Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kaarevan lasin kalvotus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81823)

pee 06.03.2011 22:42

Kaarevan lasin kalvotus
 
:mad:

alkaa pälli levitä tuon BeeJiin takakulmalasien kalvotuksessa ! Sunnuntai päivä ja hermot palaneet eikä synny kuin pa.kaa !

onks vinkkejä, pienehkö lasi, tekee 90 asteen kaaren, ja kapeampi ylhäältä kuin alhaalta, lasit irrallaan pöydällä

on kokeiltu:

- yhestä palasta
- yhestä palasta lämmittämällä
- kahesta palasta pystyyn
- kolemsta palasta pystyyn
- kahesta palasta vaakaan
- kolmesta palasta vaakaan

ei vaan tuu hyvää, aina tuntuu että jostain pitäis venyä, vaan ei veny

kalvona Motoral 5% eli ei kallein eikä laadukkain...

suorat lasit onnistuu hyvin

Repro 06.03.2011 22:48

Tsemppiä, sitä tarvitaan.
Nimim. Ei enää kalvoja.

Pauli 06.03.2011 23:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 746845)
onks vinkkejä, pienehkö lasi, tekee 90 asteen kaaren, ja kapeampi ylhäältä kuin alhaalta, lasit irrallaan pöydällä

Kokeiles ostaa tummennus-spray.

Rekisteröimätön 07.03.2011 00:24

Brion lasten kuutiossa....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 746845)
:mad:

alkaa pälli levitä tuon BeeJiin takakulmalasien kalvotuksessa ! Sunnuntai päivä ja hermot palaneet eikä synny kuin pa.kaa !

onks vinkkejä, pienehkö lasi, tekee 90 asteen kaaren, ja kapeampi ylhäältä kuin alhaalta, lasit irrallaan pöydällä

on kokeiltu:

- yhestä palasta
- yhestä palasta lämmittämällä
- kahesta palasta pystyyn
- kolemsta palasta pystyyn
- kahesta palasta vaakaan
- kolmesta palasta vaakaan

ei vaan tuu hyvää, aina tuntuu että jostain pitäis venyä, vaan ei veny

kalvona Motoral 5% eli ei kallein eikä laadukkain...

suorat lasit onnistuu hyvin

Neliö eikä kolmiokaan mahdu pyöreästä reiästä (:D)

0201346 07.03.2011 08:31

kysäses onks siun paikkakunnalla ketää kalvottajaa ni voip olla suht edukaskii ni säästää monta hermon menetystä :D ja eipä se kalvokaa ilmasta oo...
esim lustiggiha kiertelee ympäri suomee ni soitto sinne.

hojo85 07.03.2011 09:21

monen oon nähnyt tummentavan autolakalla. eli automaalilakkaa ja siihen sitten mielen mukaan mustaa maalia..ja ruiskulla suihkutus..tulee kyllä hyvä esim jotkut on tummentanut auton etusivuikunoita ja hyvin jos tekee niin eipä virkavalta edes huomaa.

lepoantti 07.03.2011 09:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 746866)
Kokeiles ostaa tummennus-spray.

varmaan tarkoitat mattamustaa...halpa, nopea ja toimii

harrim3 07.03.2011 09:31

jostain liikkeestä varmaan löytyy sellasta venyvää kalvoa,sillä luulis onnistuvan..

bj45lava 07.03.2011 09:31

Onhan kalvoa, joka lämmittämällä muotoillaan lasin päälle sopivaksi ja laitetaan sit sisäpuolelle vaan kiinni, muutaman kerran tossa meiltäkin lähteviin uusiin autoihin kalvottaja laittanut. Toisaalta se bj:n lasi on niin käyrä molempiin suuntiin ettei välttämättä onnistu millään... Jos se olis vaan kaareva, mut se on montulla myös pystysuunnassa

Hailux 07.03.2011 09:56

taitaa 3M:llä olla sellasta kalvoa et kestää lämmitellä kaarevallekkin pinnalle ihan reilusti

macro 07.03.2011 12:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hailux (Viesti 746957)
taitaa 3M:llä olla sellasta kalvoa et kestää lämmitellä kaarevallekkin pinnalle ihan reilusti

Tuossapa hyvä esimerkki: http://takuuasennus.fi/kuvagalleria2...rkki=chevrolet
Ja muitakin kaarevia laseja löytyy kuvagalleriasta... Itekki suosittelen 3M ja ammattimiehet tekee sen suht. järkevään hintaan ettei kannata ite hermojaan sen takia menettää...

pee 07.03.2011 13:41

juu kiitosta

kalvosta on nyt kyse, ei lakoista eikä maaleista

ja tekijöitä löytyy, sekin on selvä

ny kyse siitä, että mikä tuossa nyt niin vaikeeks asian tekee, -bj45lava- jäljillä siitä kaarevuudesta, ja uskoisin että kunnollisella kalvolla tuo "venytys" onnistuu, lienee 3M se paras...

jatketaan vääntelyä ku löytyy laadukkaampi materiaali...

-Captain- 07.03.2011 17:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 747025)
juu kiitosta

kalvosta on nyt kyse, ei lakoista eikä maaleista

ja tekijöitä löytyy, sekin on selvä

ny kyse siitä, että mikä tuossa nyt niin vaikeeks asian tekee, -bj45lava- jäljillä siitä kaarevuudesta, ja uskoisin että kunnollisella kalvolla tuo "venytys" onnistuu, lienee 3M se paras...

jatketaan vääntelyä ku löytyy laadukkaampi materiaali...

joskus nuorempana tuli tummenneltua jonkun verran kaareviakin laseja.. lämmittämistä ja aikaa se vaatii, sekä semmonen huomio et erimerkkiset kalvot kutistuu eri suuntaa.. 5% alkaa olemaa sen verran paksu et ei taivu niin hyvin ku joku ohkasempi..

ootko miettiny et tummentas vaik 20% kalvolla ja laittas kaks päällekkäin?

pkarlstedt 07.03.2011 18:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 747083)
erimerkkiset kalvot kutistuu eri suuntaa.. ?

... Eli se kalvo kutistuu lämmittämällä?

pee 07.03.2011 20:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pkarlstedt (Viesti 747093)
... Eli se kalvo kutistuu lämmittämällä?


juu lämmittämällä kutistuu, ei veny :mad:

ja tuo 5% on vähiten tummentava...

AtteL 07.03.2011 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 747142)
juu lämmittämällä kutistuu, ei veny :mad:

ja tuo 5% on vähiten tummentava...

Joissain tuo prosenttimäärä tarkoittaa valonläpäisyä, eli 5% olisi kaikkein tummin kalvo!?

pee 07.03.2011 20:27

EDIT: muistivirhe ! tää on 35% eli vähiten tummentava, sorry aiemmat erheet, eli hyvin ujo savu

-MaTTi- 08.03.2011 18:41

Kai muistit laittaa fairia veteen? ;)

Ite sain Bilteman lämpöäheijastavan kalvon taiteiltua Cruiserin takalasiin yhdestä palasta. Tietty tuulikin ja kalvo kerkes ottaa pikku rypyt alussa. Pitkään meinas pompata alareunasta aina irti, keskeltä kun on kuopalla tuokin ruutu. Tuntu ettei hiustenkuivaaja auttanut mitään. Seuraavana päivänä piti vielä kerran lanata kiinni, sen jälkeen on pysyny. Tyytyväinen lopputulokseen edelleen.

macro 08.03.2011 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 747025)
juu kiitosta

kalvosta on nyt kyse, ei lakoista eikä maaleista

ja tekijöitä löytyy, sekin on selvä

ny kyse siitä, että mikä tuossa nyt niin vaikeeks asian tekee, -bj45lava- jäljillä siitä kaarevuudesta, ja uskoisin että kunnollisella kalvolla tuo "venytys" onnistuu, lienee 3M se paras...

jatketaan vääntelyä ku löytyy laadukkaampi materiaali...

No sen verran olen joskus 3M kalvon metrihintoja kyselly, ettei aivan ilmaista ole, ja ammattimiehellä asennettuna sai sen verran sopivaan hintaan, ettei kannattanu ite alkaa taistelemaan.

Toinen asia on sen kalvon sävy. Aika nopeasti menee nuo halppiskalvot sinertäviksi tms. ruman näkösiksi. Lumarin kalvoa on ollu autossa ja toisessa oli 3M, molemmat on hyvän näköisiä vielä monen vuoden päästä kun on niitä kaupungissa nähny, ei ole sävy muuttunut.

hj6084 08.03.2011 21:54

Ja tuo kalvon lämmittäminen tarkoittaa myös ihan oikeasti lämmittämistä, ite näitä aika paljon laitelleena voi sanoa että kuumailmapuhallin ihan ehdoton noiden kanssa tuhratessa.

Ensin kalvo paikalleen lasiin jossa on fairyvettä ja sitä on hyvä olla myös siinä kalvon liimapinnassa, sitten kun kalvo on laitettu lasille kastellaan samalla liemellä myös kalvon toinen puoli, on paljon liukkaampi käsiteltävä eikä lastasta jää niin helposti naarmuja tai tule repeämiä kalvoon.
Tämän jälkeen enimpiä ilmakuplia ja taitoksia oiotaan käsin ja/tai lastan kanssa ja tätä jatketaan niin kauan kun kalvo on suurinpiirtein paikallaan.
Ja jos/kun lastalla vetelyn jälkeen jostain reunasta alkaa nousta niitä ilmataskuja, niin niille sitä kuumailmapuhallinta sen verran että se ilmatasku menee "kiharalle" jonka jälkeen lastalla vedetään se alas, ei nouse enää. Ja lopuksi voi vaikka koko lasin käydä tuon kuumailmapuhaltimen kanssa läpi.

-Captain- 09.03.2011 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj6084 (Viesti 747556)
Ja tuo kalvon lämmittäminen tarkoittaa myös ihan oikeasti lämmittämistä, ite näitä aika paljon laitelleena voi sanoa että kuumailmapuhallin ihan ehdoton noiden kanssa tuhratessa.

Ensin kalvo paikalleen lasiin jossa on fairyvettä ja sitä on hyvä olla myös siinä kalvon liimapinnassa, sitten kun kalvo on laitettu lasille kastellaan samalla liemellä myös kalvon toinen puoli, on paljon liukkaampi käsiteltävä eikä lastasta jää niin helposti naarmuja tai tule repeämiä kalvoon.
Tämän jälkeen enimpiä ilmakuplia ja taitoksia oiotaan käsin ja/tai lastan kanssa ja tätä jatketaan niin kauan kun kalvo on suurinpiirtein paikallaan.
Ja jos/kun lastalla vetelyn jälkeen jostain reunasta alkaa nousta niitä ilmataskuja, niin niille sitä kuumailmapuhallinta sen verran että se ilmatasku menee "kiharalle" jonka jälkeen lastalla vedetään se alas, ei nouse enää. Ja lopuksi voi vaikka koko lasin käydä tuon kuumailmapuhaltimen kanssa läpi.

pientä oikasuu... muotoillessahan kalvo on lasin ulkopinnalla ja siinä liimapinnan suojana on se kirkas kalvo, fairya on lasin ja kalvon välissä sekä sen kirkkaan suojakalvon pinnalla kun lämmitetään ja kumilastalla(semmone harmaa pakkelilasta on paras) ja kun kalvo on muotoiltu siinä ulkopinnalla niin samalla kun ottaa sitä kirkasta suojakalvoo pois niin sumuttaa fairya siihen liimapinnalle :)

ja fairya ei kannata olla liikaa siinä seoksessa, muutama tippa semmosee 500ml suihkepulloon riittää ja homma vaatii sit kunnollisen kuumailmapuhaltimen..

ja tommosella tosi kaarevalla lasilla siirtelee niitä ilmataskuja sinne reunaa ja lämmittää kiharalle ja sen jälkee heti lastalla reunaa kohti mut tässä kohdin ei kannata ahnehtia, eli liian leveää tai liian pitkää kiharaa ei kannata yrittää kutistaa koska menee helposti vituiks :)

hj6084 09.03.2011 22:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 747837)
pientä oikasuu... muotoillessahan kalvo on lasin ulkopinnalla ja siinä liimapinnan suojana on se kirkas kalvo, fairya on lasin ja kalvon välissä sekä sen kirkkaan suojakalvon pinnalla kun lämmitetään ja kumilastalla(semmone harmaa pakkelilasta on paras) ja kun kalvo on muotoiltu siinä ulkopinnalla niin samalla kun ottaa sitä kirkasta suojakalvoo pois niin sumuttaa fairya siihen liimapinnalle :)

ja fairya ei kannata olla liikaa siinä seoksessa, muutama tippa semmosee 500ml suihkepulloon riittää ja homma vaatii sit kunnollisen kuumailmapuhaltimen..

ja tommosella tosi kaarevalla lasilla siirtelee niitä ilmataskuja sinne reunaa ja lämmittää kiharalle ja sen jälkee heti lastalla reunaa kohti mut tässä kohdin ei kannata ahnehtia, eli liian leveää tai liian pitkää kiharaa ei kannata yrittää kutistaa koska menee helposti vituiks :)

No joo... Kukin tyylillään mutta ite oon aina muotoillu kalvon siellä sisäpuolella ja on tullut hyvä.

macro 09.03.2011 22:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj6084 (Viesti 747914)
No joo... Kukin tyylillään mutta ite oon aina muotoillu kalvon siellä sisäpuolella ja on tullut hyvä.

Onhan se ulkopuolella paljo enempi tilaa työstää sitä kalvoa, ja pari kertaa oon vierestä katellu ammattimiehen tekemistä niin leikkaavat sen yleensä muotoonkin samantien siinä ulkopuolella...

Muutamaan autoon olen itekki halppiskalvoja taistellu paikalleen, mutta en enää siihen sorru, harmittaa vaan oma työnjälki :D

Soikko 10.03.2011 13:52

tummennus spray
 
joo ei kun semmosta sprayta kehiin omasta suikasta tummentelin semmosella ikkunat muistaa vaan tynkee sitä niin paljoo että valuu ja lasi pitää olla pystyssä ja mielellään irtaallaan sotkee muuten sisustan ja ei lähe irti ja sit vielä tosi kunnollinen lasin puhdistus tulee ihan hyvä

-Captain- 10.03.2011 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj6084 (Viesti 747914)
No joo... Kukin tyylillään mutta ite oon aina muotoillu kalvon siellä sisäpuolella ja on tullut hyvä.

ei millään pahalla mut mie haluisin nähdä ku muotoilet jonku sedanin takalasii siel hattuhyllyn ja ikkunan välis :)
Ammattilaisen toimintaa seuranneena itekin opin nuo niksit, kaikki ammattilaiset ei vaa päästä kattomaa ku tekevät mut yks tuttu teki joskus reilu 10-vuotta sitten ammatikseen..


Sivu luotu: 16:33 (GMT +2).