Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   automaatti vai manuaali? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=58590)

Lenni 20.04.2009 20:37

automaatti vai manuaali?

olen aloittamassa auton rakentamista suunnistuskisoihin ja nyt haluisin kuulla käyttäjä kokemuksia ja mielipiteitä kumpi on parempi automaatti vai manuaali vaihteisto offi käytössä??, mielellään perusteluineen!
sekä miten "tiuha" pitäisi kokonais välityksen olla 35"-37" boggereilla et olis hyvä suunnistuskisoissa? kiitos

Ande 20.04.2009 21:01

Kyl mää olen tykästynyt tuohon automaattiin jo pelkästään sen takia kun olen niin laiska että en viitsi vaihteita vaihdella. Ei ku asiaan. Mulla oli pätkä pajerossa automaattiloota ja kyllä oli hyvä, kestää ja on helvatan hyvä kun saa tasaisen vedon eikä tarvii kytkimellä lipsutella.

Pafo 20.04.2009 21:08

Aikoinaan kysyin näin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=8736

moggirange 21.04.2009 17:54

Mulla rangessa (aut.) kokonaisvälitys 69 ja 36" renkaat. Eikä ole näillä välityksillä ongelmia laatikon lämpöjen kans, eikä "hyppele" kantojen ym. mättäiden yli, vaan kiikkuu yli tasaisen varmasti lähes tyhjäkäynnillä. Varmaan joku ~60 riittäis automaatin kans.
Molemmissa vaihteistoissa on omat hyvät puolensa ja niistä on kyllä täälä väännetty, mutta yks juttu vielä... Manuaalin saa vinssillä vetämällä käyntiin startin rikkoutuessa. Automaatin kans täytyy olla varatstartti mukana.

jnu 21.04.2009 19:03

Mä oon pitkään harkinnu laittasinko automaatin... Automaatin mukavuus ym houkuttelis mutta eniten pelottaa vedenkestävyys, ei niinkään laatikon lämmöt. Automaatilla ei matka jatku jos se ottaa vedet sisään, manuaali sensijaan tuo kotiin vaikka täynnä vettä.

Varastartti ei olis mikään ongelma, vastaavasti ei varakytkinkään...

Rekisteröimätön 22.04.2009 18:44

välitys

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 554310)
Mulla rangessa (aut.) kokonaisvälitys 69 ja 36" renkaat. Eikä ole näillä välityksillä ongelmia laatikon lämpöjen kans, eikä "hyppele" kantojen ym. mättäiden yli, vaan kiikkuu yli tasaisen varmasti lähes tyhjäkäynnillä. Varmaan joku ~60 riittäis automaatin kans.
Molemmissa vaihteistoissa on omat hyvät puolensa ja niistä on kyllä täälä väännetty, mutta yks juttu vielä... Manuaalin saa vinssillä vetämällä käyntiin startin rikkoutuessa. Automaatin kans täytyy olla varatstartti mukana.

anteeks tyhmyyteni mut miten lasken kokonaisvälityksen? kun en ymmärrä miten siitä saa tulokseksi 69...

jappe 22.04.2009 19:20

Välitys

Mulla on 1:75 välitys ja manuaali. Kiipeää mäet tyhjäkäynnillä. Vinssatessa voi jättää tyhjäkäynnille jauhamaan.

Lasketaan

1 vaihteen välitys * jakolaatikon välitys * perävälitys

-sami- 23.04.2009 06:44

mun mielipide on (ja siis vain mielipide) että manuaali ja kok välitys 1:60 tai yli (liian kanssa pärjää aina).

perusteluiksi voisi laittaa että molempia olen kokeillut omissa. Ja automaagilla veto on sellaista "löysää" tai sitten tarvii olla todella rakennettu laatikko ja sit alkaa katoamaan automaagin mukavuuskin. Lisäksi automaagin veden kesto ja lämpö ongelmat alkoivat mua vituttamaan. Mun mielestä automaagilla tarvii olla enenmän tehoakin.

Kytkin pelillä kun kykä on ylhäällä sulla on vetoa aina. Ja saa kätsysti pompautettua kykällä jos tarvii.

Mut oikeesti nää on ihan sellaisia asioita että yks tykkää tyttärestä, toinen äidistä, kolmas molemmista, neljäs isästä....

-sami-

Jare 23.04.2009 22:00

Joo mielipiteitä monia ja omani on, että automaatti. Manuaalia ja automaatteja ollu ja molemmista löytyy huonot puolet ja hyvät, mutta mun ajotyyliin ja kisatouhuihin vaan automaatti on ollu paljon parempi.

Jokainenhan loppupelissä tekee omat valintansa kuitenki itse:D:D:D:D:D

Mika.U 23.04.2009 22:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 555117)
Jokainenhan loppupelissä tekee omat valintansa kuitenki itse:D:D:D:D:D

Mun tapauksessa sen valinnan tekee automaatti.

Lenni 23.04.2009 22:13

vaihteisto

nyt rupeaa vaaka kallistumaan automaatin puolelle kun on noin paljon tullu kannatusta automaatille!

toyota4x4 23.04.2009 22:22

ei ole automaattia eikä inva pysäköintilupaa.

HeikkiH 23.04.2009 22:22

Automaatti manuaalikoneistolla ja käänteisellä kaaviolla.

Pauli 23.04.2009 22:26

Äijät höpisee automaatin vedenkestävyydestä, moottoreihin ne rakentaa kaikenmaailman snorkkeleita ja akseleihin paineilmajuttuja, mutta mistäs sinne automaattiin muualta kuin huohotinreiästä pääsee vettä, vetää siitä letkun vaan tarpeeksi ylös.

Niin ja kokonaisvälitys mun lelussa on n. 1:22, renkaat 39,5 ja moottorissa woimaa hieman enemmän kuin keskiverto peleissä, laatikon lämmöt nousee vain silloin kun joutuu matelemaan muiden perässä, heti kun saa kierrokset kohdalleen niin lämmöt pysyy kurissa.

Ääni automaatille ja piste.

Lenni 23.04.2009 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 555130)
Äijät höpisee automaatin vedenkestävyydestä, moottoreihin ne rakentaa kaikenmaailman snorkkeleita ja akseleihin paineilmajuttuja, mutta mistäs sinne automaattiin muualta kuin huohotinreiästä pääsee vettä, vetää siitä letkun vaan tarpeeksi ylös.

Niin ja kokonaisvälitys mun lelussa on n. 1:22, renkaat 39,5 ja moottorissa woimaa hieman enemmän kuin keskiverto peleissä, laatikon lämmöt nousee vain silloin kun joutuu matelemaan muiden perässä, heti kun saa kierrokset kohdalleen niin lämmöt pysyy kurissa.

Ääni automaatille ja piste.

mites toi kokonais välitys sulla 1:22 ku muut täs ketjussa puhuu jostain 60 luokkaa olevista luvuista?? vaikka niillä on pienemmät renkaat, vai ymmärränkö taas väärin...;)

HeikkiH 23.04.2009 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lenni (Viesti 555135)
mites toi kokonais välitys sulla 1:22 ku muut täs ketjussa puhuu jostain 60 luokkaa olevista luvuista?? vaikka niillä on pienemmät renkaat, vai ymmärränkö taas väärin...;)

Paulin autosta en tiedä, mutta tossa mun keksinnössä tulee alkuun olemaan 3.06 x 1.96 x 4.56 = 27.3 kokonaisvälitys. Eli nuo on TH700 ykkönen, NP205 hidas puoli ja perän välitys. Ja rengaskoko ei vaikuta tuohon kokonaisvälitykseen.

Lenni 23.04.2009 23:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 555137)
Paulin autosta en tiedä, mutta tossa mun keksinnössä tulee alkuun olemaan 3.06 x 1.96 x 4.56 = 27.3 kokonaisvälitys. Eli nuo on TH700 ykkönen, NP205 hidas puoli ja perän välitys. Ja rengaskoko ei vaikuta tuohon kokonaisvälitykseen.

toki sen ymmärrän ettei rengas koko vaikuta mutta ihmettelin kun osa sanoo kokonaisvälitykseksi 60-70 n.36" renkailla ja nyt 22-27 39,5" renkailla niin aika isolta erolta tuntuu.... mut maku asioita kai nämäkin

Pauli 23.04.2009 23:38

Mulla ei ole alennusvaihdetta ollenkaan jakolaatikossa, th350 automaatin ykkönen muistaakseni 2,52 ja mogin akseleissa n. 8,8, tekee yhteensä n. 1:22 ja ei sovellu mihinkään hitaaseen hiipimiseen, turbiinin tartuntanopeus eli stallspeed on n. 3500rpm.
Kyllä se kokonaisvälitys saa olla lähempänä 1:50-60 (tai enemmänkin), varsinkin jos pitäis hitaasti kulkea pidempiä matkoja.

Joske 23.04.2009 23:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lenni (Viesti 555141)
toki sen ymmärrän ettei rengas koko vaikuta mutta ihmettelin kun osa sanoo kokonaisvälitykseksi 60-70 n.36" renkailla ja nyt 22-27 39,5" renkailla niin aika isolta erolta tuntuu.... mut maku asioita kai nämäkin

Nii mutta tuon metusalemin viherpiipertäjä-mashpoksi ei ookkaan tehty kulkemaan hiljaa...:D:D

Eikä automaatti välttämättä tartte niin hitaita välityksiä ku manuaali.

Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

Mutamies 24.04.2009 06:16

Aikasemmin ajattelin, ettei automaagi ole mun juttu. Nykyään kun tuos Suzukis on toi automaagi, niin en kyllä manuaalilla tahtois ajella mettis...

Hyvällä laatikkoöljyn lauhduttimella soveltuu mukavasti hiipimiseen. Joten ehdottomasti ääni atomaattilaatikolle.

Pete 24.04.2009 06:42

Nykyaan automaagi ja on nailla ajoilla huomattavasta parempi kuin manuaali

HeikkiH 25.04.2009 09:51

Automaatissa vielä se hyvä puoli, että tyhjäkäynnillä edetessä turbiini toimii eräänlaisena alennusvaihteena (~2.6:1), joten tossa mun autossa kokonaisvälitys olis noin 71:1. Mutta mitä enemmän antaa koneeseen kierroksia, sitä pienempi turbiinin antama välityssuhteen muutos on.

Sivu luotu: 15:17 (GMT +2).