Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Millaiset lukot Dana 44 akseleihin Jeep Wagoneeriin? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80963)

ImacInnes 10.02.2011 20:44

Millaiset lukot Dana 44 akseleihin Jeep Wagoneeriin?
 
Mitenkäs ajossa eroaapi Dedroit Locker tyyppiset perä lukot kytkettäviin lukkoihin varrattuna?

Hinta erohan on jo huima? n.300 -1000 dollaria.

Käyttökokemuksia saapi kertoilla. Hyviä ja huonoja puolia.

t. Ismo Ämmä

Rytari 10.02.2011 20:52

oikeasti liukkaalla ajettaessa käy niin että sen mitä vetopidossa saavuttaa niin sivupidossa menettää, puo on aina johonkin päin sivussa, normaaliajossa tiellä siihen tottuu äkkiä, vinoissa rinteissä ja hangessa toisen auton urissa ajaessa se hankaloittaa ajoa....

454SS 10.02.2011 21:04

Taakse Detroit ja eteen ARB. Toimivaksi todettu kombinaatio Cherokeessa, vaikka useimmat vannookin kytkettävien lukkojen nimeen edessä sekä takana.


Edit: ARBit on Espanjassa tarjouksessa. Ku olis tilillä katetta niin olisin tilannu eteen lukon samalla kun tilasin muita osia tuolta. Parin viikon sisällä pitäis olla paketti Suomessa. Max 120kg tavaraa vajaa 63 euron rahdilla kulkee tuolta. http://www.4x4proyect.com/catalog/

hpotteri 10.02.2011 21:25

Jos on kyse puhtaasta offipelistä niin eteen detroitti ja taakse kytkettävä.

Timo_L 10.02.2011 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 738845)
Mitenkäs ajossa eroaapi Dedroit Locker tyyppiset perä lukot kytkettäviin lukkoihin varrattuna?

Hinta erohan on jo huima? n.300 -1000 dollaria.

Käyttökokemuksia saapi kertoilla. Hyviä ja huonoja puolia.

t. Ismo Ämmä

Mistä ihmeestä saat Detroit Lockerin 300$:lla? :eek: Edes jenkeissä en ole nähnyt Detroit lockeria Danan periin alle 400 taalan paitsi jossain tarjouksessa ehkä, sekin on jenkkihinnaksi varsin halpa. Noita lunchbox- lockereita kyllä saa parhaimmillaan jopa lähes 200$:lla - huvittavaa muuten, että tuntuvat samat lukot maksavan täällä Suomessa jonkin 400-600€ :D

Edessä mulla ei ole automaattilukkoa ollut, mutta takana kyllä (detroit locker). On tietysti jonkin verran äkäisempi liukkaalla kuin kitkalukko, ja selkeä ero varsinkin avoimeen perään (parempaan suuntaan kylläkin). Tottuu äkkiä, on helppo ajaa ja hallita, ei pitänyt meteliä käännöksissä pientä satunnaista "naksutusta" lukuunottamatta.

Metsässä enimmäkseen loistava kapistus, mutta kallistelupaikoissa toisinaan olisi toivonut kytkettävää lukkoa, ettei auton hanuri lähtenyt viistämään kohti alarinnettä. Parissa paikassa tuli vähän osumaa takanurkkiin ja katon reunaan sen takia. Pystyy kyllä jonkin verran ennakoimaan tätä kun oppii auton ja lukon käytöksen, mutta ei se auta jos on ahtaassa paikassa. Ehdottomasti kuitenkin parempi kuin avoin perä.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 738862)
Jos on kyse puhtaasta offipelistä niin eteen detroitti ja taakse kytkettävä.

Minä ainakin mieluummin otan sen ohjaavan akselin erikseen kytkettävällä lukolla, kyllä se takapää yleensä jotakuinkin tulee etupään perässä :D

Totta kyllä tuo mitä tässä on kirjoitettu, että esim. kallistuspaikoissa tai yrittäessä poistua toisen ajourista on automaattilukkojen kanssa välillä vähän hankalaa. Jos ei rahasta ole kiinni niin sitten kytkettävät molempiin päihin, jos on budjettilinjalla niin lunchbox- lockeri taakse ja eteen kytkettävä.

ImacInnes 10.02.2011 23:20

Lukkoja akselille?
 
Ymmärsinkös oikei että Detroitin huonopuoli on että se tuppaa puskemaan alamäkeen peliä vaan sen kanssa opii tulemaan toimeen.

Onkos mahdoton yhtälö että on Detroitit kumassakin akselissa? Kuinkas tuollainen käyttäytyy maastossa? Entäpä maantiellä?

Kytkettävissäkö tupaa tulemaan noita kytkentä ongelmia? Miksi?
Onkos niitä olemassa ihan mekaanisesti kytkettäviä? Vaijjerii/piano lanka, yms.

JEgoNEER on ihan maastokäyttöön tarkoitettu, vaan siirtymiä joutuupi ainakin toistaiseksi tekemään maantielläkin.

t. Ismo Ämmä

Jare 10.02.2011 23:58

Mä kyl kuulun niihin jotka vannoo kytkettävien lukkojen olevan maailman parhaat:D

Eli molempiin päihin semmoset on mun mielipide.

Timo_L 11.02.2011 00:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 738932)
Ymmärsinkös oikei että Detroitin huonopuoli on että se tuppaa puskemaan alamäkeen peliä vaan sen kanssa opii tulemaan toimeen.

Jep, juuri näin. Vähän sama kun lähdet liukkaalla kelillä lukkoperäisellä takavedolla, niin persaus valuu sinne kallistuksen suuntaan

Lainaus:

Onkos mahdoton yhtälö että on Detroitit kumassakin akselissa? Kuinkas tuollainen käyttäytyy maastossa? Entäpä maantiellä?
Jappella ainakin on jeepissä detroitit molemmissa päissä, ja hyvin on näkynyt pärjäävän. Aiheuttaa niitä satunnaisia ongelmia, mutta pystyy niiden kanssa elämään ja myös tottumaan varmaankin.

Lainaus:

Kytkettävissäkö tupaa tulemaan noita kytkentä ongelmia? Miksi?
Onkos niitä olemassa ihan mekaanisesti kytkettäviä? Vaijjerii/piano lanka, yms.

JEgoNEER on ihan maastokäyttöön tarkoitettu, vaan siirtymiä joutuupi ainakin toistaiseksi tekemään maantielläkin.

t. Ismo Ämmä
Kuluvat osat, ARB:issa jos pääsee kosteutta niin voi jäätyä talvella, samoin öljy voi jähmettyä jne.. jne.. On mekaanisesti kytkettäviä lukkoja, esim. OX locker. Pitäisi olla erittäin laadukkaita, tosin on niillä vähän hintaakin. Hyvänä puolena saat hienot kahvat koppiin sisälle :D

edit: Jos on lähes puhtaasti metsäauto, niin laittaisin kyllä kytkettävät lukot. Mulla kun esim. oli Jeeppi aikanaan myös käyttiksenä ja halusin kunnolla pitoa takapäähän takavedolla ajaessa, ja toisaalta siten että toimii automaattisesti (ja että vapauttaa mutkassa ajessa tiellä) niin oikeastaan ainoa vaihtoehto oli automaattilukko. Detroitti siksi että piti carrieri vaihtaa muutenkin koska välitykset vaihtui tiheämpään. Muuten olis tullut Aussie locker tjsp. lunchbox- lockeri..

HeikkiH 11.02.2011 00:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 738932)
Onkos niitä olemassa ihan mekaanisesti kytkettäviä? Vaijjerii/piano lanka, yms.

http://www.ox-usa.com/ox/VehicleAppl...7/Default.aspx

ImacInnes 11.02.2011 00:37

Lukkoako?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 738952)
Jep, juuri näin. Vähän sama kun lähdet liukkaalla kelillä lukkoperäisellä takavedolla, niin persaus valuu sinne kallistuksen suuntaan



Jappella ainakin on jeepissä detroitit molemmissa päissä, ja hyvin on näkynyt pärjäävän. Aiheuttaa niitä satunnaisia ongelmia, mutta pystyy niiden kanssa elämään ja myös tottumaan varmaankin.



Kuluvat osat, ARB:issa jos pääsee kosteutta niin voi jäätyä talvella, samoin öljy voi jähmettyä jne.. jne.. On mekaanisesti kytkettäviä lukkoja, esim. OX locker. Pitäisi olla erittäin laadukkaita, tosin on niillä vähän hintaakin. Hyvänä puolena saat hienot kahvat koppiin sisälle :D

edit: Jos on lähes puhtaasti metsäauto, niin laittaisin kyllä kytkettävät lukot. Mulla kun esim. oli Jeeppi aikanaan myös käyttiksenä ja halusin kunnolla pitoa takapäähän takavedolla ajaessa, ja toisaalta siten että toimii automaattisesti (ja että vapauttaa mutkassa ajessa tiellä) niin oikeastaan ainoa vaihtoehto oli automaattilukko. Detroitti siksi että piti carrieri vaihtaa muutenkin koska välitykset vaihtui tiheämpään. Muuten olis tullut Aussie locker tjsp. lunchbox- lockeri..


Kiitoksia asian valaisemisesta.
Täytyypä Jappea haistatella lauantaina Kulmassa.

Mikäslaista eroa käytössä on noiden halvempien (Aussie, lunchbox, yms.) ja Detroit Lockkerien välillä?

Pelimerkkejä kun olisi yllinkyllin niin ei tarvis kysellä, ostais vaan kalleinta.
t. Ismo Ämmä

454SS 11.02.2011 07:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 738952)
Jappella ainakin on jeepissä detroitit molemmissa päissä, ja hyvin on näkynyt pärjäävän. Aiheuttaa niitä satunnaisia ongelmia, mutta pystyy niiden kanssa elämään ja myös tottumaan varmaankin.
..

EI PYSTY. Ajoin viime vuoden talvieksyssä Japelta ostetulla akselilla noin 12 tuntia. Seuraavat havainnot tuli tehtyä, joiden seurauksena päätin etten enää koskaan laita eteen mekaanista lukkoa. 1. Vinssi huusi hoosiannaa kun jouduttiin kääntämään kaikki 90 asteen kurvit vinssaamalla koska auto ei kääntynyt liukkaissa urissa mihinkään. 2. Vaihteiston lämpöongelmat oli todellisuutta ensimmäisen kerran syvässä lumessa ajettaessa, luultavasti sen takia kun molemmissa päissä oli lukko päällä koko ajan. Vaihdoin laatikkoöljyt useamman kerran kisan aikana ja lopulta turbiini sitten antautuikin. 3. koko ajan sai pelätä hammaspeikon vierailua peruutettaessa, kun kytkettävän lukon kanssa voi itse valita milloin ottaa tuon riskin.

offroadjouni 11.02.2011 07:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 738954)
Täytyypä Jappea haistatella lauantaina Kulmassa.t. Ismo Ämmä

Jappe on automaattilukkojen puolestapuhuja, eli sieltä tulee varmaan positiivista palautettaa. ;) Itse en kelpuuttaisi mitään muita kuin kytkettäviä lukkoja ja vieläpä sellaiset jotka saa kohtuullisen helpolla päälle ja pois. Entisenä mersu-miehenä en tykännyt sen lukoista kun olivat niin jäykät että ne piti laittaa päälle hyvissä ajoin ennen ryskämistä.

Jos minimibudjetilla pitää selvitä niin kemppi-lukko on halvempi kuin automaatit.

Timo_L 11.02.2011 09:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 738954)
Kiitoksia asian valaisemisesta.
Täytyypä Jappea haistatella lauantaina Kulmassa.

Mikäslaista eroa käytössä on noiden halvempien (Aussie, lunchbox, yms.) ja Detroit Lockkerien välillä?

Pelimerkkejä kun olisi yllinkyllin niin ei tarvis kysellä, ostais vaan kalleinta.
t. Ismo Ämmä

Detroit Locker, OX, ARB yms. korvaa koko murikan banjon sisältä, ja siksi maksaa enemmän. Pitää myös muistaa että kun tälläisen laitat, niin joudut shimmaamaan välitykset uusiksi, ja samalla tietysti kannattaa kaikki perän laakerit. Tämä tuo lisää kuluja ja vie aikaa, vaikka tekisikin itse.

Lunchbox- lockerit (Aussie, Lockright, yms..) juontaa nimensä siitä, että ovat nopeita asentaa; korvaavat tasauspyörästön pikkurattaat perän sisältä, eli alkuperäinen case jää paikalleen. Perää ei tartte sinällään purkaa eikä shimmata uudestaan yms., joten on vain parin tunnin homma ja paljon halvempaa.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 738969)
EI PYSTY. Ajoin viime vuoden talvieksyssä Japelta ostetulla akselilla noin 12 tuntia. Seuraavat havainnot tuli tehtyä, joiden seurauksena päätin etten enää koskaan laita eteen mekaanista lukkoa. 1. Vinssi huusi hoosiannaa kun jouduttiin kääntämään kaikki 90 asteen kurvit vinssaamalla koska auto ei kääntynyt liukkaissa urissa mihinkään. 2. Vaihteiston lämpöongelmat oli todellisuutta ensimmäisen kerran syvässä lumessa ajettaessa, luultavasti sen takia kun molemmissa päissä oli lukko päällä koko ajan. Vaihdoin laatikkoöljyt useamman kerran kisan aikana ja lopulta turbiini sitten antautuikin. 3. koko ajan sai pelätä hammaspeikon vierailua peruutettaessa, kun kytkettävän lukon kanssa voi itse valita milloin ottaa tuon riskin.

No mut eihän tuo vielä tarkoita etteikö niitten kanssa pystyisi elämään tai niihin voisi tottua ;) en meinannutkaan että ne missään nimessä paras vaihtoehto olisi, päinvastoin. Paras on että olis kytkettävät molemmissa päissä. Mutta jos rahasta on tiukkaa ja lukot pitää saada niin on vain kaksi vaihtoehtoa:
1. Odottaa että tulee lisää rahaa ja ostaa kytkettävä(t)
2. Ostaa lunchbox lockerit tasauspyörästöjen tilalle, koittaa pärjätä ja toivoo parasta :D

Itelle en kovin helpolla ottaisi automaattista etulukkoa, eniten oikeastaan tuon puskemis- ongelman takia. Jos on vielä molemmissa päissä automaattilukot niin tuleehan autosta todella kankea. Mutta tuollahan mä niistä jo ylempänä mainitsin, kuten taisi mainita muutkin.

veijon-esso 11.02.2011 10:26

Blazerissa ei etudetroitti aiheuttanu puskemista, eikä muutakaan negatiivista. Mutta autoissa, ajomaastoissa ja ajotyyleissähän on eroja ja mikä sopii johonkin ei sovi toiselle.

Mutta jos etulukko aiheuttaa automaatin kuumenemista, niin kannattaa tarkistaa foliohatun asetukset.

454SS 11.02.2011 17:27

Timo: Pystyy varmasti tottumaan noihin omituisuuksiin mutta tottumaton ei pysty ajamaan autolla joka ei käänny ;)

Veijonessolle tiedoksi, että miun foliohatussa on koko ajan vähintään yhtä kuuma kuin vaihteistossa oli heti sen jälkeen kun aloin syöttämään umpihangessa jatkuvasti etulukko (ja takalukko) päällä. Sattumaa tai lukosta johtuva seuraus, mutta 9 tuntia revittelyä ilman lukkoa eikä laatikko kuumentunut yhtään. Sit lukkoakseli paikalleen ja laatikko alkoi kuumenemaan heti. Tuolla toisessa topicissa oli sanottu hyvin, että ei näistä kannata väitellä, jää molempien versioiden kannattajille paremmin osia ;) Monessa kohtaa vaan on tuntunut joku ratkaisu todella hyvältä kun ei ole tiennyt paremmasta.

ImacInnes 11.02.2011 18:59

Jep!
 
Näinhän se on, tässä asiasta kyselen ja päässäni muotouttu itselleni vastaus jonka joskus ehkä toteutan.
Sellasta vielä kysyisin että, miksikäs se hammaspeikko voipi vaivata lukot päällä peruuttaessa?

t. Ismo ämmä

Rytari 11.02.2011 19:03

haetaanko tässä nyt sitä että drive puoli hampaasta millä yleensä hammaspyörää käsketään on inansa vahvempi kun se coast millä mennään sitte pakittaessa.

hpotteri 11.02.2011 19:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 739165)
Timo: Pystyy varmasti tottumaan noihin omituisuuksiin mutta tottumaton ei pysty ajamaan autolla joka ei käänny ;)

Veijonessolle tiedoksi, että miun foliohatussa on koko ajan vähintään yhtä kuuma kuin vaihteistossa oli heti sen jälkeen kun aloin syöttämään umpihangessa jatkuvasti etulukko (ja takalukko) päällä. Sattumaa tai lukosta johtuva seuraus, mutta 9 tuntia revittelyä ilman lukkoa eikä laatikko kuumentunut yhtään. Sit lukkoakseli paikalleen ja laatikko alkoi kuumenemaan heti. Tuolla toisessa topicissa oli sanottu hyvin, että ei näistä kannata väitellä, jää molempien versioiden kannattajille paremmin osia ;) Monessa kohtaa vaan on tuntunut joku ratkaisu todella hyvältä kun ei ole tiennyt paremmasta.


No ei kai se lukkojen vika oo jos laatikko ei kestä neljänpyörän kuormaa!

Yhtä hyvin vois sanoo että paskat valot kun syö akun tyhjäks yön yli.

jappe 11.02.2011 23:02

Perutus
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 739199)
Sellasta vielä kysyisin että, miksikäs se hammaspeikko voipi vaivata lukot päällä peruuttaessa?
t. Ismo ämmä

Minä ajelin 24h kisoja detroit lockerilla dana30 etuperällä 37" Irokeilla ja beadlockeilla. Renkat panoivat 57kg kappale ja siis 100% automaattilukko 4.88 välityksillä. Peruutin varovasti ylämäkiin. Suurin osa auton painosta on silloin etuakselilla. Jos samalla kallistaa, niin yhdellä pyörällä ja kuitenkin veto aina varmasti päällä. Kertaakaan ei etuakselissa kyllä ollut ongelmia.

Nyt minulla on edessä Dana44 high pinion detroit lockerilla. Silti en juuri revittele pakilla ylämäkeen.

Viimevuoden eksytyksessä ja nyt pari vikkoa sitten Kulmakorvessa ei ole tarvinnut vinssillä kääntää. Ihan ratista se kääntyy. Manuaalilaatikko ei kuumene ja voimaa riittää. Ei tarvitse lukkoja miettiä. Sen kun ajaa vaan. Ei katkeile lukkojen letkut tai johdot. Minkäänlaista viivettä ei lukkojen kytkeytymisessä ole.

Tilanteessa missä ilman lukkoja auto ei nouse, niin kytkettävät on huonommat. Jos mutka mäessä niin kytkettävä puskee enemmän kuin automaattilukko. Minua ei kiinnosta ensin kokeilla nousisiko ilman lukkoja. Nautin tukevasta menosta.

Automaattilukko edessä ei ole maantiellä mukava nelivedolla ajettaessa. Takavedolla se ei vaikuta ajoon.

Näiden tekemiä lukkoja haluaisin kokeilla.

http://www.auburngear.com/aftermarke...8-c6f9d7f93179

Niillä on lukko joka on vakiona kitkalukko + kytkettävä. Sitten vasta kun kitkat ei riitä niin 100% päälle. Tämä voisi olla vaihtoehto eteen.

Jokainen ajaa millä haluaa. Minä en vaihtaisi kytkettäviin. Tiedän kyllä miltä ajo tuntuu avoimilla perillä kun päivittäin ajan mun toisella Wranglerilla.

pjtk 11.02.2011 23:58

Mulla oli Aussie locker D44 taka-akselilla Rangessa. Hyvin ainakin se kesti ajaa 36 renkailla. Lukko makso alle 250 taalaa postikuluineen vuonna 2005 toimitettuna Vegasiin Luxor hotelliin. Joku putiikki Suomessa tarjos loppuvuodesta 2005 samaa lukkoa päälle 400 eurolla.

Joukka 12.02.2011 00:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 739199)
Sellasta vielä kysyisin että, miksikäs se hammaspeikko voipi vaivata lukot päällä peruuttaessa?

t. Ismo ämmä

Hammaspeikko vaivaa peruutettaessa, jos etuperä on HighPinjoni, koska peruutettäessa hampaat vetää avautuvilla hampailla, eikä sulkeutuvilla hampailla. Takaperä on sen takia LowPinjoni, jotta veto tapahtuu eteenpäin ajaessa sulkeutuvilla hampailla. ZJ:ssä on etuperä tehty peruuttamiseen eli on LowPinjoni ja mm. XJ:ssä on HighPinjoni. Lukot päällä rasitus tietysti kasvaa, varsinkin normaalia tiuhemmillä välityksillä, koska pinjonirattaan hampaat alkaa olemaan melko hentoiset.

/Joukka

Rekisteröimätön 12.02.2011 02:05

Lainaus:

Mutta jos etulukko aiheuttaa automaatin kuumenemista, niin kannattaa tarkistaa foliohatun asetukset.
Hienosti vastattu!

Juuri tämän takia en itse kysy foorumeilta mitään koska täällä on suurin osa foliohattu porukkaa. Ei oikeat tekijät ole foorumeilla.

jappe 12.02.2011 06:57

Las Vegas
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 739339)
Mulla oli Aussie locker D44 taka-akselilla Rangessa. Hyvin ainakin se kesti ajaa 36 renkailla. Lukko makso alle 250 taalaa postikuluineen vuonna 2005 toimitettuna Vegasiin Luxor hotelliin. Joku putiikki Suomessa tarjos loppuvuodesta 2005 samaa lukkoa päälle 400 eurolla.

Olen lähdössä Las Vegasiin duunimatkalle. Löytyikö sieltä oikeita offikauppoja?
Siis sellaisia mihin voi kävellä sisään katselemaan kamoja.

Rekisteröimätön 12.02.2011 07:00

Onko etu ja taka murikat samanlaisia, eli voiko vaihtaa ristiin jos kokisi tehneensä virheen lukko valinnoissa
Tero

jappe 12.02.2011 07:03

Riippuu akseleista
 
Jos edessä on dana30 ja takana dana35, niin eivät ole vaihtokelpoisia. Minulla on TJ:ssä dana44 edessä ja takana. Samat lukot menee molempiin päihin. Sitten on Grandin dana44 alumiinikuorinen perä. Siihen ei käy normaali dana44 lukko. Siis riippuu akseleista. Tuo luku 30 tai 35 kertoo jotain lautaspyörän halkaisijasta. Mutta esim uuden wranglerin dana44 lautaspyörä on isompi kuin vanhassa dana44 perässä, joten ei ole varmaan tuokaan.


Sivu luotu: 18:42 (GMT +2).