![]() |
Toimisiko tälläinen jousitus??
Tuli viikon loppuna purettua takapakat cherokeestä irti ja toiselta pulelta oli latia poikki. Norra olis kuitenkin ehjä niin suunnittelin et jos laittais
tohon kierre jouset ja rakentelis jonkunlaisen tuennan sekä jättäis norran niin ois vielä katulaillinenkin. Jeeppi jäi nyt viikoksi pukkien päälle ja ois nyt viikko aikaa funtsailla et mitä ton kanssa tekis. Voi olla että en ole mailman paras piirtäjä. :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18517 Eli toimisko tälleen? Panhardi tohon tulis kanssa mut tartteeko viel jonkunlaisen ylätukivarren vai riittäskö tuo jousi lati siinä hommassa? Helpoimmalla pääsis tietty kun hommais uudet pakat mut saisko tästä tehyä vielä paremman? Mielipiteitä ja ratkaisuja saa esittää.. |
Tuo yksinäinen norra ei tue riittävästi akselin pyörimistä eli kuvan mukainen rakennelma ei toimi.
Jousitustyypin vaihto on ollut jo vuosia laillista, muutoskatsastuksen piiriin kuuluvaa puuhastelua. Eli heitä viimeisimmätkin rippeet vankkurinjousista hevonjontkaan ja ylätukivarret + panhardi kiinni niin hyvä tuppaa tulemaan. Vielä jos rakennat tukivarsiin riittävästi kulmaeroa eli W-muotoon ylhäältä katsottuna niin panhardinkin on turha. Ainoa "vaikeus" on löytää sopivat tehdasvalmisteiset tukivarret, sen laki vaatii. Kiinnikkeet saa itse tehdä. |
Lainaus:
Käsitykseni asiasta on ollut se että noiden tukivarsien ei tartte olla tehdastekoisia jos norra säilytetään... Pitääkö paikkaansa? Voiskos nuo ylätukivarret lähteä akselin keskeltä ja tulla reunoille runkoon kiinni (v) Suorien alatukivarsien kanssa? Kiitos tosi nopeasta vastauksesta! |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitä oon kattellu ni muut on laittanu noita hdj:n tukivarsia esim. bj:hin mut riittääkö niissä kantavuus norsu jeeppiin? |
Eikös tuo ole niikun traction bar, saahan se olla itse tehty. Jousipakka kannattaa varmaan keventää katsastuksen jälkeen.
Suosittelen kyllä käyttämään ajan ja energian tehdastekoisten tukivarsien laittoon, niin ei tarvi tehdä sitte enään uudestaan. Katsastukseen tukivarsien kantavuudesta hyvä todistus on sen auton rekisteriote, mistä ne on peräisin. Jos se on saatavilla. |
Lainaus:
Sillä nuo oma tekoiset tuli mieleen kun ois tuota turvakaariputkea ja mielenkiintoa yrittää. |
Rallieskortin takapäähän on iätajat tehty omatekosella nelilinkillä, norra jätetään vaan katastusmiehen iloksi. Niihinkin osaan katkastu norra toisesta päästä ja pantu rullien väliin liukuvaksi eli ei "haittaa" jousitusta juurikaan.
Jousituksen hoitaa iskaritolppa. Niissä on kyllä linkit suorassa ja panharti lisänä. Maasturiin vois laittaa tankot just w-muotoon ja jättää sen panhartin pois. Normi jousi sopivaan paikkaan lähelle norraa. Leimasta menee läpi niin pitkään ku se norra on paikallaan, siis ne tangot. Onkohan kukaan tehny tuommosta maastoajoneuvvoon ? |
Lainaus:
|
Virallisesti tukivarret pitää olla tehdastekoiset. Joskus on kuulemma kuitenkin erittäin asiallisesti ja todistettavasti (lujuuslaskennat, hitsausluokat jne) riittävän kestävät omatekoiset tukivarretkin kelvanneet joillain konttoreilla.
Oliko tässä siis kyseessä joku vanha cherokee vai XJ? Suosittelen lämpimästi menemään oman katsastajan puheille ja esittämään asian mahdollisimman perin pohjin. Sieltä se VIRALLINEN vastaus kuitenkin loppupelissä tulee, oli vastaus mieleinen eli ei. |
Kelpaa nelilinkit omatekoset, ku on ne norrat paikallaan iliman mittään laskentoja. Nehän on vaan ns. lisätukina.:D
En oo VIRALLINEN millään mittakaavalla, mutta näin täällä. |
Lainaus:
Minkälaisia/mistä ootte hommannu noitten tukitankojen päihin puslat? Olen ajatellu et tulis m16 pulteilla kii. onko ok? |
Lainaus:
|
Kyllähän niissä HDJ:n tukivarsissa(...siis akseleissa) kantavuutta on ja on toimiva ripustus. Ihan voin kokemuksesta sanoa. Ja varmaan saa respectiäkin, kun sellasilla kertoo akselinsa tukeneen. Mutta jospa joku nyt kertoisi mistä sellaisia halvalla saa, siis aikuisten oikeasti halvalla? Jos joutuu maksamaan kymppejä kappaleelta, niin ei tule halpaa ripustusta millään.
Kaikilla ei vaan ole heittää kymppejä enempää koko ripustukseen, tai sitten se on pois jostain muusta tarpeellisesta:mad: Parempi vaan koittaa selvittää minkälaisissa isoissa pakuissa olis sopivia varsia ja ettiä niitä purkamoilta. Sopivan pitkillä tukivarsilla saattaa tulla hyväkin |
fsj:n akselimassat on 1600/1600 eli riittäis. Mutta se on selvä että halvalla ei selviä tosta kun tuskin noita hdj:n tukivarsia on vielä romukasat väärällään. Siinä voi tulla äkkiä toimiva lehtijousitus jopa halvemmaksi.
Se on laitettava varmaan lehtijouset kuntoon ja etsittävä sopivia palikoita ajan kanssa. |
Miulla on Bertassa vastaava systeemi ilmajousilla,muuten oisi tosi hyvä mutta 5 matikalla tuli hieman laskuvirhettä joten jousitus on optimaalinen n.4 t akseli painolle.:eek::eek::eek:
Ja siten vielä että siinä on traction bar tyyppinen ratkaisu. |
Eihän sulla olis kuvia toteutuksesta? Paljonko nuo pussit maksoi ja millaiset paineilma vehkeet on niitten kaverina?
|
Pussit maksoi muistaakseni 130-140 euroa kappale.Ja ovat 8 tuuman 2 palkeiset,eli liian isot,eli kovat.(jotkut 6 tuumaset oisi sopivammat,ja rullapalkeella)
Kompurana on joku kolmenkympin kompura joka taitaa olla kypsymään päin,eli aika vaihtaa uuteen.(kesti n.2.5 vuotta) Lisäksi systeemissä on yksi magneettiventtili,takaiskuventtiili,pari mikrokytkintä,ja relemysteeri jonka tinasin yöllä joskus puoli kolme kasaan. Eli homma toimii sellain että suunnilleen kerran päivässä,jos ei kuorma muutu,painaa nappulaa(ei sitä mitä mitä micael jakson) ,niin automatiikka säätää korkeuden kohdalleen.Ja tottakai on myös manuaalisäätö. Synsteemi on ollut käytössä jotakuinkin 3.5 vuotta,ja ainoa ongelma on ollut nyt ilmennyt kompuran väsähdys,ja korkeuden säädön linkun jumiutuminen(alunperin ei ollut rasvanippaa). Ja syy miksi ko systeemin rakensin oli se,että rautajouset oisi tulleet kalliimmiksi,ja olisivat jo todennäköisesti kuoleentuneet vaihtokuntoon. |
Tukivarret
Lasketaanko tälläiset tehdastekoisiksi?
Noissa on säätövaraa ja löytyy ylä/ala versiot. Eivät kanita kun kiertyvät keskeltä. http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=9306 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Raskaan kaluston varaosa liikkeestä.
Jos lisä jousia meinaat,niin 4 tuuman 3 palliset voisi olla suht sopivat. Nostaa jo 3 barilla yli 400 kg. Löytyy joko conttinentalin,tai firestonen luettelosta. Nyt kun paina lama päälle,niin luulisi että myyjilläkin olisi aikaa tehdä hieman salapoliisi työtä. Ja jos meinaa tehdä jotain ultimate offipeliä,niin sitten joutuu ehkä miettimään enemmän toteutusta,mutta käyttö peliin saa lisää kuormankantoa,ja jopa hieman maasto ominaisuuksia suht pienellä vaivalla. |
No niin itse tilasin kolmisen vuotta sitten Jenkeistä Skyjacker alustan, missä on latijouset edessä ja takana. Toimii erittäin hyvin maastossa ja maantiellä.
Joustot todella hyvät ja alusta on pehmeä ja miellyttävä ajaa. Korotus oli 4" |
Jotain tollasia pussukoita vois suunnitella ja tulis varmaan halvemmaksi kun nuo korotus latit jenkeistä tilattuna. Tästä ei todellakaan mitään älytöntä offipeliä saa eikä yritetäkkään vaan enemmänkin huonon mökkitien autoa jolla pystyis kuskaamaan jotain painavaa tarvittaessa mut ois ajettava myös tyhjillään. Sillä alko hieman nuo ilmajouset kiinnostaa.
|
Tollaset palkeiden speksit postasin tonne toisaalle joskus...
-max tilantarve halk:166mm -alapään kiinnitys halk:130mm -minimi mitta:144mm -max korkeus:371mm = iskun pituus:227mm -ihanne korkeus:255mm -pinta-ala:151cm3 -kantavuus:2bar=300kg,3bar=450kg,4=600,5=750,6=900, 7=1050kg -repeämispaine:n.20bar -jousen omapaino:2,235kg ...löytyy S&N oy:ltä rullapalje no PNP314410200, verollinen netto hinta EURO 122,00/kpl, ja taitaa olla ihan varastokamaa. |
Sivu luotu: 23:08 (GMT +2). |