![]() |
automaatti vai manuaali?
olen aloittamassa auton rakentamista suunnistuskisoihin ja nyt haluisin kuulla käyttäjä kokemuksia ja mielipiteitä kumpi on parempi automaatti vai manuaali vaihteisto offi käytössä??, mielellään perusteluineen!
sekä miten "tiuha" pitäisi kokonais välityksen olla 35"-37" boggereilla et olis hyvä suunnistuskisoissa? kiitos |
Kyl mää olen tykästynyt tuohon automaattiin jo pelkästään sen takia kun olen niin laiska että en viitsi vaihteita vaihdella. Ei ku asiaan. Mulla oli pätkä pajerossa automaattiloota ja kyllä oli hyvä, kestää ja on helvatan hyvä kun saa tasaisen vedon eikä tarvii kytkimellä lipsutella.
|
Aikoinaan kysyin näin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=8736
|
Mulla rangessa (aut.) kokonaisvälitys 69 ja 36" renkaat. Eikä ole näillä välityksillä ongelmia laatikon lämpöjen kans, eikä "hyppele" kantojen ym. mättäiden yli, vaan kiikkuu yli tasaisen varmasti lähes tyhjäkäynnillä. Varmaan joku ~60 riittäis automaatin kans.
Molemmissa vaihteistoissa on omat hyvät puolensa ja niistä on kyllä täälä väännetty, mutta yks juttu vielä... Manuaalin saa vinssillä vetämällä käyntiin startin rikkoutuessa. Automaatin kans täytyy olla varatstartti mukana. |
Mä oon pitkään harkinnu laittasinko automaatin... Automaatin mukavuus ym houkuttelis mutta eniten pelottaa vedenkestävyys, ei niinkään laatikon lämmöt. Automaatilla ei matka jatku jos se ottaa vedet sisään, manuaali sensijaan tuo kotiin vaikka täynnä vettä.
Varastartti ei olis mikään ongelma, vastaavasti ei varakytkinkään... |
välitys
Lainaus:
|
Välitys
Mulla on 1:75 välitys ja manuaali. Kiipeää mäet tyhjäkäynnillä. Vinssatessa voi jättää tyhjäkäynnille jauhamaan.
Lasketaan 1 vaihteen välitys * jakolaatikon välitys * perävälitys |
mun mielipide on (ja siis vain mielipide) että manuaali ja kok välitys 1:60 tai yli (liian kanssa pärjää aina).
perusteluiksi voisi laittaa että molempia olen kokeillut omissa. Ja automaagilla veto on sellaista "löysää" tai sitten tarvii olla todella rakennettu laatikko ja sit alkaa katoamaan automaagin mukavuuskin. Lisäksi automaagin veden kesto ja lämpö ongelmat alkoivat mua vituttamaan. Mun mielestä automaagilla tarvii olla enenmän tehoakin. Kytkin pelillä kun kykä on ylhäällä sulla on vetoa aina. Ja saa kätsysti pompautettua kykällä jos tarvii. Mut oikeesti nää on ihan sellaisia asioita että yks tykkää tyttärestä, toinen äidistä, kolmas molemmista, neljäs isästä.... -sami- |
Joo mielipiteitä monia ja omani on, että automaatti. Manuaalia ja automaatteja ollu ja molemmista löytyy huonot puolet ja hyvät, mutta mun ajotyyliin ja kisatouhuihin vaan automaatti on ollu paljon parempi.
Jokainenhan loppupelissä tekee omat valintansa kuitenki itse:D:D:D:D:D |
Lainaus:
|
vaihteisto
nyt rupeaa vaaka kallistumaan automaatin puolelle kun on noin paljon tullu kannatusta automaatille!
|
ei ole automaattia eikä inva pysäköintilupaa.
|
Automaatti manuaalikoneistolla ja käänteisellä kaaviolla.
|
Äijät höpisee automaatin vedenkestävyydestä, moottoreihin ne rakentaa kaikenmaailman snorkkeleita ja akseleihin paineilmajuttuja, mutta mistäs sinne automaattiin muualta kuin huohotinreiästä pääsee vettä, vetää siitä letkun vaan tarpeeksi ylös.
Niin ja kokonaisvälitys mun lelussa on n. 1:22, renkaat 39,5 ja moottorissa woimaa hieman enemmän kuin keskiverto peleissä, laatikon lämmöt nousee vain silloin kun joutuu matelemaan muiden perässä, heti kun saa kierrokset kohdalleen niin lämmöt pysyy kurissa. Ääni automaatille ja piste. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mulla ei ole alennusvaihdetta ollenkaan jakolaatikossa, th350 automaatin ykkönen muistaakseni 2,52 ja mogin akseleissa n. 8,8, tekee yhteensä n. 1:22 ja ei sovellu mihinkään hitaaseen hiipimiseen, turbiinin tartuntanopeus eli stallspeed on n. 3500rpm.
Kyllä se kokonaisvälitys saa olla lähempänä 1:50-60 (tai enemmänkin), varsinkin jos pitäis hitaasti kulkea pidempiä matkoja. |
Lainaus:
Eikä automaatti välttämättä tartte niin hitaita välityksiä ku manuaali. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. |
Aikasemmin ajattelin, ettei automaagi ole mun juttu. Nykyään kun tuos Suzukis on toi automaagi, niin en kyllä manuaalilla tahtois ajella mettis...
Hyvällä laatikkoöljyn lauhduttimella soveltuu mukavasti hiipimiseen. Joten ehdottomasti ääni atomaattilaatikolle. |
Nykyaan automaagi ja on nailla ajoilla huomattavasta parempi kuin manuaali
|
Automaatissa vielä se hyvä puoli, että tyhjäkäynnillä edetessä turbiini toimii eräänlaisena alennusvaihteena (~2.6:1), joten tossa mun autossa kokonaisvälitys olis noin 71:1. Mutta mitä enemmän antaa koneeseen kierroksia, sitä pienempi turbiinin antama välityssuhteen muutos on.
|
Sivu luotu: 15:17 (GMT +2). |