![]() |
Audin perän kestävyys?
Miten mahtaa kestää audi quatron takaperät jos tulee pajeron navat, mesen 5,6 l motti automaatilla tietysti ja 90 cm renkaat . Jakolaatikko BJ toyotan. Rungoksi cameron tyyppinen putkikasa. Paino pitäs jäädä alle tonnin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75038 |
kyl sulla kaikki kestää anna mennä vaan:D:D
|
Kerro sitten, miten kävi! Henkilöautokäytössä ja henkilöautorenkailla niitä ei juurikaan rikki saa. Vaikka isoja tehoja ja rata-ajoa semmoisilla onkin vedetty.
|
Minkäköhän kokoinen lautaspyörä ja pinioni Audin perässä on?
Paino olisi syytäkin saada alle tonnin jos 90cm korkeita kumeja vetarin päihin sovittelee, tuolle murikalle tulee kuitenkin pyöritettävää massaa monta kymmentä kiloa/rengas enemmän kuin normaalisti. :D Tulee varmaan erillisjousitettu? |
Lainaus:
|
Kumpikin pää tulee erillisjousitteinen. Lapa tiimin pitäs tehdä runko siihen ja ne ajaa pajeroilla vallan,ihmeen hyvin niillä on vetovehkeet kestänyt.Jos siitä nyt jokunen murros hajoo ni kyllä niitä vielä vaihtelee,mut jos noi perät ei kestä ne loppuu aika pian. Niisä on muuten oikein kytkettävät lukot.
|
Itellä on liki 200 heppanen kansan-quattro, eli passat syncro. Takaperä on melkein samanlainen alumiikäikäle kuin tuo. Uskon, että kestää hyvin henkilöautossa, mutten usko että kestää maastoautossa. Ja se mersun 300 hv teho ei ainakaan paranna tilannetta.
Mikäs tuon taka perän välitys on? Joissakin etuveto-audin perissä on todella tiuhat välitykset, kun viides vaihde (kepissä lukee E) on noin 0.7, ja nelonenkin vielä 0.9 hujakoilla! |
Noissa 5-pyttyisissä ahdetuissa Quattroissa on vakionakin 220-300...350Hp vakiona, riippuen versiosta.
Ihan yleistä on konehuoneen pikku päivityksillä rakentaa väh. 500Hp:n käyttöauto vakio voimansiirrolla (korkeintaan kytkin tiukempi). Voimansiirron murheista ei ole pahemmin maristu tuolla Audi-palstallakaan. Ratakireissä koneissa on sit jo 800Hp ja ylikin. Niiden voimansiirron muutoksista ei ole sen paremmin tietoa. Itellä on vain edestä raapiva 220Hp 200:n kesäautona. Automaattilaatikkoa ei viitsi kiusata enempää, vaikka potentiaalia löytyisikin... :mad: |
Ei se teho voimansiirtoa tapa vaan vääntö. 37" Boggeri kallion kolossa ottaa pitoa himpun enempi, ku pikkunen kesärengas asfaltilla.
|
Järjestään noissa yli 500Hp:n koneiden dynolapuissa näkyy olevan 500... 600Nm:n väännöt... :p
|
Hyvähyvä!!
Hyvin tuntuu kestävän siviili autois,jotku ajaa rallisprinttiäkin vakio perillä. Ei oo moksiskaan 500-600 hepasta eikä ne rata slicksitkään ihan liposet ole. Luulis kestävän sullakin,ja korkea hatunnosto uusista ideoista.
|
Viittiikö kukaan laskea että kun jakiksessa on tiuhempi puoli päällä ja päälaatikossa ykkönen ja kierroksia sopivasti vääntöalueella jotta paljonko silloin on vääntö siellä perässä?
|
Lainaus:
|
Kyyl minä sen tiedän, että mitä siitä pahimmillaan seuraa... :)
Joka tapauksessa noi on kestävämmät perät kuin monessa vakiomaasturissa. Tämän rakentajan aiempia luomuksia muistellessa ei voi välttyä mielikuvalta, että siellä on tukivarsien päissä porttaaliboksit... :p Painoraja tosin ylittyy, mutta sitähän voi aina muuttaa mieleisekseen... :D |
Kokemusta ei ole, eikä tietoa, mutta minkäs halkaisijainen lautaspyörä tossa on? Minkä kokoiset hampaat? Eli onko verrattavissa hiluxin perään, ford 9".....mikä?
Jos auton saa jäämään kevyeks, niin kyllähän hentoisemmatkin osat kestää, tietty millaisessa käytössä? Mut noi 90cm renkaathan ei ole ihan pienet ja sun kaasujalan tietäen, niin purkaisin sinuna yhden perän, jotta näkis ihan fyysisesti, että minkä näköiset rattaat siellä on, niin vois edes hieman päätellä siitä. Materiaalierojahan takuulla on eri välitysten valmistajilla. Se että jossain sprintti tai rata-autossa on vaikka 600 heppaa, mutta ei ne slicksit on kuitenkin melkoisen pienet ja kevyet suhteessa rautavanteisiin ja beadlock kehällisiin maasturin renkaisiin. Mutta pura yks murikka ja miettii sen jälkeen lisää;) |
Lainaus:
mesen 5.6v8 455Nm Ykkösen välitys 3.68:1 tai 3.86 (jenkki / euromallit) Jakiksen alennus BJ tojo 1,959:1 Ekakoppasen audin perät 3.89:1 = 28,04 / 29,42 riippuen onko aski jenkki vai euromallista. eli 455Nm x 12758.2Nm / 13386Nm. Näin teoriassa max väännöllä ilman momentinmuuntimen ominaisuuksia. Tähän ku lisätään turbiinin eli momentinmuuntimen antama lisäys stallspeedin tuntumassa voi olla ainakin 2-2.5 x moottorin vääntö. Tosin mersun stalli voi olla aika alhainen ja motin väääntöhuippu korkeemmalla kiekoilla. Mut eiköhän tosta siltikin tulis yli 20tuhatta nyyttonia. Voi tota pikkuperää alkaa vituttaaa... Tosin ässämersun askihan pyrkii vakiona lähtee liikkeelle kakkosella, ettei vehkeet nykis epäsivistyneesti (ainakin osassa malleissa näin). Offikäyttöä ajatellen kannattanee tuo ominaisuus poistaa. |
Ja hajoo niiitä periä sielä srintissäki, hajoo kyllä fortin 9tuumasiaki ku oikee monsterirenkaalla pompottaa.
|
Hyvä että tämä aikaansai keskustelua. Pienemmät renkaat ja pienempi moottori niin sitten noi ehkä toimisi. Näin ymmärsin.
Pikapalaverin jälkeen lopputulos unimog ilman portaaleita.siitä tulis tyhmän näköinen risuilla.Cameronin tyylisuunta kärsis.Auto alkaa oleen paperilla jo ei puutu enää kun tekemisen ilo :D |
Lainaus:
Laita taakse ihan normaali jäykkä akseli (niin ne taitaa amerikan kikottimissakin olla) ja eteen risukeula portaalinavoilla. Perämurikassakin olis veto oikein ja geemersun jakoloota ;) |
onkos sulla ossi niitä mersun asd periä vielä hyllyllä
eikös niistäkin saisi kevyeeseen vehkeeseen "lukolliset" kun ajaa hyd painettta periin |
Kyl mesen osat on melkein kaikki lahjotettu pois,jotain herkkuja löytyy vielä.:D
|
Asiassa on perää..
Lainaus:
|
Sivu luotu: 22:48 (GMT +2). |