![]() |
Auton katon maalauksesta kysymyksiä
Niin, mitenkäs tuollaisen 90-luvun alun jenkin pohjamaalit ja pintamaalit suhtautuu nykyisiin automaaleihin? Teoriassa kai ei pitäisi ongelmia olla kun nykyiset on vesiohenteisia, mutta entäs käytäntö?
Katosta on siis lähtenyt lakat osapuilleen kokonaan tuulen mukana taivaalle, ja itse maalipinta on tietysti matta. Pohjamaalit ei näy missään kohti. Tarkoituksena olisi ihan vain hioa pahimmat pois ja karhentaa pinta, katsoa ettei ole ruoste päässyt mihinkään iskemään, ja sitten vain auton oman värin mukainen maali päälle automaalikaupasta tilatulla spraykannulla + siihen lakka. Ruiskulla maalaukseen ei ole mahdollisutta, ja en ala yhden katon takia vehkeitä ostamaan. Spraykannu-maalaus saa luvan tuottaa riittävän hyvän jäljen. Onko kuinka todennäköistä että alkaa vanha maali kuplia nykyisillä maaleilla? Lienee paras ensin testata pienellä alueella? Vihjeitä, neuvoja? :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Iso tarra
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
eikös tollanen spray maali kuivu ennekuin kerkee mitää vanhaa maalia sulattaa!
|
Lainaus:
|
vedä ohut sumu katon yli kili kalia ja anna kuivua sit reilummin päälle! vähentää kuplintaa! (reagoivan maalin määrä on pienempi)
|
Lainaus:
|
Katto?
|
Lateksia telalla ni saa semmosen vinyylikatto fiiliksen, toki myös esim lehmäntalja ois upee
|
Sellaista punaista/pinkkiä pitkäkarvaista nukkamattoa, jota tuning-nuoriso laittaa 74-mallin corollan kojelautaan. Taatusti uniikki ja helppohoitoinen.
|
kiveniskumassaa... ei oo niin nuuka pohjista
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
.... ...jep... .... Mutta vitsit sikseen, ei tule mattamustaa kattoa, ei tule karvaturria katolle, eikä mitään muutakaan erikoista. Kattoikkuna tosin voisi olla ihan bueno niin voisi ihailla metsän antimia sitten kun on auto katollaan :D ..hhmhh... pitäisköhän käydä muutama pala lexania Etolasta? Vaikka kyseessä on lähinnä metsäkäyttöön oleva peli niin haluan silti ettei se näytä miltään paskaromulta. Koska katto jää kohta ulkopuolisen turvakaarikehikon sillä tavalla, että on sen jälkeen perkeleen hankala maalata niin nyt olisi hyvä aika tehdä se. Tähän mennessä on tullut pari hyvää ideaa, jos ei muuta löydy niin koitetaan niillä. Jos mulla on kohta kuplamuovin näköinen katto, niin täytyy vissiin viedä ammattimaalarille :D |
jenkit käytti 80-90 luvulla thermoplastista maalia jossain malleissa, tähän ei tahdo saada hyvää pintaa liukkareilla ilman että ottaa vanhat maalit pois, tämän maalityypin tunnistaa helposti kun laittaa tinnerirätin vähäks aika pintaan, alkaa maali pehmetä. Näissä myös lakka lähtee hilseilemään. Vesipohjainen ei pitäisi reagoida niin pahasti, tosin en tiä kuinka pitkäaikainen on...
ja sprayllä kun maalaa niin pinnasta tulee hirveen näköinen noin laajalla alueella, lisäks sormi tulee kipeeks :D |
Täytyypä kokeilla tinneriä, mutta varmaan on sitten tota termospaskaa.. kun meinaan lakat hilseilee pahemmin kuin oma pää. Ei sen maalipinnan ulkonäön siis tarvitse olla mikään näyttelytasoinen, mutta mielellään saman värinen kuin muu auto ja suht ok kuitenkin. Millä tavalla jää kököksi? Ei kiillä, appelsiinipinta, vai mitä?
Vai teenkö ensin itse pohjat, ja sitten vien suoraan jonnekkin maalarille? Paljos suunnilleen kustantaisi silloin täällä pk- seudulla? Täytyy ottaa maanantaina kyllä puhelin kouraan ja kysellä vähän eri nyrkkipajoista.. |
Keväämmällä ostat/lainaat/vuokraat ruiskun ja sipaset huoltiksen pihassa paineilmoilla maalit kattoon ja ajat auringonlaskuun....
Kilikalilla voip olla vaikee saaha tasasta. Tyyli vapaa,mut ääni ruiskulle. esim.Motonetin yläkannulla hinta/laatu ok. Ja aina ekaks ite ja sit vasta ammattilaiselle...:D |
Mikähän siinä muute on, ku aina kilikalipullojen jälki on huonompaa ku mukamas samallaseoksella tehdyn erillismömmöjen jälki?:confused: pullojen laatu vai pullomaalissako huomioitu mahdollinen säilytys.. Maaliliikkeistä ostetuissa huom.
|
Lainaus:
Ja jos kilikolilla maalaa, ni pyytäkää kunnon suutin siihen pulloon, niissä on eroja, ja yleensä jemmasta löytyy parempiakin suuttimia ku muistaa vaan kysyä. |
sait arvatenkin 2k maalia
kesällä kun paikkailin tota käyttistä niin ostin lakan 2k kilikali purkkina piti oikein sokasta vetää ennenku rupes maalaamaan |
Lainaus:
Samaa vaivaa katossa, eli hilseillyt lakat pois (kuten lie melkein kaikissa näissä.) Hiominen onnistunee viellä kotiolosuhteissa, mutta ilman ruiskua voisi kuvitella katon kokoisen alan saaminen pohjaväriin olevan jo haastavaa, mutta tuosta nyt saattaisi viellä selvitä spray-purkki tavaralla ja maalari vetää päälle kunnon hiomavärin, niin ehkä siintä viellä sopiva maalipinta tulisi. |
Katon maalaaminen.
Jos sulla on jo kilimaalit hankittu, niin vedä ihmeessä niillä, tosin sormi voipi väsyä niin kuin tuolla aijemmin todettiin, kili pulloon on saatavilla myös kiinitettävää kahvaa niin pystyy paremmin ruiskuttamaan. Kilimaalit on ohuempia kuin ruiskumaalit ja näin helpommin valuvia, maltti on valttia.
Rasvanpoisto, hionta 400 paperilla, rasvanpoisto kunnolla ja silikoonin poistolla jos epäilee silikonia joskus käytetyn auton hoidossa, sitten kanattaisi vetää ensin eristekerrokseksi pohjamaali ja mielummin 2k versiona, niin ei niin helposti rupea kuplimaan, hionta väri ja hionta 400 paperilla, pinta väri ja lakka. Näin jos toimii niin rupeaa jo katon itsemaalauksellekkin tulemaan hintaa. Edullisimmin saapi maalautettua jos tuntee jonkun "maalarin", jos maalautat, niin käy ennnen pohjatöihin ryhtymistä näyttämässä kohdetta maalarilla ja sopimassa mitä sinä teet ja mitä maalari, niin ei tule tehtyä turhaa työtä. Pohjatyöt ja suojaaminen tossa hommassa on se työläin juttu, maalaamiseen ei sitten kulukkaan aikaa kuin 5-10 minuuttia kun ammattimies sen ruiskulla maalaa. Kilipulloilla huomattavasti kauemmin. Katon maalaus maksanee kuitilla 200-300 euro täällä pääkaupunki seudulla riippuen puljusta ja katon koosta. t.Ismo Ämmä |
Sivu luotu: 05:26 (GMT +2). |