Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Nissan Patrol 3.3td kampiakselin stefan vaihto? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=71969)

Janne1986 12.05.2010 19:00

Nissan Patrol 3.3td kampiakselin stefan vaihto?
 
Tere.
Kertokaas viksummat miten vaihdan takimmaisen kampiakselin stefan?
Moottori on irti ja lavan päällä.
Kytkin ja vauhtipyörä on kanssa irti.
Mutta miten saan sen pienen pyörän irti mihin tulee vauhtipyörä kiinne?
Kun siinä ei ole minkään laista lukituspulttia keskellä.
Eli onko se jotekin prässätty kampiakselille?
Ja miten sen saa kestämään siellä jos esim lämmitän ja vedän sen irti sieltä....

Ja onko kellään tietoa paljon tollasessa koneessa on puristus paineet?
Muutakin vinkkiä saa heittää kun on koneen vaihto kohta tiedossa.:)

tiipe 12.05.2010 20:03

rälläkällä leikkaamalla on samaa kampiakselia ..
tuolta pikkusen kuvia ja tietoa
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Nissan...ol%20160%20MQ/
ja
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Nissan...supplement.pdf

tapsa4x4 12.05.2010 20:54

öljy pohja irti,viimeinen kampi akseli pukki pois ja sieltä välistä stefa pois ja uus tilalle siksi on puoli kuun mallinen,vaihda samalla ne kaksi pientä liuska tiivistettä jotka on laakeri pukin reunoissa.

Janne1986 16.05.2010 17:27

Jep.
Kiitos tiedoista.
Oliskos kellää hajua noista puristuspaineista?
Kun ei viittis laittaa konetta nokalle ja todeta sitten ettei se toimi...

tiipe 16.05.2010 19:10

21.6 on puristus suhde löytyy kaikki tiedot edellä mainitulla linkillä sivulta 4/43 lista alas ja SD33T supplement.pdf löytyy kaikki tarvittavat tiedot koneesta

Janne1986 17.05.2010 20:07

Nyt on puristuksia mitattu.
Kaikki pytyt pyörivät 18-19bar paikkeilla.
Varmaa nousis lisää kun sais koneen ihan lämpöseks.
Ja renkaat ovat varmaan vieläkin pikkasen jumissa seisonnan takia...
Kai toi kone alkaa pelaa kun saa sitä vähän käytettyä?
Vai mitä mieltä olette?
Huomenna pitäis tulla kampiakselin stefat.
Ni pääsis sitten niitä kohta vaihtelee.:)

mikkoimp 18.05.2010 17:14

autodata ilmoittaa puristussuhteeksi 20,8
ja puristuspaineiksi 24,5-29,4 bar

Janne1986 03.08.2011 16:31

Terve taas.
Nyt on taas vaihdettu kampiakselinstefa 2kertaa ja öljypohjantiiviste 3kertaa!
Mutta vieläkin kusee öljyä alle öljypohjan takapäästä.
Öljypohja on laitettu uudella korkkitiivisteellä ja massalla kasaan.
Ja annettu kuivua 2pv ennen öljyen laittoa.
Mutta silti kusee samasta paikasta!!:mad:
Onko kellään ollut samaa ongelmaa?
Voiko öljypohja olla jo niin melto että se ei pidä?
Eli kannattaisko kokeilla toista öljypohjaa? Vai jotain muuta???:confused:

Janne1986 07.08.2011 13:01

Eipä pidä vieläkään!!!:mad:
Nyt on vaihdettu toinen öljypohja ja toinen kampiakselinpukki ja stefat.
Öljypohja pitää mutta kampiakselin stefa ei pidä vieläkään!
Voiko kampiakseli kulua stefan kohdalta?
Vai onko nuo tarvike stefat vain niin paskoja?
Onko kellään ollut samaa ongelmaa?????:confused:

aslakki 07.08.2011 17:55

eikös se stefa ollu aika kinkkinen menemää kohillee, muistelisin et pitäs melkee kampura puottaa roikkumaa et sen yläpuolen puolikkaan sais sillee kasaanpainumatta paikalleen? nimimerkillä: vaihoin pannun ku vuoto ei asettunu:D

Janne1986 07.08.2011 18:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 788247)
eikös se stefa ollu aika kinkkinen menemää kohillee, muistelisin et pitäs melkee kampura puottaa roikkumaa et sen yläpuolen puolikkaan sais sillee kasaanpainumatta paikalleen? nimimerkillä: vaihoin pannun ku vuoto ei asettunu:D

Ite sain sen kyllä ihan helposti sinne.
Laitoin eka öljyä hiukan stefaan ja pyöräytin sen paikalleen sormien/meisselin avulla.
Ajattelin tilata nyt nissanilta alkuperäsen stefan ja kokeilla sillä.
Mut jos vika ei korjaannu niin vaihdan varmaa kans moottorin.:D

bluevan 07.08.2011 18:10

Huohotin tukossa ?

Janne1986 07.08.2011 18:15

Ei kyllä mun mielestä ole.
Pitää varmaa huomenna varmistaa asia.
Onko se jokin "huohotinsäiliö" siinä lohkon vasemmalla puolen?
Vai mikä virka sillä on?

Janne1986 13.08.2011 16:58

Eipä ollut huohotin tukossa.
Ideoita?

Profi 14.08.2011 21:22

Kyllä kai se akseli voi kulua siitä tiivisteen kohdalta, että se ei lopulta enää pidä. Ainaki vetoakseleissa on tätä ilmiötä. Huomasitko koittaa tuntuko/näkykö siinä mitään kulumaa tiivisteen kohdalla?

Kartse1 14.08.2011 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 788181)
Eipä pidä vieläkään!!!:mad:
Nyt on vaihdettu toinen öljypohja ja toinen kampiakselinpukki ja stefat.
Öljypohja pitää mutta kampiakselin stefa ei pidä vieläkään!
Voiko kampiakseli kulua stefan kohdalta?
Vai onko nuo tarvike stefat vain niin paskoja?
Onko kellään ollut samaa ongelmaa?????:confused:


Kylläpäs teettää kovasti töitä yksi vuotava stefa.
Hyväähän niistä ei saa, muutakuin ottamalla kampiakselin kokonaan pois ja liimaamalla tiivisteet paikalleen.
Tod. näk. juuri se yläpuoleinen tiiviste vuotaa.
Samalla vaivalla vaihtaa ne muutaman kympin maksavat laakeriliuskatkin kampiakselille ja kiertokankiin.
Sitten sillä taas ajelee puoli miljoonaa huoletonta km:ä... :p

Parissakin koneessa tullut vastaan, että se mäntää jäähdyttävä suutin on viallinen ja kusee myös tyhjäkäynnillä.
Silloin karkaa tyhjäkäynnin öljynpaineet ihan suotta ja painemittari näyttää alle kiloa.
Eli öljysuihkutkin irti ja testaa vaikka paineilmalla, että aukeavat vasta jossain 1,5-2 barin paikkeilla, tai jopa ylempänä.

Tuosta laakeripukin vaihtamisesta: Laakeripukit on koneistettu aina vain siihen yhteen koneeseen.
Eli pulteilla laakeripukki/t oikeaan momenttiin ja sitten koneistetaan kaikki runkolaakereiden reiät samaan linjaan.
Joskus nuoruusvuosina tuli kasailtua noita palapelikoneita, mutta silloin pitää tarkistaa tuo laakeripukkien "suoruus".
Pahimmillaan niissä on puolenkin mm:n kynnys, jos siis laittaa toisen koneen laakeripukin tai oman koneen laakeripukin väärinpäin (sinne missä se sopii olla väärinpäin).
Tämä tietää kyseisen laakerin ennenaikaista kuolemaa... :o

Janne1986 15.08.2011 13:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Profi (Viesti 790299)
Kyllä kai se akseli voi kulua siitä tiivisteen kohdalta, että se ei lopulta enää pidä. Ainaki vetoakseleissa on tätä ilmiötä. Huomasitko koittaa tuntuko/näkykö siinä mitään kulumaa tiivisteen kohdalla?

Mun mielestä siinä näky jotain pientä kulumaa... mutta sormella en kyllä tuntenut mitää.

Janne1986 15.08.2011 13:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 790308)
Kylläpäs teettää kovasti töitä yksi vuotava stefa.
Hyväähän niistä ei saa, muutakuin ottamalla kampiakselin kokonaan pois ja liimaamalla tiivisteet paikalleen.
Tod. näk. juuri se yläpuoleinen tiiviste vuotaa.
Samalla vaivalla vaihtaa ne muutaman kympin maksavat laakeriliuskatkin kampiakselille ja kiertokankiin.
Sitten sillä taas ajelee puoli miljoonaa huoletonta km:ä... :p

Parissakin koneessa tullut vastaan, että se mäntää jäähdyttävä suutin on viallinen ja kusee myös tyhjäkäynnillä.
Silloin karkaa tyhjäkäynnin öljynpaineet ihan suotta ja painemittari näyttää alle kiloa.
Eli öljysuihkutkin irti ja testaa vaikka paineilmalla, että aukeavat vasta jossain 1,5-2 barin paikkeilla, tai jopa ylempänä.

Tuosta laakeripukin vaihtamisesta: Laakeripukit on koneistettu aina vain siihen yhteen koneeseen.
Eli pulteilla laakeripukki/t oikeaan momenttiin ja sitten koneistetaan kaikki runkolaakereiden reiät samaan linjaan.
Joskus nuoruusvuosina tuli kasailtua noita palapelikoneita, mutta silloin pitää tarkistaa tuo laakeripukkien "suoruus".
Pahimmillaan niissä on puolenkin mm:n kynnys, jos siis laittaa toisen koneen laakeripukin tai oman koneen laakeripukin väärinpäin (sinne missä se sopii olla väärinpäin).
Tämä tietää kyseisen laakerin ennenaikaista kuolemaa... :o

Jep. Pitää nyt vähän aikaa miettiä mitä teen.
Kaikista helpointa olis varmaa kohta vaihtaa toinen kone sinne.
Ja laakeripukin kun vaihdoin niin siirsin vanhasta sen liuskan uuteen.
Ja kevyesti hioin vesihiomapaperilla ennen paikalleen laittoa...

make1978 20.08.2011 19:05

kysymys kartse1:selle
 
it taistellu just ton öljynpaineen kans ja vaihtanu pumpun uudemman mallin tehokkaampaan(oma mosa vm82)tehokkaampaan,laakeroinut,säätänyt,pumpun rajotin venttiilin,suodatin jalassa olevan rajotin venttiilin,putsannut öljyn jäähdyttimenja vaihtanut koneeseen 5w_50 täyssynteettiset mut lämpösenä öljyn paine laskee tyhmäkäynnillä just tonne kiloon..:mad:

pitäisköhän tässä (taas) repiä se öljy pohja auki? pääseeks noihin siittimiin käsiks purkamalla pelkän öljypohjan vai tarviiko ottaa muutakin sälää poi? ja pystyykö tekeen mitään jos on jumiss vai nissanilta uusia tilalle..(hinta?) kaikki neuvot terve tulleita:)

Janne1986 23.08.2011 13:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make1978 (Viesti 791894)
it taistellu just ton öljynpaineen kans ja vaihtanu pumpun uudemman mallin tehokkaampaan(oma mosa vm82)tehokkaampaan,laakeroinut,säätänyt,pumpun rajotin venttiilin,suodatin jalassa olevan rajotin venttiilin,putsannut öljyn jäähdyttimenja vaihtanut koneeseen 5w_50 täyssynteettiset mut lämpösenä öljyn paine laskee tyhmäkäynnillä just tonne kiloon..:mad:

pitäisköhän tässä (taas) repiä se öljy pohja auki? pääseeks noihin siittimiin käsiks purkamalla pelkän öljypohjan vai tarviiko ottaa muutakin sälää poi? ja pystyykö tekeen mitään jos on jumiss vai nissanilta uusia tilalle..(hinta?) kaikki neuvot terve tulleita:)

Ainakin nuo siittimet saa näkyviin irroittamalla öljypohjan.
Mutta en tiedä saako niitä sieltä irti ilman irroittamatta kampiakselia...


Sivu luotu: 04:26 (GMT +2).