![]() |
|
Suzukin f10:n turbotus (sytkää)
Elikkäs nyt kun pick-upin ulkokuori alkaa olemaan jo silmää miellyttävä pitäis saada tekniikka vastaamaan ulkokuorta . http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0015.jpg
Elikkä tohon koriin olisi tekniikka tarkoitus istuttaa . Koska ideana on pitää auto koko projektin ajan käynti kuntoisena niin syksyllä käytiin Kivisen purku suzukista hakemassa toinen kone aihioksi http://i239.photobucket.com/albums/f...k/PICT0012.jpg Ja konehan rupesi hetimmiten purkautumaan osiksi http://i239.photobucket.com/albums/f.../PICT0001a.jpg Ja koneen tämän hetken tilanne on http://i239.photobucket.com/albums/f...hkomustana.jpg Muita osia projektiin on jo hankittu : http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0004-2.jpg Eli paineistetut 40 dhlat + Rst painekotelo Karekselta joka tuli kiillotettua Myös turbo on hankittu ja turboksi löyty Garrettin gt 17 jonko mukana tuli pätkä down pipeä mut niistä ei nyt oo kuvaa Koneeseen olis tulossa -600 honda cbrn männät -Kevennetty vauhtipyörä+alakerran tasapainotus -Ingnitorin kärjetön sytytys -Isommat venttiilit +kannen avarrus -Custom made imusarja ja pakosarja -Isompi syylari välijäähy ja öljynjäähy -3 lapanen sintteri kytkin -Vahvistetut moottorin tuet -Kuparinen kansipahvi Projekti etenee tästä rahan , ajan ja innostuksen myötä ja kuvia tullen tänne laittamaan kun jotain kuvattavaa rupea tapahtumaan .Seuraava vaihe olis pakosarjan jigin teko .Lohkon koneistan heti kunhan saan männät jne .Kysyä saa jos on kysyttävää ja kommentoidakkin saa :D |
mielenkiintoinen projekti:) itsellä odottaa kanssa moottori "perus" kunnostusta.. jos hommat onnistuu asiallisesti niin saas nähdä millainen kunnostus omaan moottoriin tulee...
|
Eli Tänään tein pakosarjasta malli jigin jolla sain laipat haluamalleni paikalle :
http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0003-4.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0004-3.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0005-5.jpg Ahdasta on kun ahdin on melkein sisälokarissa kiinni (Väli lasketaan milleinä) Pitää käydä viel joku päivä heppaamassa tohon kiinni toinen tukitanko .Ahtimen pinnapultit saatan joutua korvaamaan vielä läpipulteilla kun nytkään en saanu ahdinta kiinni jigin ollessa kannessa mut kun ahdin eka jigiin ja sit kanteen meni ihan hyvin |
Onpas söpö susu. :)
Honda 600 CBR:n männät on aika rohkea veto. :D Kuinka lähellä totuutta on männän ja tapin halkaisija, ja lakikorkeus...? Eli ovatko kuinka "bolt-on". Varmasti ovat kevyet. Dellortot ovat myös mukava valinta, mulla on kesäautossa samanlaiset. Suosittelen tähän autoon lämpimästi seosmittaria. :D |
Noista männistä ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta siinä turbo carryssä tollaset männät .Muistelisin et männän laesta joutuis siivun nappaa pois .Halkaisia on pikkusen isompi mut poraamal menee ja tapin halkaisian uskoisin olevan kohtuu sama. Joo dellortot valitsin just hinnan varosien saatavuuden jatietotaidon takia ja kyllä seos mittarikin tähän tulee :D
|
Ettei olis vähän turhan julma toi turbo tohon? :eek: Litrasesta kun ei kovin kummosta pauhua putkeen lähde...
|
Turbon pitäis olla aika kohtuullinen tähän pataan .Tiedän tällaisen olleen sa-310 3 mukisessa litrasessa ja oikeasti tää on todella pienikokoinen
|
Eikö pakosarja olis helpompi toteuttaa, jos turbon tois eteenpäin ja ylemmäs. :cool:
|
Tota turbon paikan muuttoa mietin vähän jo itekkin .Pitää tänään tutkii tarkemmin EDITTIÄ :Turbon paikka olis mielestäni aika sata mut pitää viel näyttää mitä pakosarjan tekijä ois mieltä
|
Kannattaa pyöritellä ahtia niinkin päin että downpipe lähtee eteenpäin ja imuilma tulee jarrunestesäiliön vierestä..
Ahtimen laippa tulee silloin alaspäin > saapi tilaa rullata pakosarjaa. Tulpat/johdot saattaa vaan tulla edelläkuvatun asennuksen rajoitteeksi kasitappisessa.. |
Mul on kans tommonen lava suikka työn alla, tosin ei ihan yhtä originellin näköiseks oo tarkotus tehä. Konekkin on valmiiks turbo pata. Kuvia profiilissa, aika alussa vielä hommat.
|
miks et laita ruiskua? tulis koneesta terävämpi ja helpompi säätää ku laittaisit megaruutan.. paljonko tulee puristussuhde olemaan pannussa
|
Turbo pystyyn että laippa tulee alaspäin, mikään ei estä kääntämästä turboa vähän vinoon että downpipe mahtuu kulkemaan jarrusylkän ja koneen välistä , pakopesää voi kai kääntää keskiöön nähden jos hitsaa painekellolle uuden telineen paikan?
Ja muista että öljyn tulo ja paluu keskiössä tulee olla pystysuorassa. Edit: Ja voi sitä mutkaa tuoda myös lähemmäs syyläriä ettei jarrunesteet kiehu ja ois paremmin tilaakin. |
Anonyymille : Kaasarit tulee tähän koneeseen vähän sen takia kun on niin vanha auto että kaasarit kuuluu imagoon ;) Mutta kyllä ruiskukin jossain kehitys versiossa tullaan suurella todennäköisyydellä näkemään .Ja puristuksia en muista
Reprolle: Jos turboa ottaa eteenpäin niin dpn tielle tulee moottorin korvakko (Ei kyllä mikään este) nykyisellä paikalla sais pujahtaan hyvin korvakon takaa . Ja että öljyn paluun ja tulon sais pystysuoraan olis laipan asento aika kummallinen .Mut vinkkejä saa ja pitääkin antaa |
Lainaus:
|
Kyl se vähä näyttäis et pystyis jos ne pultit olis lähössä auki :( Joo kyllä tolla jigillä taidetaan viskata sinisorsaa ja tehdä uus tilalle
|
Ahtimen rungon voi laittaa mihin suuntaan tahansa, kunhan ahtimen akseli on vaakasuorassa. Ja niinkuin repro sanoi, öljyn paine ja paluu puoli täytyy olla aika lailla ylös/alas asennossa. Pako ja kompressori pesää voi kääntää tarpeen mukaan.
Ahtimen akseli voi olla vaikka poikittain moottoriin nähden. Niitä näkee harvoin, mutta esim isoissa Leylandeissa on näin. Tähänkin liittyy uskomuksia, että ahtimen akseli ja kampiakseli täytyy olla samaan suuntaan... :rolleyes: Jossain ahdin merkkien malleissa hukkaportti on ärsyttävästi kiinni kompressori pesässä. Silloin täytyy tyytyä kompromisseihin, ja laittaa hukkaportin tanko niin suoraan kuin sen saa. Jos hukkaportin "kello" on kiinni pakopesässä, niin no problemo. TSEMPPIÄ...!!! :) |
Nyt tuli pohdittua että kiepautan ahtimen varmaan sellattiin että laippa tulee alaspäin ja annan keskiön olla just siinä asennossa missä se on nyt .Öljyn tulon laippaan en saa ihan pystyyn mutta pystympään kun nyt eli katotaan millanen jigi seuraavaks tulee
|
Eli nyt on pakosarjan jigi versio 2.0 suunniteltuna ja viimeistään viikonloppuna rupean sitä toteuttamaan .Ahdin kiepahtaa 90 astetta Ja paikka siirtyy ehkä ylöspäin ja/eteen päin . Myös koneen ulkonäkö tulee olemaan tärkeä siispä http://i239.photobucket.com/albums/f...uvenakoppa.jpg
Venttiilikoppa ja http://i239.photobucket.com/albums/f...pamaalattu.jpg jakopäänkoppa sai autonvärisen maalipinnan ylleen . |
No niin tänään sain tehtyä tohon jigiin ton Evo 2sen ja tossa jigi+turbo aihio koneessa
http://i239.photobucket.com/albums/f...tokoneessa.jpg Ja sitten konehuoneessa http://i239.photobucket.com/albums/f...k/Jigievo2.jpg http://i239.photobucket.com/albums/f.../Jigievo21.jpg Ja tossa viel ilman turboa http://i239.photobucket.com/albums/f.../Jigievo22.jpg ja tossa viel vapun kunniaks kuva koko autosta nyt lavan kanssa http://i239.photobucket.com/albums/f...PICT0006-5.jpg |
On se komeen näkönen peli!
|
Nätti suitsa on kyllä Saako tuon kilpiin??
|
Ei sulla olisi ylimääräisiä pakosarjan laippoja tullut hankittua?
Tai mistä hommasit? Itsellä on menossa myös ahdistusprojekti omaan F10A:n. Olen itse tehnyt laippoja perinteisesti leikkelemällä 10 mm latasta mutta siistimpi toteutustapa kiinnostaisi myös. |
La tuskaa :lle :Juu kilvet tässä onkin(Niin huonokuntoiset ettei ole kiinni) jo muttei pariin vuoteen ole katsastettu.
uaz:lle Ei ei ole pakosarjaan ylimääräisiä laippoja kun itselläkin vasta kaupat laipoista meneillään .Laipat tulee esim suzuki tuniniglla (sillon kun se toimi) ja holy smokella ilmoittelevalta hemmolta .Samalla tulee ahtimen laipat ja imusarjan laipat ja ne on vesileikattuja |
Taas on keritty konetta pajottamaan muiden kiireiden ohella :
http://i239.photobucket.com/albums/f...ICT0004a-1.jpg Kannesta purin nokan ja keinuvivut irti http://i239.photobucket.com/albums/f...ICT0005a-3.jpg Noka olis tarkoitus hioa pikkasen kireemmäksi http://i239.photobucket.com/albums/f.../PICT0006a.jpg Ja siin viel keinuvivut Myös laipoista laitoin tilauksen menemään |
Sivu luotu: 04:50 (GMT +2). |
|