![]() |
Vetokoukku ongelma Pajero 01--->
Pajeron koukku on liian korkealla, eli kaikki perävaunut on takakenossa. Aisapainolla hommaa ei voi korjata.
Oisko kukaan törmänny sellaseen koukkuun joka laskeutuisi alemmas? Onko muilla vetokokemuksia raskaiden kärryjen vedosta pajella? Nim. Manuaali sucks |
Pahoitteluni vastauksen laadusta mutta...
Korota sitä kärryä. |
Ei viittis kolmee kärryä korottaa ;)
|
Monessa maasturissahan on juurikin sellainen säädettävä vetokoukku.
Itselläkin oli aikoinaan pajerossa koukku jota pystyi säätämään ylös/alassuunnassa about 15cm. Jos sulla on kiinteä se koukku niin katsoppas muita maastureita niin näet että sen korkeuden säädön voi toteuttaa monella erilailla. |
Eikö uudemassa ole tämmöstä vetokoukkua?
http://www.mitsubishi4wd.com/offipaje/vetis.jpg Kannattaa asentaa sellanen jos ei ole, multakin löytyy ylimääräinen. Tot asennuslevyähän saa isommaksikin jos pajen perä on oikeen ylhäällä. Tietty yks vaihtoehto olis säädettävä alusta, mut se vaatii jo paljon jumppaa. :) |
Toi koukkuhan on jostain 80-90 lukulaisista, ukolla on tollanen -88 mallissa.
-01 V60 mallissa on kahdella läpipultilla oleva kanki, joka sojottaa liian taakse ja on liian korkeella. Katoin netistä, että ko. vuosimalleihin olisi kahta eri korkeudella olevaa koukkua. Ei vaan raaskisi ostaa uutta. -01 tuli eu hyväksyntä pakolliseksi, joten se vähentää mahdollisuuksia. |
Laitappa kuvaa siitä sun kangesta niin voi ehdotella modauksia.
Esim. jenkkimaastureissahan siinä kangessa on monesti kulmaa sen verran että putoaa koukku alemmas. |
http://dinoracing.no-ip.info/Volvo_9...nnen_pieni.jpg
Varastin kuvan netistä. Miulla on just tollanen, mutta kuula osottaa ylöspäin :D Kiinitys on kahden lattaraudan väliin kahdella pultilla. |
Mopoissa oli jatkopalat takana, mites semmoset ?:D
|
No käännä se noin päin:D:D Ja jarrullisissa kärreissähän vetopää pyörähtää myös ympäri.
Tai jos siihen tekisi ne laskupalat,niin sillähän tuo korjautuisi. Tai kangesta sorvaisi tuollaisen pitemmän,poraisi reijät ym koneistukset,ja sitten taivuttelisi sen haluttuun korkeuteen. |
Teet sellaisen jenkkityyppisen mutkan tuohon. Siis teet heti kiinnityksen jälkeen tuohon mutkan.
Senhän voi toteuttaa sitten vaikka ihan eri tavarasta ja lyöt siihen irtokuulan kiinni. Noissa korkeimissa jenkheissähän käytetään juuri sellaisia ja enpä ole kuullut että niihi olisi virkavalta puuttunut. Esim .http://www.nettiauto.com/ford/excursion/3145288 |
Heh, vai jatkopalat. Ei uskalla edes ajatella miten käy kun koukussa on yli 3 tonnia painoa :)
Jaapa jaa joopa joo, taitaapi olla viisainta tehdä uus alas taivutettu koukku, vaikka laiton onkin. |
Minkälaiseen ratkaisuun tässä päädyttiin?
Olisi samanlainen homma itselläkin ratkaistavana. Siinä on samantyyppinen J-mallin pyöreävartinen kuula, kuten aiemmin oli kuvassa: http://dinoracing.no-ip.info/Volvo_9...nnen_pieni.jpg Noin päin en sitä käännä, on kuin vanhan miehen... :p Jos olisi tarpeeksi lyhyt yksiakselinen tai telikärry, niin liiasta korkeudesta ei olisi haittaa, mutta pidemmässä ja kaksiakselisessa tulee ongelmia: perä viistää maata tai kärry kulkee taaemman akselin varassa. Kaksiakselisessa voisi laittaa korkeammat renkaat etuakseliin tai korotuspalan etummaisen akselin ja rungon väliin. Silloin kärrystä tosin tulee sellainen "ylämäkimalli", joka ei taas sovi vakiokorkuisella kuulalla vedettäväksi, kun kulkisi etuakselin varassa ja nostaisi autoa kuulasta. Ei olisi Arskalla kuvaa laittaa, minkälainen muutoksesta tuli? |
Lainaus:
|
Helpoimman kautta mentiin, eli suora kanki edelleen paikallaan.
Mitään valmista ratkasua ei löytyny. Olisihan siihen voinut teettää sopivan käikäleen mutta kun muutkin hommat on vaiheessa :D Keinuteli pelastaa homman autonvedossa, muut kärryt onneksi yksiakselisia. Jos olisi kumijousitettu teli, niin pakko olisi ollu teettää uusi kanki. |
Sivu luotu: 13:02 (GMT +2). |