Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Nokan ajoituksen vaikutukset? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75421)

Punanenä 06.09.2010 19:07

Nokan ajoituksen vaikutukset?
 
Elikkä mitä vaikuttaa vääntöön ja moottorin lämpötilaan nokan aikaistaminen tai myöhästäminen?

Nokkaa ei tässä tapauksessa saa täysin oikeaan kohtaan koska ketjun hammastus ei osu siihen kohtaan.

Tuntuu että moottori kuumenee oudon lujasti kansipahvin vaihdon jälkeen ja epäilen että on kyse juurikin tuosta nokan ajoituksesta...

Moottorihan tässä tapauksessa on yksinokkainen turbobensamoottori.

jupe69 06.09.2010 19:23

miksi ei osu jakomerkit kohdalle??????kyllä se vaikuttaa siihen moottorin käyntilämpötilaan en suosittele paljon ajeleen jos ei oo jako paikallaan.

Punanenä 06.09.2010 19:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupe69 (Viesti 693926)
miksi ei osu jakomerkit kohdalle??????kyllä se vaikuttaa siihen moottorin käyntilämpötilaan en suosittele paljon ajeleen jos ei oo jako paikallaan.


Ilmeisesti nokkaketju on hieman venynyt tai jotakin koska jako on puolisen hammasta sivussa suuntaan tai toiseen:confused:

Daddy's Toy 06.09.2010 19:49

Tarpeeksi kun ajoitus heittää niin tuppaa se bensa palamaan ainakin osittain muualla kuin sylinterissä:o

Killman 06.09.2010 19:59

Vakionokka?
 
Jos vaihdoit jonkun virinokan niin ihan mahdollista ettei satu jako, niin kävi itsellenikin. Siitä sitten valitaan halutaanko piirun verran enemmän tai vähemmän dynaamista puristusta. Mutta puolihammasta ei vaikuta käytännössä juuri mitään jos ei ole joku varttimailin kisakone, lämpöongelmat johtunevat muista syistä.

Land Cruiser 06.09.2010 20:08

Ja jos kyse on Ladan koneesta, niin harvoin osuu merkit ihan prikulleen kohilleen, vaikka olisi vakio kone uusilla jakopään kamoilla...

Punanenä 06.09.2010 20:18

Niin ladan konehan tuo on.. Ja vakionokalla.

Taidan kokeilla siirtää yhden pykälän nokka-akselia ja tutkia onko parempi...

Repro 06.09.2010 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 693963)
Niin ladan konehan tuo on.. Ja vakionokalla.

Taidan kokeilla siirtää yhden pykälän nokka-akselia ja tutkia onko parempi...

Muista sit pyöräyttää laakista käyntiin! :D

RIPAX 06.09.2010 21:10

Säätö.
 
Jostain kisapuljusta muinoin sai ladaan säädettävää nokkapyörää olikahan valmistaja Kent cams tai joku kehveli mutta jostai ralli puljustahan niitä kannattais kysellä. Luulis et se jako merkki ois se paras kohta ainaki vakio nokalle. Moottori dynossahan tuo selviäis mikä on vaikutus.

Fjs-Amilo 06.09.2010 23:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 693917)
Elikkä Tuntuu että moottori kuumenee oudon lujasti kansipahvin vaihdon jälkeen ja epäilen että on kyse on yksinokkainen turbobensamoottori.


Tuliko kansipahvi laitettua oikein päin,,, jos ei, niin vesi ei kierrä kaikissa kanavissa.. :rolleyes:

tdi 07.09.2010 03:13

kato viel tulppii ettei käy nyt laihalla. meillä johtuu kaikki lämpöongelmat seoksesta johon on tulossa korjaus just puoltuntii sitten saatiin megan piirilevy kasattuu ;)

sisua45 07.09.2010 05:21

En usko että vika on nokan ajoituksessa, tuskin se niin paljoa voi olla pielessä. Lämpöihin vaikuttaa enemmän seokset. Omko sulla seosmittari? Jos ei, niin osta ehdottomasti sellainen. Eivät ole kalliita enää.

Nostokurki 07.09.2010 06:34

Lämpöön vaikuttaa myös sytytys, jos on liian aikaisella niin varmasti lämpenee kone.

G16AB 07.09.2010 14:04

Niin se on,
 
Aikaisella sytöllä ja laihalla seoksella voi saada bensavehkeen oireilemaan lämmönkin suhteen.

Nokan ajoituksen muuttaminen puolella hampaalla saattaa tuntua vääntöalueen ja huippukierrosten muuttumisena, ei muuta.
Jokkisväellä parasta, kokemusperäistä tietoa asiasta.

Kansipahvi, imusarjan ja kaasarin tiiviste (vuotava alipaineletku tai kalvo) ja se sytön oikea ennakko... siinähän se syksy rupeaa kulumaan.

Tjaah, unohtu vielä se itämainen termostaatti...

Punanenä 09.09.2010 19:26

Lämpöongelmat helpotti kun siirrin nokkaa yhden pykälän aikaisemmalle ja siirsin sytkää myöhäisemmälle...:) Tiedä sitten oliko vaikutus minkäsyytä mutta nyt pysyy alle 90C tyhjäkäynnillä.

Seokset ovat jotakin sellaista että tulpat mustuu. Täytynee se seosmittari hommata jossain vaiheessa


Sivu luotu: 02:25 (GMT +2).