|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
D-max tuuninkiaTässä topikiss yritetään parantaa laviskan ajo nautintoa joka rintamalla.. Tämmösen pläjäyksen oli hieman myöhässä joulupukki rapasila kengilä käyny tuomassa meän talliin. Mitähän tästä läjästä syntyis? Viikko oltu kipiänä ja edelleen köhityttää ku keuhkotauissa, vaan mielenkiinto ajoi ohi fyysisestä kunnosta ja tälläistä jälkeä tuli kun komponenteille etti paikkoja. Parit venttiilit näyttää puuttuvan ja paineakuille ei ole kaikkia liittimiä. Mutta, mutta mihin tuo koneikko sopii..!! Joo-o. Siinä on ainoa lovi tän pellin alla, mihin vois mahtua, mutta hieman on eessä ämpärin kokoinen ilmanputsari kotelo ja tuo moottorin ohjausyksikkö tököttää keskellä tietä, menis offaileen siittä.. Noni, kattos, ämpäri on pois ja hillopurkki tilalla, viimeistelyä vailla. Ja samalla ohjausyksikkö lähti nojaileen paisariin. Hyvä on olla kompura kainalossa tuossa nurkassa. Uuden putsarin alla on nyt täydellinen reikä koneikolle. Kiinnittimet jäi vielä tekemättä joten ei ole mötikkä vielä kolossaan. Kuka se väitti, ettei konepellin alle sovi enää lisä romua.. Pelti kii autolta ja mieheltä tältä päivältä. Itse tuuninki kohde esittäytyy.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#2
|
||||
|
||||
Mikäs kaasunestejousitus tämä on olevinaan? Mielenkiintoinen kyhäelmä...
|
#3
|
|||
|
|||
Tää on vissii tossa toisessa topikissa mainittu L&L systeemi. Kiire vaan tulee... Lumet lähtee.
|
#4
|
||||
|
||||
Niin siis mikä...?!? Mitä tuo "äl et äl" käytännössä tarkoittaa? Alkoi oikein kiinnostamaan...
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 - Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan Viimeksi muokannut Jopo_ : 08.04.2010 22:52 |
#5
|
|||
|
|||
Itämainen Citroen!!!
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#6
|
|||
|
|||
L&L = Lift & Leveling. Onneksi on lumien lähtö myöhässä, muuten ois aikataulu kussu jo. Kusee se kuitenkin, kun liki kaks kuukautta kesti osien tulo kauemmin kuin odotettiin. Joo eli hydraulisylinterit iskarien paikalle, eli nestejousitus. Kun systeemi pelaa, niin orkkis takajousista lähtee lateja kävelemään ja keulan sauvoja löysätään ja näin saadaan auto alas noin 50 mm. Tarvittaessa voidaan sitten hydrauliikalla nostaa siitä noin 100 mm, eli +50 mm orkkis korosta. Siis täysin säädettävä auton korkeus, jousituksen jäykkyys ja paluuvaimennuksien kovuus. Itämainen sitikka siis, mutta itämaisuudesta johtuen tämä toimii paremmin.. Lisäoptioista lisää myöhemmin, niitä on tulossa "riittävästi".
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#7
|
||||
|
||||
Kysymys vielä että saako tuota jousitusta leimattua autoon? Ja onko nuo sylinterit normaaleja 2-toimisia hydraulikkasylintereitä? Missä hintaluokassa pyörii tuo paketti?
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 - Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan Viimeksi muokannut Jopo_ : 09.04.2010 09:43 |
#8
|
||||
|
||||
Toimiiko näin:
Paljon maavaraa=jäykkä jousitus? Mukavan löysä jousitus=matala maavara? Vai pysyykö "joustavuus" /joustot maastokykyisenä, riippumatta auton lento korkeudesta? Jos toimis: matalana=jäykempi ja korkeana=löysempi, niin tollaista sarjaa vois aatellakkin! (jos sopivaa löytyy?) |
#9
|
|||
|
|||
Leimauksesta en ole vielä 100%:n varma koska systeemi ei ole alla ja en ole konttorilla näyttänyt. Oma arvioni on että ei ole ongelmia konttorilla, koska orkkis jouset ovat olemassa, vaikka niitä olisikin kevennetty/säädetty. Alkuperäinen pyöräntuenta ei siis muutu. Kovalla jousituksella kuormaa toki ohjautuu erikin kautta kuin orkkis jouset, mutta se ei liene merkitsevä, sillä minkä tahansa sylinterikin pettäessäkin auto on silti omilla jousillaan ja tuennoillaan. Normaaleja 2-toimisiä sylintereitä, jotka on vaan teetetty mittojen mukaan. Mitään hintoja en julkista vielä, tiedot tulee kun homma on paketissa.
Jeeppimiehelle: Peruskytkennällä jousitus on periaatteessa hyvin lähelle tasajäykkä joka korkeudessa, mutta käytännössä kuitenkin jäykkenee yläasentoa kohti. Tämä ei itselleni sopinut, vaan halusin samaa kuin sinäkin aattelit ja siksi tulee ainakin kaksi paineakkua/akseli. Näihin akkuihin ajetaan eri esitäyttö. Maastossa kun auto on nostettu ylös ajetaan löysällä akulla ja kun tullaan tielle, niin kytketään hana kiinni löysältä akulta niin käyttöön tulee jäykkä/jäykät akut (eli suuremmalla esitäyttö paineella olevat) ja alusta on ala-asennossa jämäkkä. Tämä pelkästään paineakuilla, lisäksi voidaan säätä paluuvaimennukset esim. maastossa vapaasti virtaaviksi ja tienpäällä kuristaa. No kaikkihan tapahtuu nykymaailmassa sähköllä, joten säädöt on parin sekunnin juttuja. Edit: Cros4wd.commin kaverin kanssa on asiasta puhuttu ja kun homma on testattu minun osaltani, niin voimme rakennella/tarjota näitä mihin vaan autoon. Omassani pyrin testaamaan mahdollisimman monta eri kytkentä variaatiota ja niiden toimintaa / toiminta mahdollisuuksia.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! Viimeksi muokannut Sutsu : 09.04.2010 11:17 |
#10
|
|||
|
|||
Onko kuvia autosta vielä uusilla 20" vanteilla?
Mites tuossa etupäässä kun korkeutta muuttelee, niin vaikuttaako mitään pyörän kulmiin ja auraukseen? |
#11
|
|||
|
|||
Tarkasti en ole tutkinut, mutta kyllä varmaan vaikuttaa pyörän kulmiin. Nosto vaikuttanee enemmän koska kääntää jyrkempään kulmaa tukivarsia. Yläasento jos jatkuvasti käyttää, niin kulmien säätö on paikallaan. Laskeminen vaikuttanee vähemmän, koska tukivarsien kulma muuttuu vain vähän. Katsotaan sitten myöhemmin onko tarpeellsita säädättää vai löytyykö toimiva kompromissi.
En saanut Incubusseja ollenkaan. Odotin kaks kuukautta ja aina vaan oli toimitusaika avoin. Vaihdoin ne Dotz Terra SE Blackkeihin http://www.myranes.com/images/Falgar...0ET43+ET48.jpg Koko edelleen 20x9. Pitäs tulla nyt 1-2 viikossa, mutta saa nähä. Hinta oli sama joten ei väliä. Ilmeisesti Dotz kuitenkin on raskaampi kuin Incubus olisi ollut. Offsettikin tulee 12 lisää ulos ja todennäköisesti ei sovi lokasuojan sisään kokonaan. Ulkonäkö melko paljon samaa luokkaa. Kuva alla tulee kun saan nuo kotiin, kumet on odotellut jo viikko tolkulla.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#12
|
||||
|
||||
Tuohon sähköllä ohjattuun alustaan on aika helppo lisiä toimintoja, kuten 4Lo kytkettäessä +50mm, ja 60km/h -50mm.
Leimaamisen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa, onhan kuorma-autoissakin säädettävä ilmajousitus.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#13
|
|||
|
|||
Mikäs muuten oli rengaskoko joka tuohon on tulossa? Paljon tuo paketti kustansi renkaiden kanssa?
|
#14
|
||||
|
||||
No tuskin tuota voi verrata sitikan aktiivi jousitukseen. Mitkäs merkit niitä citroenin jousitus komponentteja käyttikään... joku semmonen britti pulju joka tais alkaa R:llä. Eikä ollu aikaan rover.
|
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kiitos tiedosta, en muistanutkaan että RR olis tehnyt myös Citroenin BX -mallin..
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 13.04.2010 22:02 |
#17
|
|||
|
|||
Ei todellakaan ole valmis. Meinasin ensin laittaa korotuksen paineilmalla, mutta eräs hydrauliikka mies perusteli nesteen puolesta sen verran, että en sitten siihen lähtenyt. Hän sitten lähetti peruspaketin ja nyt olen itse täydennellyt tarpeita ja suunnitellut uudestaan tätä. Pikkuhiljaa ymmärtää itekki, että mihin tällä voi pystyä. Tarkoitus olis tehdä melkein plug and play tyylinen systeemi tästä, jossa vaan mitoitukset tarkistettas autokohtaisesti ja ajajan mieltymysten mukaan. Sen verran on tuota muuttujaa, että samat palikat ei käy kaikkiin autoihin.
Pelkästään offiin järjestelmä on kohtuu helppo tehdä ja toisaalta pelkästään onroadiinkin kohtuu helppo, tosin palikkaa tulee enemmän kuin offiin. Itse pyrin nyt yhdistään molemmat ja siihen tuntuu tulevan tuota palikkaa. Tavoitteet siis näin: 1. On Road - Lasketaan autoa 50 mm, poistamalla takaa lehtiä, siten että ainakin norra jääpi, ehkä yks apulehtikin. Edessä löysätään vastaavasti vääntösauvoja. - Hydrauliikalla jäykistetään jousitus ala-asennossa, jäykkyydeltään yhtäkovaksi/ tarvittaessa kovemmaksi kuin vakiojouset ovat. - Taka- ja etuakselin itsenäinen korkeuden säätö. Esim. jos lavalla kuormaa, niin nostetaan perää niin että auto vaaterissa, samalla kasvaa jäykkyys, eli ei niiaile tyhjää enempää heitoissa. - Säädettävä paluu vaimennus joka sylinteriin (pyörään). - Hydraulinen kallituksen vaimentaja (ainakin yhdelle akselille). 2. Off Road - Nostetaan autoa hydrauliikalla 50 mm(100mm ala-asennosta). - Yläasennossa jousitus veltostetaan hydraulisesti. - Etu- ja takaakselin itsenäinen korkeuden säätö on käytössä jos lavalla on paljon kuormaa, tällöin seuraava ominaisuus ei ole käytössä. - Jos lavalla on kuormaa vain vähän tai ei ollenkaan, voidaan samanpuolen etu- ja takarengas kytkeä toimimaan parina. Kun etupyörä ajetaan esim. kannon nokkaan, eli maksimaaliseen sisäänjoustoon niin painetaan saman aikaisesti samanpuolen takarengasta samalla voimalla alaspäin. Tästä johtuen ulosjouston vaiheissa on pyörään kohdistuva voima suurempi kuin ilman lisäpainetta ja vastaavasti kannon nokassa olevan pyörän paine on pienempi, kuin vakiopaineella. Käänteisesti tämä tapahtuu auton toisella puolella järjestelmän ollessa päällä. - Järjestelmässä painemittarit josta nähdään etu- ja taka-akselin paineet, joilloin voidaan arvioida painerosta, onko ylläoleva peri kytkentä mahdollinen, eli onko kuormaa liikaa, vai ei. - Voidaan eliminoida hydraulinen kallistuksen vaimentaja pois käytöstä. Vilttoa rinnettä ajettaessa, voidaan kallistuksen vaimentajaa käyttää myös ylä-asennossa, koska muutoin järjestelmä lisää kallistumaa vakiojousiin verrattuna. Muuta - Kaikkia näitä toimintoja ohjataan kojetaulusta omilla katkaisijoilla ja jossa samassa sijaitsee myös painemittarit. Itselleni tulee katkaisija hässäkkä (ON/OFF-tyylinen). Myöhemmin voidaan toimintoihin tehdä logiikoita, joihin voi ohjelmoida toiminnot, eli esim. ONROAD ja OFFROAD ja lisäksi muutama mahdollisuus joiden ominaisuuksien hetkelliseen poiskytkemiseen. - Kaikki alustan jäykkyydet toimivat kaikissa korkeuksissa. Kerroin ylläolevassa vain käyttöesimerkit. Voidaan siis ajaa esim. kokoajan vakiokorkeudessa (orkkisjousien korkeus) ja säätää vain jäykkyyksiä hydrauliikalla). - Orkkis jousia ei ole pakko keventää, mutta se antaa enemmän pelivaraa hydrauliikan sovelluksille. - Vakio mekaaninen kallistuksen vaimentaja voidaan poistaa mutta ei ole välttämätöntä. - Kehittelyssä vielä muutama hieno säätö. Parjantaina tullee taas osaa ja viikonloppuna ehkä kasaillaan taas, riippuu vähän sähkökaavion valmistumisestakin. Koneikko jötköttää nyt ruosteisissa (maalaamatta) kiinnikkeissä vapaavirtaus ilmansuodattimen alla.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Onko järjestelmässä kaksi erillistä hydraulisylnteriä/pyörä tai miten tuo on mahdollista toteuttaa yhdellä sylinterillä? Minun logiikan mukaan jos nostetaan hydraulisylinterillä,niin eikös se laskeudu takaisin jos jousitus "veltostetaan"? Silloin se voisi toimia jos erillinen hydrauliikka siirtäisi jousen kiinnityspistettä (vrt proto luokan trial autot,esim Kuksa) ja toinen hydraulisylinteri toimisi iskunvaimentimena?Mutta toisaalta eikös silloin voisi käyttää normaali iskunvaimentimia? |
#19
|
||||
|
||||
Tuolla aikaisemmin oli kerrottu että kahdella paineakulla.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#20
|
||||
|
||||
Piirtäkää nyt joku tuosta kaaviokuva,kun tyhmä (minä) ei ymmärrä toimintaperiaatetta?
|
#21
|
|||
|
|||
Joo elikkä kaks paineakkua kuten 4x4 76 jo valaisikin.
Suurella esipaineella olevat maantie käyttöön ja pienemmällä esipaineella olevat maastoon. Myös paineakun tilavuudella voi pelata. Siinä olet oikeassa että pidättely paine on sama esim. yläasennossa oli käytössä kumpi akusto vain. Jos paine laskee, niin autokin laskee. Paine vaan pääsee purkautuun pienemmällä vastuksella pehmeällä akulla ja sitä jähnätään vastaan enemmän kovilla akuilla. Myös virtaukset sylinterien kesken on sallittu maastoajossa jolloin paine pääsee "karkuun" osittain. Näistä tulee herkkyys yläasentoon ja jäykkyys ala-asentoon. Lainaus:
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#22
|
||||
|
||||
Onko tämä laitettu kiinni ja jos on ,niin missä viipyy kuvat? , katos kun kuvat on kivoja.
Sitten kiinnostaisi tietää miten laitteisto käyttäytyy jäykkien jousien kanssa? pitääkö vaihtaa jotkin vieteriltä näyttävät alle. Citroën järjestelmän tunnen , vai onko nämä vain korkeus säädettävä iskunvaimennin ( kolme asentoo? ) |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
Alkuperäinen vakaaja kiinnikkeineen pitäisi olla katsastuksessa, se kun ei saa olla kotitekoinen (luetaan akseliston osaksi). |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mielenkiintoiselta näyttää tuo sinun systeemi. Ajatuksia: Jos meinaat saada jousitusta pehmeämmäksi maastossa niin tee se siten että maastossa on molemmat paineakut rinnan sen korotuksen kera koska silloin siellä on sitä kaasutilavuutta ,ja painetta riittää vielä ääri joustoillakin,ja maantie ajossa vain yksi,ja jos ne on eri täytöllä,niin siitä saadaan vielä esim. taakse parikin,eri jäykkyyttä. Toinen juttu olisi että nuo kaksitoimi sylinterit laitettaisiin toimimaan ykstoimisina siten että männän molemmat puolet olisivat samaa piiriä,ja että niiden väliin laitettaisiin se vaimennus eli kuristus venttiili. Silloin saataisiin sekä sisä että ulos joustoon vaimennus,ja nekin saataisiin vastaventtiileillä tms. halutunlaisiksi. Näin toimien tosin männänvarren paksuus olisi se joka määrää tarvittavan paineen. Ja tuota... kannattaa valmistautua siihen että eka versio ei ole kovin pitkäikäinen jos nuo on tavallisia sylintereitä tavan tiivisteineen,mutta saatan olla väärässäkin. Itse olen suunnitellut hieman samankaltaista systeemiä mersun hydrauli/kierrejousi systeemistä.(olisi käsivarastossa) tai jostain sopivista iskareista. Joka tapauksessa mielenkiintoinen systeemi josta mielelläni kuulen ja näen kuvia lisää. Äläkä vaan lannistu vastoinkäymisistä,sillä äkikseltään niitäkin saattaa olla luvassa . |
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jäykkien jousien (vakiokorkuisten) kanssa käyttäytyy muutoin samoin kuin mitä olen maininnut, mutta alaspäin ei pääse vakio korosta. Yläasennossa ei ole niin rento kuin on löysennetyin jousin. Kaikki ominaisuudet on käytössä silti, mutta käytännössä jää pieni ero jäykkyyksiin jne. Mullakin on tarkoitus kasata ensin hydrauliikka pelaamaan ja sitten vasta laskea autoa löysäämällä jousia. Toki, vielä että jos son jäykkäakselinen, niin korottaahan voi vaikka 20 senttiä periaatteessa ja silloin on jo vakiojousien voima loppunut, eli toimii yläasennossa erittäin herkästi. Toki sylinterit tulee olla silloin paljon pitemmät, mutta niiden mittahan ei ole ongelma.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pajero tuuninkia (44" kumit) | -MaTTi- | Chit-Chat | 10 | 09.07.2009 19:28 |
blazer tuuninkia! | kävikökipiäää | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 19.09.2007 19:50 |
Tuuninkia | Uazmies | Chit-Chat | 7 | 02.12.2006 00:58 |
Tuuninkia ?? tai jotain.. | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.08.2005 06:38 |
Onneksi ei paljoa tuuninkia näy | JF | Chit-Chat | 5 | 07.01.2005 16:40 |