Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Audin perän kestävyys? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81198)

mauriala 17.02.2011 14:42

Audin perän kestävyys?
 
Miten mahtaa kestää audi quatron takaperät jos tulee pajeron navat, mesen 5,6 l motti automaatilla tietysti ja 90 cm renkaat . Jakolaatikko BJ toyotan. Rungoksi cameron tyyppinen putkikasa. Paino pitäs jäädä alle tonnin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75038

tepa250d 17.02.2011 15:48

kyl sulla kaikki kestää anna mennä vaan:D:D

farmari 17.02.2011 15:51

Kerro sitten, miten kävi! Henkilöautokäytössä ja henkilöautorenkailla niitä ei juurikaan rikki saa. Vaikka isoja tehoja ja rata-ajoa semmoisilla onkin vedetty.

Repro 17.02.2011 16:51

Minkäköhän kokoinen lautaspyörä ja pinioni Audin perässä on?
Paino olisi syytäkin saada alle tonnin jos 90cm korkeita kumeja vetarin päihin sovittelee, tuolle murikalle tulee kuitenkin pyöritettävää massaa monta kymmentä kiloa/rengas enemmän kuin normaalisti. :D
Tulee varmaan erillisjousitettu?

Viipo 17.02.2011 17:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 741268)
Minkäköhän kokoinen lautaspyörä ja pinioni Audin perässä on?
Paino olisi syytäkin saada alle tonnin jos 90cm korkeita kumeja vetarin päihin sovittelee, tuolle murikalle tulee kuitenkin pyöritettävää massaa monta kymmentä kiloa/rengas enemmän kuin normaalisti. :D
Tulee varmaan erillisjousitettu?

En olis huolissani mistää pyörivästä massasta, vaan ihan vetarinpään ja maan välisestä vipuvarresta. Kun iso mersunkone vääntää, niin luulis, jotta tuossa tulee ekana hammaspeikko kylään...

mauriala 17.02.2011 19:41

Kumpikin pää tulee erillisjousitteinen. Lapa tiimin pitäs tehdä runko siihen ja ne ajaa pajeroilla vallan,ihmeen hyvin niillä on vetovehkeet kestänyt.Jos siitä nyt jokunen murros hajoo ni kyllä niitä vielä vaihtelee,mut jos noi perät ei kestä ne loppuu aika pian. Niisä on muuten oikein kytkettävät lukot.

sisua45 17.02.2011 22:33

Itellä on liki 200 heppanen kansan-quattro, eli passat syncro. Takaperä on melkein samanlainen alumiikäikäle kuin tuo. Uskon, että kestää hyvin henkilöautossa, mutten usko että kestää maastoautossa. Ja se mersun 300 hv teho ei ainakaan paranna tilannetta.

Mikäs tuon taka perän välitys on? Joissakin etuveto-audin perissä on todella tiuhat välitykset, kun viides vaihde (kepissä lukee E) on noin 0.7, ja nelonenkin vielä 0.9 hujakoilla!

Kartse1 17.02.2011 22:45

Noissa 5-pyttyisissä ahdetuissa Quattroissa on vakionakin 220-300...350Hp vakiona, riippuen versiosta.
Ihan yleistä on konehuoneen pikku päivityksillä rakentaa väh. 500Hp:n käyttöauto vakio voimansiirrolla (korkeintaan kytkin tiukempi).
Voimansiirron murheista ei ole pahemmin maristu tuolla Audi-palstallakaan.

Ratakireissä koneissa on sit jo 800Hp ja ylikin. Niiden voimansiirron muutoksista ei ole sen paremmin tietoa.

Itellä on vain edestä raapiva 220Hp 200:n kesäautona.
Automaattilaatikkoa ei viitsi kiusata enempää, vaikka potentiaalia löytyisikin... :mad:

Viipo 17.02.2011 22:49

Ei se teho voimansiirtoa tapa vaan vääntö. 37" Boggeri kallion kolossa ottaa pitoa himpun enempi, ku pikkunen kesärengas asfaltilla.

Kartse1 17.02.2011 22:53

Järjestään noissa yli 500Hp:n koneiden dynolapuissa näkyy olevan 500... 600Nm:n väännöt... :p

RIPAX 17.02.2011 22:56

Hyvähyvä!!
 
Hyvin tuntuu kestävän siviili autois,jotku ajaa rallisprinttiäkin vakio perillä. Ei oo moksiskaan 500-600 hepasta eikä ne rata slicksitkään ihan liposet ole. Luulis kestävän sullakin,ja korkea hatunnosto uusista ideoista.

JanneBlomgren 17.02.2011 23:03

Viittiikö kukaan laskea että kun jakiksessa on tiuhempi puoli päällä ja päälaatikossa ykkönen ja kierroksia sopivasti vääntöalueella jotta paljonko silloin on vääntö siellä perässä?

hpotteri 17.02.2011 23:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 741411)
Järjestään noissa yli 500Hp:n koneiden dynolapuissa näkyy olevan 500... 600Nm:n väännöt... :p

Kokeile laittaa tollaseen audiin jakolaatikko ja kato kuinka perät nauttii.

Kartse1 17.02.2011 23:26

Kyyl minä sen tiedän, että mitä siitä pahimmillaan seuraa... :)
Joka tapauksessa noi on kestävämmät perät kuin monessa vakiomaasturissa.

Tämän rakentajan aiempia luomuksia muistellessa ei voi välttyä mielikuvalta,
että siellä on tukivarsien päissä porttaaliboksit... :p

Painoraja tosin ylittyy, mutta sitähän voi aina muuttaa mieleisekseen... :D

Jare 18.02.2011 07:53

Kokemusta ei ole, eikä tietoa, mutta minkäs halkaisijainen lautaspyörä tossa on? Minkä kokoiset hampaat? Eli onko verrattavissa hiluxin perään, ford 9".....mikä?

Jos auton saa jäämään kevyeks, niin kyllähän hentoisemmatkin osat kestää, tietty millaisessa käytössä? Mut noi 90cm renkaathan ei ole ihan pienet ja sun kaasujalan tietäen, niin purkaisin sinuna yhden perän, jotta näkis ihan fyysisesti, että minkä näköiset rattaat siellä on, niin vois edes hieman päätellä siitä. Materiaalierojahan takuulla on eri välitysten valmistajilla.

Se että jossain sprintti tai rata-autossa on vaikka 600 heppaa, mutta ei ne slicksit on kuitenkin melkoisen pienet ja kevyet suhteessa rautavanteisiin ja beadlock kehällisiin maasturin renkaisiin.

Mutta pura yks murikka ja miettii sen jälkeen lisää;)

veijon-esso 18.02.2011 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 741421)
Viittiikö kukaan laskea että kun jakiksessa on tiuhempi puoli päällä ja päälaatikossa ykkönen ja kierroksia sopivasti vääntöalueella jotta paljonko silloin on vääntö siellä perässä?

Nopeella kookletuksella
mesen 5.6v8 455Nm
Ykkösen välitys 3.68:1 tai 3.86 (jenkki / euromallit)
Jakiksen alennus BJ tojo 1,959:1
Ekakoppasen audin perät 3.89:1

= 28,04 / 29,42 riippuen onko aski jenkki vai euromallista.
eli 455Nm x 12758.2Nm / 13386Nm. Näin teoriassa max väännöllä ilman momentinmuuntimen ominaisuuksia.

Tähän ku lisätään turbiinin eli momentinmuuntimen antama lisäys stallspeedin tuntumassa voi olla ainakin 2-2.5 x moottorin vääntö. Tosin mersun stalli voi olla aika alhainen ja motin väääntöhuippu korkeemmalla kiekoilla. Mut eiköhän tosta siltikin tulis yli 20tuhatta nyyttonia. Voi tota pikkuperää alkaa vituttaaa...

Tosin ässämersun askihan pyrkii vakiona lähtee liikkeelle kakkosella, ettei vehkeet nykis epäsivistyneesti (ainakin osassa malleissa näin). Offikäyttöä ajatellen kannattanee tuo ominaisuus poistaa.

Offipiru 18.02.2011 09:18

Ja hajoo niiitä periä sielä srintissäki, hajoo kyllä fortin 9tuumasiaki ku oikee monsterirenkaalla pompottaa.

mauriala 18.02.2011 10:55

Hyvä että tämä aikaansai keskustelua. Pienemmät renkaat ja pienempi moottori niin sitten noi ehkä toimisi. Näin ymmärsin.
Pikapalaverin jälkeen lopputulos unimog ilman portaaleita.siitä tulis tyhmän näköinen risuilla.Cameronin tyylisuunta kärsis.Auto alkaa oleen paperilla jo ei puutu enää kun tekemisen ilo :D

baxxter 18.02.2011 11:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mauriala (Viesti 741526)
Hyvä että tämä aikaansai keskustelua. Pienemmät renkaat ja pienempi moottori niin sitten noi ehkä toimisi. Näin ymmärsin.
Pikapalaverin jälkeen lopputulos unimog ilman portaaleita.siitä tulis tyhmän näköinen risuilla.Cameronin tyylisuunta kärsis.Auto alkaa oleen paperilla jo ei puutu enää kun tekemisen ilo :D

Voihan se toimia, vertaile välityksen rattaiden kokoa johonki tunnettuun maasturin akseliin, kait ne vähintään saman kestää? Jos audin takamurikan laittaa eteen, pyöriikö perä silloin väärin päin? Kestääkö audin laakerointi pyörittää väärinpäin? Alkaako Isolla Väännöllä alumiininen perämurikka taipumaan?
Laita taakse ihan normaali jäykkä akseli (niin ne taitaa amerikan kikottimissakin olla) ja eteen risukeula portaalinavoilla. Perämurikassakin olis veto oikein ja geemersun jakoloota ;)

tepa250d 18.02.2011 12:36

onkos sulla ossi niitä mersun asd periä vielä hyllyllä
eikös niistäkin saisi kevyeeseen vehkeeseen "lukolliset" kun ajaa hyd painettta periin

mauriala 18.02.2011 21:23

Kyl mesen osat on melkein kaikki lahjotettu pois,jotain herkkuja löytyy vielä.:D

RIPAX 18.02.2011 23:04

Asiassa on perää..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 741472)
Kokemusta ei ole, eikä tietoa, mutta minkäs halkaisijainen lautaspyörä tossa on? Minkä kokoiset hampaat? Eli onko verrattavissa hiluxin perään, ford 9".....mikä?

Jos auton saa jäämään kevyeks, niin kyllähän hentoisemmatkin osat kestää, tietty millaisessa käytössä? Mut noi 90cm renkaathan ei ole ihan pienet ja sun kaasujalan tietäen, niin purkaisin sinuna yhden perän, jotta näkis ihan fyysisesti, että minkä näköiset rattaat siellä on, niin vois edes hieman päätellä siitä. Materiaalierojahan takuulla on eri välitysten valmistajilla.

Se että jossain sprintti tai rata-autossa on vaikka 600 heppaa, mutta ei ne slicksit on kuitenkin melkoisen pienet ja kevyet suhteessa rautavanteisiin ja beadlock kehällisiin maasturin renkaisiin.

Mutta pura yks murikka ja miettii sen jälkeen lisää;)

Peristä puheen ollen,tuli mieleen(omituiseen?)eräs nippa tieto paikalliselta turbo sepältä: sillä oli muinoin Austin metro 6r4 ralliauto. Vehkeellähän ei oo mitään tekemistä vakio metron kanssa mut äijä sanoi mm.vetoakseleiden olevan jostain tuotanto austinista,ja kuten pirtaan kuuluu ei tämäkään britti ollut tunnettu voimansiirron lujuudesta. Kuulemma jonku bemarin perät ja vetarit oli helposti sovitettavissa. Liittyx tää johonki??..


Sivu luotu: 22:48 (GMT +2).