Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toimisiko tälläinen jousitus?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55997)

Jeep-Rice 09.02.2009 11:22

Toimisiko tälläinen jousitus??
 
Tuli viikon loppuna purettua takapakat cherokeestä irti ja toiselta pulelta oli latia poikki. Norra olis kuitenkin ehjä niin suunnittelin et jos laittais
tohon kierre jouset ja rakentelis jonkunlaisen tuennan sekä jättäis norran niin ois vielä katulaillinenkin.

Jeeppi jäi nyt viikoksi pukkien päälle ja ois nyt viikko aikaa funtsailla et mitä ton kanssa tekis.

Voi olla että en ole mailman paras piirtäjä. :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18517

Eli toimisko tälleen? Panhardi tohon tulis kanssa mut tartteeko viel jonkunlaisen ylätukivarren vai riittäskö tuo jousi lati siinä hommassa?

Helpoimmalla pääsis tietty kun hommais uudet pakat mut saisko tästä tehyä vielä paremman?
Mielipiteitä ja ratkaisuja saa esittää..

LaaLaa 09.02.2009 11:33

Tuo yksinäinen norra ei tue riittävästi akselin pyörimistä eli kuvan mukainen rakennelma ei toimi.

Jousitustyypin vaihto on ollut jo vuosia laillista, muutoskatsastuksen piiriin kuuluvaa puuhastelua. Eli heitä viimeisimmätkin rippeet vankkurinjousista hevonjontkaan ja ylätukivarret + panhardi kiinni niin hyvä tuppaa tulemaan.

Vielä jos rakennat tukivarsiin riittävästi kulmaeroa eli W-muotoon ylhäältä katsottuna niin panhardinkin on turha.
Ainoa "vaikeus" on löytää sopivat tehdasvalmisteiset tukivarret, sen laki vaatii. Kiinnikkeet saa itse tehdä.

Jeep-Rice 09.02.2009 12:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 532231)
Tuo yksinäinen norra ei tue riittävästi akselin pyörimistä eli kuvan mukainen rakennelma ei toimi.

Jousitustyypin vaihto on ollut jo vuosia laillista, muutoskatsastuksen piiriin kuuluvaa puuhastelua. Eli heitä viimeisimmätkin rippeet vankkurinjousista hevonjontkaan ja ylätukivarret + panhardi kiinni niin hyvä tuppaa tulemaan.

Vielä jos rakennat tukivarsiin riittävästi kulmaeroa eli W-muotoon ylhäältä katsottuna niin panhardinkin on turha.
Ainoa "vaikeus" on löytää sopivat tehdasvalmisteiset tukivarret, sen laki vaatii. Kiinnikkeet saa itse tehdä.

Eikös noiden tukivarsien pitäis olla vielä painavammasta autosta? Kokonais massaako verrataan? Millä todistetaan tukivarsien alkuperä?

Käsitykseni asiasta on ollut se että noiden tukivarsien ei tartte olla tehdastekoisia jos norra säilytetään... Pitääkö paikkaansa?

Voiskos nuo ylätukivarret lähteä akselin keskeltä ja tulla reunoille runkoon kiinni (v) Suorien alatukivarsien kanssa?

Kiitos tosi nopeasta vastauksesta!

Repro 09.02.2009 12:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Rice (Viesti 532237)
Käsitykseni asiasta on ollut se että noiden tukivarsien ei tartte olla tehdastekoisia jos norra säilytetään... Pitääkö paikkaansa?

Enpä tiedä meneekö enää nykyään konttorilla läpi. Joskus noita on kai tehty.

Lainaus:

Voiskos nuo ylätukivarret lähteä akselin keskeltä ja tulla reunoille runkoon kiinni (v) Suorien alatukivarsien kanssa?
Voisi.

Jeep-Rice 09.02.2009 12:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 532238)
Enpä tiedä meneekö enää nykyään konttorilla läpi. Joskus noita on kai tehty.


Voisi.

Pitäis melkeen käydä tiedustelemassa konttorilla..

Mitä oon kattellu ni muut on laittanu noita hdj:n tukivarsia esim. bj:hin mut riittääkö niissä kantavuus norsu jeeppiin?

luppakorva 09.02.2009 12:30

Eikös tuo ole niikun traction bar, saahan se olla itse tehty. Jousipakka kannattaa varmaan keventää katsastuksen jälkeen.
Suosittelen kyllä käyttämään ajan ja energian tehdastekoisten tukivarsien laittoon, niin ei tarvi tehdä sitte enään uudestaan.
Katsastukseen tukivarsien kantavuudesta hyvä todistus on sen auton rekisteriote, mistä ne on peräisin. Jos se on saatavilla.

Jeep-Rice 09.02.2009 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 532242)
Eikös tuo ole niikun traction bar, saahan se olla itse tehty. Jousipakka kannattaa varmaan keventää katsastuksen jälkeen.
Suosittelen kyllä käyttämään ajan ja energian tehdastekoisten tukivarsien laittoon, niin ei tarvi tehdä sitte enään uudestaan.
Katsastukseen tukivarsien kantavuudesta hyvä todistus on sen auton rekisteriote, mistä ne on peräisin. Jos se on saatavilla.

Tätä minäkin muistelin. Tais olla et ei saa rajoittaa joustoa mut ei se kyllä ollu tarkoituksenakaan. Rahaakaan tähän ei pysty kauheesti sioittaan kun oon ollu nyt lomautettuna. :(

Sillä nuo oma tekoiset tuli mieleen kun ois tuota turvakaariputkea ja mielenkiintoa yrittää.

Samsonite 09.02.2009 12:57

Rallieskortin takapäähän on iätajat tehty omatekosella nelilinkillä, norra jätetään vaan katastusmiehen iloksi. Niihinkin osaan katkastu norra toisesta päästä ja pantu rullien väliin liukuvaksi eli ei "haittaa" jousitusta juurikaan.
Jousituksen hoitaa iskaritolppa. Niissä on kyllä linkit suorassa ja panharti lisänä.

Maasturiin vois laittaa tankot just w-muotoon ja jättää sen panhartin pois.
Normi jousi sopivaan paikkaan lähelle norraa.

Leimasta menee läpi niin pitkään ku se norra on paikallaan, siis ne tangot.

Onkohan kukaan tehny tuommosta maastoajoneuvvoon ?

Jeep-Rice 09.02.2009 13:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 532250)
Rallieskortin takapäähän on iätajat tehty omatekosella nelilinkillä, norra jätetään vaan katastusmiehen iloksi. Niihinkin osaan katkastu norra toisesta päästä ja pantu rullien väliin liukuvaksi eli ei "haittaa" jousitusta juurikaan.
Jousituksen hoitaa iskaritolppa. Niissä on kyllä linkit suorassa ja panharti lisänä.

Maasturiin vois laittaa tankot just w-muotoon ja jättää sen panhartin pois.
Normi jousi sopivaan paikkaan lähelle norraa.

Leimasta menee läpi niin pitkään ku se norra on paikallaan, siis ne tangot.

Onkohan kukaan tehny tuommosta maastoajoneuvvoon ?

Onko tosa omatekoisessa ollu myös tukivarret omatekoisia? Jos ton norran kanssa onnistuis omatekoisilla osilla niin se helpottaisi vähän.

LaaLaa 09.02.2009 16:00

Virallisesti tukivarret pitää olla tehdastekoiset. Joskus on kuulemma kuitenkin erittäin asiallisesti ja todistettavasti (lujuuslaskennat, hitsausluokat jne) riittävän kestävät omatekoiset tukivarretkin kelvanneet joillain konttoreilla.

Oliko tässä siis kyseessä joku vanha cherokee vai XJ?

Suosittelen lämpimästi menemään oman katsastajan puheille ja esittämään asian mahdollisimman perin pohjin. Sieltä se VIRALLINEN vastaus kuitenkin loppupelissä tulee, oli vastaus mieleinen eli ei.

Samsonite 09.02.2009 16:29

Kelpaa nelilinkit omatekoset, ku on ne norrat paikallaan iliman mittään laskentoja. Nehän on vaan ns. lisätukina.:D
En oo VIRALLINEN millään mittakaavalla, mutta näin täällä.

Jeep-Rice 09.02.2009 16:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 532275)
Virallisesti tukivarret pitää olla tehdastekoiset. Joskus on kuulemma kuitenkin erittäin asiallisesti ja todistettavasti (lujuuslaskennat, hitsausluokat jne) riittävän kestävät omatekoiset tukivarretkin kelvanneet joillain konttoreilla.

Oliko tässä siis kyseessä joku vanha cherokee vai XJ?

Suosittelen lämpimästi menemään oman katsastajan puheille ja esittämään asian mahdollisimman perin pohjin. Sieltä se VIRALLINEN vastaus kuitenkin loppupelissä tulee, oli vastaus mieleinen eli ei.

Niinpä niin. Tää on se vanha cherokee eli sj korimallia vm79.

Minkälaisia/mistä ootte hommannu noitten tukitankojen päihin puslat? Olen ajatellu et tulis m16 pulteilla kii. onko ok?

Jeeper 09.02.2009 17:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Rice (Viesti 532240)
Pitäis melkeen käydä tiedustelemassa konttorilla..

Mitä oon kattellu ni muut on laittanu noita hdj:n tukivarsia esim. bj:hin mut riittääkö niissä kantavuus norsu jeeppiin?

HDJ:ssä muistaakseni taka-akselimassa 1750 kg, eli pitäis riittää myös FSJ:hin

Gary Grand 09.02.2009 18:47

Kyllähän niissä HDJ:n tukivarsissa(...siis akseleissa) kantavuutta on ja on toimiva ripustus. Ihan voin kokemuksesta sanoa. Ja varmaan saa respectiäkin, kun sellasilla kertoo akselinsa tukeneen. Mutta jospa joku nyt kertoisi mistä sellaisia halvalla saa, siis aikuisten oikeasti halvalla? Jos joutuu maksamaan kymppejä kappaleelta, niin ei tule halpaa ripustusta millään.

Kaikilla ei vaan ole heittää kymppejä enempää koko ripustukseen, tai sitten se on pois jostain muusta tarpeellisesta:mad:

Parempi vaan koittaa selvittää minkälaisissa isoissa pakuissa olis sopivia varsia ja ettiä niitä purkamoilta. Sopivan pitkillä tukivarsilla saattaa tulla hyväkin

Jeep-Rice 09.02.2009 22:22

fsj:n akselimassat on 1600/1600 eli riittäis. Mutta se on selvä että halvalla ei selviä tosta kun tuskin noita hdj:n tukivarsia on vielä romukasat väärällään. Siinä voi tulla äkkiä toimiva lehtijousitus jopa halvemmaksi.

Se on laitettava varmaan lehtijouset kuntoon ja etsittävä sopivia palikoita ajan kanssa.

Bj Andy 10.02.2009 06:35

Miulla on Bertassa vastaava systeemi ilmajousilla,muuten oisi tosi hyvä mutta 5 matikalla tuli hieman laskuvirhettä joten jousitus on optimaalinen n.4 t akseli painolle.:eek::eek::eek:

Ja siten vielä että siinä on traction bar tyyppinen ratkaisu.

Jeep-Rice 10.02.2009 13:00

Eihän sulla olis kuvia toteutuksesta? Paljonko nuo pussit maksoi ja millaiset paineilma vehkeet on niitten kaverina?

Bj Andy 10.02.2009 20:08

Pussit maksoi muistaakseni 130-140 euroa kappale.Ja ovat 8 tuuman 2 palkeiset,eli liian isot,eli kovat.(jotkut 6 tuumaset oisi sopivammat,ja rullapalkeella)
Kompurana on joku kolmenkympin kompura joka taitaa olla kypsymään päin,eli aika vaihtaa uuteen.(kesti n.2.5 vuotta)

Lisäksi systeemissä on yksi magneettiventtili,takaiskuventtiili,pari mikrokytkintä,ja relemysteeri jonka tinasin yöllä joskus puoli kolme kasaan.

Eli homma toimii sellain että suunnilleen kerran päivässä,jos ei kuorma muutu,painaa nappulaa(ei sitä mitä mitä micael jakson) ,niin automatiikka säätää korkeuden kohdalleen.Ja tottakai on myös manuaalisäätö.

Synsteemi on ollut käytössä jotakuinkin 3.5 vuotta,ja ainoa ongelma on ollut nyt ilmennyt kompuran väsähdys,ja korkeuden säädön linkun jumiutuminen(alunperin ei ollut rasvanippaa).

Ja syy miksi ko systeemin rakensin oli se,että rautajouset oisi tulleet kalliimmiksi,ja olisivat jo todennäköisesti kuoleentuneet vaihtokuntoon.

jappe 10.02.2009 21:59

Tukivarret
 
Lasketaanko tälläiset tehdastekoisiksi?
Noissa on säätövaraa ja löytyy ylä/ala versiot. Eivät kanita kun kiertyvät keskeltä.

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=9306

Jeep-Rice 11.02.2009 06:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jappe (Viesti 532656)
Lasketaanko tälläiset tehdastekoisiksi?
Noissa on säätövaraa ja löytyy ylä/ala versiot. Eivät kanita kun kiertyvät keskeltä.

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=9306

Eipä nuo kotikutoseltakaan näytä. Mut lueskelin tota pykälää ni tarvittaessa ois oltava valmistajan selvitys että offroad/rata osat on passelit myös tielle. Eli voi olla tulkinta eroja tässäkin.

Jeep-Rice 11.02.2009 06:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 532613)
Pussit maksoi muistaakseni 130-140 euroa kappale.Ja ovat 8 tuuman 2 palkeiset,eli liian isot,eli kovat.(jotkut 6 tuumaset oisi sopivammat,ja rullapalkeella)
Kompurana on joku kolmenkympin kompura joka taitaa olla kypsymään päin,eli aika vaihtaa uuteen.(kesti n.2.5 vuotta)

Lisäksi systeemissä on yksi magneettiventtili,takaiskuventtiili,pari mikrokytkintä,ja relemysteeri jonka tinasin yöllä joskus puoli kolme kasaan.

Eli homma toimii sellain että suunnilleen kerran päivässä,jos ei kuorma muutu,painaa nappulaa(ei sitä mitä mitä micael jakson) ,niin automatiikka säätää korkeuden kohdalleen.Ja tottakai on myös manuaalisäätö.

Synsteemi on ollut käytössä jotakuinkin 3.5 vuotta,ja ainoa ongelma on ollut nyt ilmennyt kompuran väsähdys,ja korkeuden säädön linkun jumiutuminen(alunperin ei ollut rasvanippaa).

Ja syy miksi ko systeemin rakensin oli se,että rautajouset oisi tulleet kalliimmiksi,ja olisivat jo todennäköisesti kuoleentuneet vaihtokuntoon.

Mistä noita pusseja löysit tohon hintaan? Toi vois olla kyl ehjien väsyneiden lehtien kanssa hyvä systeemi.

Bj Andy 11.02.2009 10:18

Raskaan kaluston varaosa liikkeestä.

Jos lisä jousia meinaat,niin 4 tuuman 3 palliset voisi olla suht sopivat.

Nostaa jo 3 barilla yli 400 kg.

Löytyy joko conttinentalin,tai firestonen luettelosta.

Nyt kun paina lama päälle,niin luulisi että myyjilläkin olisi aikaa tehdä hieman salapoliisi työtä.

Ja jos meinaa tehdä jotain ultimate offipeliä,niin sitten joutuu ehkä miettimään enemmän toteutusta,mutta käyttö peliin saa lisää kuormankantoa,ja jopa hieman maasto ominaisuuksia suht pienellä vaivalla.

sjeeppi 11.02.2009 11:42

No niin itse tilasin kolmisen vuotta sitten Jenkeistä Skyjacker alustan, missä on latijouset edessä ja takana. Toimii erittäin hyvin maastossa ja maantiellä.

Joustot todella hyvät ja alusta on pehmeä ja miellyttävä ajaa.
Korotus oli 4"

Jeep-Rice 11.02.2009 19:31

Jotain tollasia pussukoita vois suunnitella ja tulis varmaan halvemmaksi kun nuo korotus latit jenkeistä tilattuna. Tästä ei todellakaan mitään älytöntä offipeliä saa eikä yritetäkkään vaan enemmänkin huonon mökkitien autoa jolla pystyis kuskaamaan jotain painavaa tarvittaessa mut ois ajettava myös tyhjillään. Sillä alko hieman nuo ilmajouset kiinnostaa.

HeikkiH 12.02.2009 19:49

Tollaset palkeiden speksit postasin tonne toisaalle joskus...

-max tilantarve halk:166mm
-alapään kiinnitys halk:130mm
-minimi mitta:144mm
-max korkeus:371mm
= iskun pituus:227mm
-ihanne korkeus:255mm
-pinta-ala:151cm3
-kantavuus:2bar=300kg,3bar=450kg,4=600,5=750,6=900, 7=1050kg
-repeämispaine:n.20bar
-jousen omapaino:2,235kg

...löytyy S&N oy:ltä rullapalje no PNP314410200,
verollinen netto hinta EURO 122,00/kpl, ja taitaa olla ihan varastokamaa.


Sivu luotu: 23:08 (GMT +2).