Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   B-moottori vaihtoon (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62204)

mikkohen 17.08.2009 08:30

B-moottori vaihtoon
 
Jatketaan tässä uudessa topikissa topikissa...

Koneremontti tuli tuolloin 3 vuotta sitten tehtyä ja hyvin pelasi, kunnes viimesyksynä lohko halkesi pituussuunnassa about 5-8cm. Kaikenlaista kikkailua kokeiltu hitsaamisesta "purkkapaikkoihin" vaan ei näytä asettuvan. Tässä jotain aiemmasta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52031

Uutta konetta tässä miettimässä ja haulla yritetty etsiä jotain tietoa. Varmennusta vielä näihin olettamuksiini haluaisin, niin täytyy turvautua nyt palstalaisten apuun!

Eli mielessä ois seuraavat vaihtoehdot(B-moottori unohdetaan);

3B, kävisi ilmeisesti melkkolailla suoraan tuohon, jolloin ei tarttis laatikkopaketille tehdä mitään. Ns. helpoin vaihtoehto? Turbotettuna varmaankin

2H tubotettuna, jolloin laatikkopaketin kanssa tulee ongelmia. Ilmeisesti kuitenkin HJ:n kytkinkopalla ja sovitelaipalla joku saanut tällaisenkin laitettua. Toinen vaihtoehto ois käyttää HJ:n laatikkopakettia (4-v), mutta tarttis suunnitella sitten jonkinlainen kardaanikäsijarru (akseleita ei nyt ois tarkoitus lähteä vaihtamaan)

13B-T, käy erään rakenteluprojektin mukaan helposti BJ42:sen 3B:n tilalle, mutta kuinka helposti menee B-moottorin korvaajaksi.

Auto siis BJ40 vm79. Noita vaihtoehtoja oon harkinnu ja miettiny. Mielellään nyt ottaisin vastaan vinkkejä moottorivaihtoja tehneiltä, jotta säästyis mahdollisimman monelta ongelmalta/päänsäryltä ;D

mikjus 17.08.2009 09:56

3B on "bolt on" B:n tilalle ja turbotettuna varsin loistava pata. 13BT olisi tietysti ihan ylikylän pata mutta hinta ja saatavuus ongelma. 3B-II kanssa hyvä jos sellaisen jostain löytää (uusimmissa bj-75 malleissako?). 3B-II erona 3B on että siin on jakopäässä alipainepumppu ja se on jakajapumpulla. Muita vaihtiksia on 14B(3.7l),14BT,15B(4.1l),15BT,15BTF ja parasta näissä on että kaikki samalla lohkolla ja enemmän tai vähemmän bolt on asennuksia. Ongelmana näissä jälleen saatavuus ja hinta.

mikkohen 18.08.2009 06:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkohen (Viesti 583681)
2H tubotettuna, jolloin laatikkopaketin kanssa tulee ongelmia. Ilmeisesti kuitenkin HJ:n kytkinkopalla ja sovitelaipalla joku saanut tällaisenkin laitettua. Toinen vaihtoehto ois käyttää HJ:n laatikkopakettia (4-v), mutta tarttis suunnitella sitten jonkinlainen kardaanikäsijarru (akseleita ei nyt ois tarkoitus lähteä vaihtamaan)

Itse itseäni lainatakseni, näitäkö ei ole kukaan vissiin tehnyt... ;)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus
3B on "bolt on" B:n tilalle ja turbotettuna varsin loistava pata. 13BT olisi tietysti ihan ylikylän pata mutta hinta ja saatavuus ongelma. 3B-II kanssa hyvä jos sellaisen jostain löytää (uusimmissa bj-75 malleissako?). 3B-II erona 3B on että siin on jakopäässä alipainepumppu ja se on jakajapumpulla. Muita vaihtiksia on 14B(3.7l),14BT,15B(4.1l),15BT,15BTF ja parasta näissä on että kaikki samalla lohkolla ja enemmän tai vähemmän bolt on asennuksia. Ongelmana näissä jälleen saatavuus ja hinta.

Toyota Dynaa on myös ilmeisesti B, 3B, 13B ja 14B moottoreilla, joten onkos nämä myös käypäsiä, vai täytyykö moottorin nimenomaan olla Cruiserista!?

mikjus 18.08.2009 07:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkohen (Viesti 584005)
Itse itseäni lainatakseni, näitäkö ei ole kukaan vissiin tehnyt... ;)


Toyota Dynaa on myös ilmeisesti B, 3B, 13B ja 14B moottoreilla, joten onkos nämä myös käypäsiä, vai täytyykö moottorin nimenomaan olla Cruiserista!?

Käy dynan padat. Jotain pieniä eroja voi olla kuten öljypohjissa yms. mutta osia sekottamalla nämäkin saa kohdalleen. Mulla olis yks dynan mahdollisesti 14B mosa eli 3.7L pata kiikarissa mutta saas nähdä. Muut autot mistä näitä löytyy on varmaan suomessa aika harvinaisia toyace, coaster, mega cruiser ja mahdollisesti jopa jotkut daihatsun mallit ulkomailla .

Katoppa vähän mottoripornoo täältä -> http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-...5b-ft-not.html

Jull 18.08.2009 08:04

http://www.japanmoottorituonti.fi/mo...p?oid=62&id=15 siinois 14B-t, mutta onhan tuota hintaa siunaantunut. Ihan järjetön hinta käytetystä moottorista, jonka aiemmista vaiheista et tiedä mitään...

mikkohen 04.09.2009 11:36

Näyttäis nyt siltä, että täytyy tyytyä tuollaiseen 2H mottiin (3B moottoreita ei näyttäis nyt olevan tarjolla). Nyt voisi joku näitä rakennellut valaista hiukan...

Haulla löytynyt seuraavanlaista tietoa/mutua...mikäs näistä olisi sitten helpoin toteutettava...?

HJ60:sta 2H motti, kytkinkotelo, vauhtipyörä ja asetelma. BJ:stä kytkinlevy HJ:n asetelmaan ja hieman sovitelaippaa väliin, niin saattais saada toimivan ratkaisun!? Silmälaakerille holkkia!? Pääsis hiukan halvemmalla, kun ei tarttis laatikkopakettia ostaa :)

Moottori ja vaihteisto HJ:stä, HJ:n jakolaatikon perään kehitellä/ostaa käsijarru. Passaako BJ:n jakolaatikko HJ:n laatikon perään!? Varmaan ois helpoiten toteutettavissa, ainut mikä arveluttaa on tuo käsijarru....

Akselit ois BJ:n omat mutta kardaaneita joutuu varmaan lyhentämään jne.

TimJus 04.09.2009 20:16

valurauta halkeemien korjaus tapitus.

http://www.locknstitch.com/

kattoppa mitä kaikee tapitus korjailee


http://www.locknstitch.com/RepairExamples.htm


Sivu luotu: 12:43 (GMT +2).