Pajeron painelaakerinakseli
No niin kun minä nyt vihdoin aloin tehdä sitä kauan kaivattua kytkinremonttia, niin tuli eteen seuraavanlainen ongelmakohta.
89 mallisessa vaihteistolootassa on painelaakerin "akseli" samaa köykämiinivalua kun koko hela kytkinkoppa. Nyt kun sillä koslalla ja vaihteistolla on veivattu lähemmäs puolimiljoonaa kilometriä, on painelaakeri syöny akseliinsa noin millin syvän upotuksen, joka ei ainakaan paranna laakerin liikkuvuutta akselin päällä. Ajattelin että josko sorvailisi akselin suoraksi ja holkittaisi sen takasin määrämittaan vaikkapas messinkiholkilla. Olis sitte taas kun uus ja jälleenmyyntiarvokin taas nousisi.
Varsinainen kysymys kuuluukin: Mikä on sopiva toleranssi akselin ja laakerin välillä? Tarvis jonku valistuneen tiedon, senverran ymmärrän iteekkin että sen on oltava semmonen että laakeri sopii kulkemaan. Toisinsanoen; typerysten ei kannata taaskaan vaivautua vastaamaan. =)
|