Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Ranger projekti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70644)

Rankku 05.04.2010 12:09

Ranger projekti
 
2 Liiteet
Morjesta! Pitkän tauon jälkeen olis taas aika ottaa Rangeri suunnittelun/työn alle.... Eli -87 Ranger,404 mogit,molemmat ohjaavia,302,AOD,Dana 20 jne...Mitäs ajatuksia kokeneemmille rakentelijoille tulis mieleen jos tekis takamoottorisen eli moottori heti ohjaamon taakse ja kahdella Danan 20llä tekis käännön ja jakiksen.Sais kardaanit sopivan mittaisiks ja painopisteen EHKÄ paremmaks vs etumoottoriseen versioon.Runkoaisat olis RHS-putkea ja muu 48 putkesta...Jousitusta ajattelin ilmatikuilla ja EHKÄ korin kallistus vielä hydrauleilla...ainakin valmius siihen tulis nyt jo.Nyt mielipiteitä ja ajatuksia kehiin et sais tämänkin ikuisuusprojektin eteenpäin!!!!

Jare 06.04.2010 15:16

Hyvältä näyttää!! Kunnon punaniska meininkiä. Ja Moottoria lavalle, niin tuleehan sekin sit kokeiltua, että miten toimii ja onhan ainaki erilainen, kuin muilla. kone kannattaa vaan yrittää saada mahdollisimman alas rungon väliin, jottei tule kaatumaherkkä.

Lisää kuvia:D:D:D:D:D

Sutsu 06.04.2010 16:01

Konehan jötköttää keulassa etuakselin päällä ja takana taka-akselin päällä, eli eihän siinä painotus sen paremmin mene. Sitten on paremmin jos saat sen keskelle. Myöskin kone tuollaisessa tornimopossa pitäs olla mahdollisimman alhaalla. Jousitus vain hydrauliikalla, miksi sotkea siihen paineilmaa ja hydraulikkaa kun hydrauliikka on kuitenkin monipuolisempi.

Rankku 09.04.2010 18:11

Jos oikein mittailin niin moottorivaihteistopaketti tulis paremmin keskelle jos laittais taakse... Mites se hydr.jousitus muuten toteutetaan??

Sutsu 09.04.2010 19:12

Teen täällä juuri sellaista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70607

Valitsee sylinterin iskunpituuden tarpeen mukaan (eli pajonko haluaa liikematkaa) ja mitoittaa männän ja varren kuormituksen mukaan. Laskee tilavuudet sylinteristä/parista ja valitsee paineakun/akut niiden mukaan. Paineakun esitäytöllä voi sitten säätä haluamansa jäykkyyden (voi myös jälestä käsin muutattaa tätä esitäyttöä). Oikein notkean jousituksen saa kun valitsee tilavuudeltaan ison paineakun sylintereihin nähden ja käyttää pientä esitäyttö painetta. Jos teet vehjettä pelkästään maastoon (kuten vois olettaa) niin selviät kohtuu yksinkertaisilla kytkennöillä. Eri variaatiot on liki rajaatomat ja itse juuri (hetken päästä) testaan niitä käytännössä.

Kuvasta vaan katsoin, että jos kone on ohjaamon takana, niin on suunnilleen taka-akselin päällä. Jos mittasit että asia on toisin, niin olet varmaan oikeassa. Mäkiä noustessa (nokka eellä) on parempi että paino jakautuu etuvoittoisesti. Auton nousukulma siirtää painopisteen paikkaa maanpinnalla ja tasan jaettu paino on tällöin takavoittoinen.

Rankku 09.04.2010 21:09

Jep,löysin sen jutun... olet kyl oikeessa et miks sotkea kahta eri systeemiä keskenään.Se moottorin paikka tulis osin ohjaamoon,pitkä ohjaamo kun on... Akselivälihän on aika pitkä,en nyt muista ulkoa mut pitää mitata.Etupäässä olis vaan niin paljon enemmän tilaa kun tekniikka olis toisin päin ja samalla enemmän välitystä kun ajattelin tehdä "käännön" Danan 20 jakiksella.... Nämä nyt on vaan alustavia suunnitelmia,runkoaisat ku saan jigin päälle ja ohjaamon lattian pois niin näkee paljonko tilaa on.Ja toisaalta niin ku Jarekin aikaisemmin totes niin olis ainakin erilainen ku yleensä.Tiedä vaik tulis uus villitys!!Ja Hippokin sitä mieltä et mäkeen ku mennään niin kärsä on ilmas heti...

Jare 10.04.2010 10:08

Ei siitä välttämättä mikään keulimisherkkä tule, jos konepaketin saa riittävän alas ja keskelle. Onhan noi ameriikan nyky crawleritki keskimoottorisia ja eipä ne liikoja keuli. Aikoinaan myös swedujen ja norskien Monster Race kilpurit oli takamoottorisia ja ei ne ny ihan mahdottomia ollu kaatuileen. Eihän tolla mitään Spider-tason Trial reittejä kuitenkaan ole edes tarkoitus ajellakkaan....vai?????

Konetta lavalla/osittain hyttiin, niin saadaan jotain erikoisempaa rakennelmaa taas tänne Suomeen.

Koskas tuolla olis tarkoitus ajella???????

Rankku 10.04.2010 11:28

Ei tosta mitään kilpuria tule,omaks huviks vaan... Ja joskus jonnekin paikallisiin mutakarkeloihin.Jenkkilän pojat tuntuu rakentelevan suht paljon noita keskimoottorilaitteita,paitsi tietty ne kaverit ketkä laíttelee isolohkoa ja Rockwelliä alle...Moottori/vaihteisto tulis "päärungon" tasalle ja kori myös eli aika alas painopisteen pitäis tulla.Mosa olis heti penkkien takana eli reilusti akselin edessä ja laatikot olis sit jo lähellä etusta.Oliko jollain jotain ehdotusta sen kääntövaihteiston osalle??

HeikkiH 10.04.2010 11:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rankku (Viesti 659597)
Oliko jollain jotain ehdotusta sen kääntövaihteiston osalle??

Mersun jakis. Eikös se pyöritä kardaaneita väärinpäin normiakseleissa?

offroadjouni 10.04.2010 18:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 659599)
Mersun jakis. Eikös se pyöritä kardaaneita väärinpäin normiakseleissa?

Eikun se pyörittää kardaaneita eripäin, eli akselit vetävät erisuuntiin ellei toista perämurikkaa käännä toisinpäin tai tee muita taikatemppuja.

Rankku 10.04.2010 18:23

Eli mitä vaihtoehtoja,jenkit tekee noi suunnanvaihtajilla.Pitäis tietää mistä alkais kysellä sellaisia...

Jani E 10.04.2010 18:32

peuralan konepajasta sais varmaan sopivan suunnanvaihtimen.

HeikkiH 10.04.2010 20:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 659693)
Eikun se pyörittää kardaaneita eripäin, eli akselit vetävät erisuuntiin ellei toista perämurikkaa käännä toisinpäin tai tee muita taikatemppuja.

Eiku joo noinhan se olikin :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 659700)
peuralan konepajasta sais varmaan sopivan suunnanvaihtimen.

Juu, siellä näyttäis olevan valinnan varaa: http://www.peuralankonepaja.fi/sivut...a_vaihteet.pdf

Rankku 18.04.2010 20:37

1 Liiteet
Vähän jigiä lattiaan...

Rankku 20.04.2010 17:43

2 Liiteet
Ja sit tekniikan sovittelua rungolle sekä koria päälle.... Moottori on akselien keskipisteen takana ja laatikot etupuolella eli aika tasan painot menis.Tosin korkea "tornimopo" tästä tulee mut onpahan ainakin jotain mistä lähteä jatkojalostamaan.

Jare 25.07.2010 20:13

Nooooh....onks tää projekti edistyny???


Sivu luotu: 03:14 (GMT +2).