuntuu käsissä hypisteltynä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=52093

Jos menee mutkalle, niin veikkaanpa että on vinssattu kohtuu rajusti tai ajettu kohtuu reippaasti päin kiviä...

... mutta taipumatonta rautaahan ei ole olemassakaan, tai sitten nostureiden rakentajat ovat onnistuneet pimittämään sen olemassaolon todella hyvin ; )

Timo_L 12.03.2011 13:38

Taipuahan se rauta saa ja pitääkin, mutta pitäisi vielä palautua takaisin muotoonkin :D

Olikos tuo tavara ostettu sieltä paikasta minkä joku tuossa ylempänä linkitti? Minkäs verran tuli putkimatskulle hintaa? Mulla olisi tarvetta ~4m takalinkkeihin, ja kolmisen metriä etulinkkeihin :o totahan voisi ostaa saman tien pari 6m kankea, niin riittää tuleviinkiin projekteihin.

vmt 12.03.2011 14:07

Oletko tuolta kysynyt?
http://terasmyynti.com/fi/etusivu

En itse ole ostanut, mutta tuolla verkkokauppa-osiossa on ollut hinnatkin useista tuotteista näkyvillä, mutta nyt näköjään päivityksessä.

Timo_L 12.03.2011 15:29

Ei ollut firmasta tietoa, laitoin heille mailia. Näkyi olevan siellä muuten tarjolla saumatonta kylmävedettyä turvakaariputkeakin tarjolla, on varmaan parempaa tavaraa kuin perus saumaton vesijohtoputki.. Kysäsin samalla senkin hintaa.. :)

kuraputti 12.03.2011 20:44

Kyselkääpä noita näyteporan kankia vaikka http://www.oykatiab.com/ firmalta niin voi hinta olla kohallaan ja ovat muuten sitte aikasta lujaa tavaraa. Meillä nuita on haettu romu-ukolta aina kun on vanahoja sinne tullu ja voi sanua että kestää kovastikki sen mitä on ootettu ja hinta ollu nuissa käytetyissä enemmän ku kohillaan (uudesta erottanu sillä että liitos kierteet paskana ja maali pois pinnasta).

ideanikkari 17.03.2011 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 748778)
Taipuahan se rauta saa ja pitääkin, mutta pitäisi vielä palautua takaisin muotoonkin :D

Olikos tuo tavara ostettu sieltä paikasta minkä joku tuossa ylempänä linkitti? Minkäs verran tuli putkimatskulle hintaa? Mulla olisi tarvetta ~4m takalinkkeihin, ja kolmisen metriä etulinkkeihin :o totahan voisi ostaa saman tien pari 6m kankea, niin riittää tuleviinkiin projekteihin.

Tämä materiaali tuli toista kautta, kun siinä kaupassa sattui olemaan yksi kanki jäänyt hyllyyn pölyttymään. Mitä ilmeisemmin puolivahingossa. Enää sieltä ei tuota tavaraa löydy. Projektin tukivarsiin meni vajaat 6 m ja hintaluokka oli muistaakseni jotain noin 20 e/m. Siis eteen 3-linkin ja taakse 4-linkin tarpeet.

Vielä kun olisi aikaa/mahdollisuutta säveltää teos loppuun.... :(

Timo_L 17.03.2011 23:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 748787)
Oletko tuolta kysynyt?
http://terasmyynti.com/fi/etusivu

En itse ole ostanut, mutta tuolla verkkokauppa-osiossa on ollut hinnatkin useista tuotteista näkyvillä, mutta nyt näköjään päivityksessä.

Laitoin ko. puljuun mailia viime viikon lopulla, olivat tiistaina vastanneet. Ei löydy tuota haluamaani putkea nyt, vaan ainoastaan 57mm putkea reilun 9mm:n seinämällä :( Menee jo turhan jöötiksi tuo tavara. Ohkasempi taas oli sitten liian ohutta.

Etsintä jatkuu - huomasin kyllä että Onnisella (vai oliko se Polarputki) löytyisi sopivaa ainesputkea kans, täytynee kysäistä sieltäkin.. tosin eivät myy yksityisille, pitää koittaa käyttää suhteita :p

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ideanikkari (Viesti 750432)
Tämä materiaali tuli toista kautta, kun siinä kaupassa sattui olemaan yksi kanki jäänyt hyllyyn pölyttymään. Mitä ilmeisemmin puolivahingossa. Enää sieltä ei tuota tavaraa löydy. Projektin tukivarsiin meni vajaat 6 m ja hintaluokka oli muistaakseni jotain noin 20 e/m. Siis eteen 3-linkin ja taakse 4-linkin tarpeet.

Vielä kun olisi aikaa/mahdollisuutta säveltää teos loppuun.... :(

No tuo ei pahalta kuulosta, itse asiassa varsin samaa hintaluokkaa mullekin tarjottiin tosta paksummasta putkesta. Tukivarsien päistä kyllä sitten tulee äkkiä ~600-700€ lisää. Ihanan halpaa :D

Sivu luotu: 12:38 (GMT +2).