Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mazdan WL-T -koneen piristys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53728)

gikseri 06.12.2008 21:59

Mazdan WL-T -koneen piristys
 
Onkos kellään mitään kokemuksia tällaisen Mazdan WL-T -koneen, eli 2.5TD piristyksestä? Konetta on käytetty ainakin Mazdan B2500 ja Ford Rangereissa ainakin ensimmäiset vuodet. Ilmeisesti sama 2.5l 12v perusmoottori jota mazda on käyttänyt kauemminkin. Omani on siis vielä mekaanisella pumpulla jossa on ainakin sähköinen ennakonsäätö.

Ahtopaineet on nyt 0,9 (vakio turbo) ja syöttöä hieman lisätty, mutta lisää pitäis saada. Eli mahtaakohan kone kestää isompaa turboa ja saako tuollaisen isompaa nestepäätä mistään?? Joku tuollainen 150-170hp olis tavoite.

gikseri 08.12.2008 12:24

Eikö kellään ole tällaisesta koneesta tietoa tai edes linkkiä?

-MaTTi- 08.12.2008 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 513535)
Eikö kellään ole tällaisesta koneesta tietoa tai edes linkkiä?

Kai näihin jotain "lastuja" saa:
http://dieseltuning.co.uk/ford-diesel-tuning.html
http://www.interdieseltuning.nl/tuni...09_PS_137.html
http://www.rgmotorsport.com/html/ranger_2_5td.html
http://voimaa.com/tuotteet.php?sivu=...aketti&kieli=1
http://dieseltuning.co.uk/ford-van-diesel-tuning.html
http://mmracing.sk/images/content/ranger25.pdf

gikseri 08.12.2008 21:10

Eipä saa kun on mekaaninen pumppu. Pari vuotta nuorempaan on nuo lastut joita on saatavana. Ja nyt kiinnostais lähinnä suuremmat tehonlisäykset. Mut taitaa olla niin harvinainen auto maailmallakin että ei kovin moni ole viritellyt. Tai ei välttämättä harvinainen autona vaan rakentelukohteena.

mki 08.12.2008 22:43

Tutkippa, wikipediaa hakusanalla Mitsubishi Astron ja http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Astron_engine
Mitsufoormista, jne löytyy 4D56 ja 4D56T tyypeistä jotakin..... saattaa olla karvas pettymys, tai mukava yllätys notta sehän on mitsun tekele =)
http://www.holysmoke.fi löytyy juttua jakajapumppujen alta bosch VE pumpusta
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=1246

edittiä, opetellaan uudelleen nuo url:ät

-MaTTi- 09.12.2008 15:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 513686)
Eipä saa kun on mekaaninen pumppu. Pari vuotta nuorempaan on nuo lastut joita on saatavana. Ja nyt kiinnostais lähinnä suuremmat tehonlisäykset. Mut taitaa olla niin harvinainen auto maailmallakin että ei kovin moni ole viritellyt. Tai ei välttämättä harvinainen autona vaan rakentelukohteena.


No sithän se on vielä parempi. :D Pumppu pajalle (mynädiesel, pp-diesel tms.), ahtoja lisää ja cooleri paremmaksi. Putki siinä sivussa. Onhan sitä vanhan Pajeronkin 2.5TD:stä saatu vakiokamoilla pumppua ropaillen parisataa konia irti. Ja jos nälkä ei lähe, niin ahdinta sitten vaihdellen. Tää nyt ei tainnu olla kyllä mitään uutta.

Ahdetun moottorin muutokset tietty vaatii muutoskatsatuksen = vaikeeta. Mutta saahan sitä monenlaista tehtyä mikä ei näy päällepäin. ;)

gikseri 09.12.2008 19:35

Oletko varma että olis mitsun? Onko mitsukin tehnyt 12v dieseleitä? Jos näin on niin nyt lähti kärry vaihtoon :D

Tuota pumppu asiaa olen kysellyt muutamalta pumppu pajalta, mutta eivät tunnu tietävän mikä pumppu tollasessa olisi, ilmeisesti harvinainen tapaus niillekkin. Tietäis edes minkä kokoinen nestepää tuossa olisi, jos olis vaikka 10mm niin saattaisi riittää tehotavoitteisiini.

Olen tässä nyt miettinyt että pitäisikö laittaa ihan perinteinen ahdin, vaikka Garrett GT 25 tai GT 28 vai joku muuttuvasiipinen. Turbopajat eivät ainakaan ole suositelleet muuttavasiipistä, kun väittävät ettei sitä saa kunnolla toimimaan paineohjattuna. Kokemuksia??

Jappi 09.12.2008 21:40

Kato pumpun kyljestä tyyppikilpi niin selviää paljon...

mki 10.12.2008 08:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 513851)
Oletko varma että olis mitsun? Onko mitsukin tehnyt 12v dieseleitä? Jos näin on niin nyt lähti kärry vaihtoon :D

Tuota pumppu asiaa olen kysellyt muutamalta pumppu pajalta, mutta eivät tunnu tietävän mikä pumppu tollasessa olisi, ilmeisesti harvinainen tapaus niillekkin. Tietäis edes minkä kokoinen nestepää tuossa olisi, jos olis vaikka 10mm niin saattaisi riittää tehotavoitteisiini.

Olen tässä nyt miettinyt että pitäisikö laittaa ihan perinteinen ahdin, vaikka Garrett GT 25 tai GT 28 vai joku muuttuvasiipinen. Turbopajat eivät ainakaan ole suositelleet muuttavasiipistä, kun väittävät ettei sitä saa kunnolla toimimaan paineohjattuna. Kokemuksia??


lohko on mitsun, pumppu boschin, kansi on Mazdan omaa kampetta, kuten hyndaissa hyndain... (ei 100% varmaa tietoa mazdan kohdalla, mutta 97% varmuudella)

Ootko kattellu / verrannu sitä pumppua esmes vanhempiin lastuttomiin volkkarin 1,9 TD koneisiin?

jos turpoo mietit, niin hukkaportiton isolla pakopesällä säädettävä ylipaineventtiili imusarjaan huokaus putki alakertaan....

gikseri 10.12.2008 10:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 513911)
Kato pumpun kyljestä tyyppikilpi niin selviää paljon...

Siitäpä se selviäis mutta ei näy tyyppikilpeä ilman pumpun irrotusta.

Jos kerran alakerta on mitsun tekele, niin siihen käy ilmeisesti samat männät yms. kun vaikka pajeroon? Kuinkas tollaset mitsun koneen virityskestävyys? Kaverin L200:n vakio kone hajosi siinä 125tkm kohdalla. Tuli lohkon kylkeen kampiakselin mentävä reikä.

mki 10.12.2008 19:36

no, mulla on 470 tkm mittarissa, toki remonttia on tullu tehtyä... kait se enempi käytöstä ja huollosta on kiinni?

mulla oli 4k koneinen corolla aikanaan (aikana kun oli vielä kossin vinkeitä), siihen tuli nyrkin mentävä reikä kans kupeeseen eikä ollu ku parisataa tuhatta ajettu =)

gikseri 10.12.2008 21:55

Tänään soittelin professional motoriin ja kyselin tuota ahtimen päivitystä ja sanoivat että järkevin vaihtoehto olisi päivittää tuota alkuperäistä ihiä niin suureksi kun saa. Sanoi että sitten sen pitäis riittää n. 30-40hp pidemmälle. Olis helppo homma, kun ei tarvis tehdä muuta kuin pultata takas kiinni. Samaan hintaan toki sais esim uuden garrett gt25 joka riittäis varmasti yli 160hp, mutta sit joutuis tekeen välilaipan pakosarjaan ja muuttaan kaikki letkut yms. yms.

Nestepään suurennus onnistuis PP-dieselissä 12mm.

-MaTTi- 10.12.2008 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 514198)
Tänään soittelin professional motoriin ja kyselin tuota ahtimen päivitystä ja sanoivat että järkevin vaihtoehto olisi päivittää tuota alkuperäistä ihiä niin suureksi kun saa. Sanoi että sitten sen pitäis riittää n. 30-40hp pidemmälle. Olis helppo homma, kun ei tarvis tehdä muuta kuin pultata takas kiinni. Samaan hintaan toki sais esim uuden garrett gt25 joka riittäis varmasti yli 160hp, mutta sit joutuis tekeen välilaipan pakosarjaan ja muuttaan kaikki letkut yms. yms.

Nestepään suurennus onnistuis PP-dieselissä 12mm.

Ja noita yms. yms. juttuja on muutoskatsastus, jota ei kukaan älyä/pysty vaatimaan jos kone on päällepäin täysin orkkis. Eikä pumpun sisällekkään näe.

mki 11.12.2008 08:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 514200)
Ja noita yms. yms. juttuja on muutoskatsastus, jota ei kukaan älyä/pysty vaatimaan jos kone on päällepäin täysin orkkis. Eikä pumpun sisällekkään näe.

Missäs vaiheessa muutoskatsastus tulee vastaan?
Pitääkö turbon vaihdosta originelli -> "tarvike" muutoskatsastaa?? tai jos coolerin vaihtaa isommaks & siirtää auton keulalle? vaikuttaako muutoskatsastus tarpeeseen jos ei oo/on vähäpästöisyys merkintöjä otteesssa?
Onko tuos joku ikäraja tjms.?

JiiPee 11.12.2008 12:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mki (Viesti 513723)
Tutkippa, wikipediaa hakusanalla Mitsubishi Astron ja http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Astron_engine
Mitsufoormista, jne löytyy 4D56 ja 4D56T tyypeistä jotakin..... saattaa olla karvas pettymys, tai mukava yllätys notta sehän on mitsun tekele =)
http://www.holysmoke.fi löytyy juttua jakajapumppujen alta bosch VE pumpusta
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=1246

edittiä, opetellaan uudelleen nuo url:ät

Wiki-linkistä löytyi, että B2600:n bensakone on Mitsun 4G54. Mitsun dieselit 4D55 ja 4D56 on ainakin samalla porausmitalla 91.1mm kuin se 2.6-litrainen bensakone, mutta ei se tietysti niiden lohkoa samaksi välttämättä tee.

Mazdan WL ja WL-T 2.5-litraiset dieselit on 93mm porauksella. Vajaan parin millin porausvara voi tiestysti löytyä Mitsun lohkostakin. En ole ainakaan näillä tiedoilla vielä vakuuttunut siitä, että lohko olisi Mitsun tekoa. Voi aivan hyvin olla, mutta yhtä hyvin olla olematta. Toisaalta komponenttituotannon ulkoistaminen on lisääntynyt koko ajan, joten lohkoja voi ihan hyvin tulla samalta tehtaalta niin Pajeroihin kuin Rangereihin kuin B2500:iin.

Olisiko mahdollinen Mitsun lohko sitten hyvä vai huono juttu, joku syntymäheikkous siinä?

mki 11.12.2008 13:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 514293)
Wiki-linkistä löytyi, että B2600:n bensakone on Mitsun 4G54. Mitsun dieselit 4D55 ja 4D56 on ainakin samalla porausmitalla 91.1mm kuin se 2.6-litrainen bensakone, mutta ei se tietysti niiden lohkoa samaksi välttämättä tee.

Mazdan WL ja WL-T 2.5-litraiset dieselit on 93mm porauksella. Vajaan parin millin porausvara voi tiestysti löytyä Mitsun lohkostakin. En ole ainakaan näillä tiedoilla vielä vakuuttunut siitä, että lohko olisi Mitsun tekoa. Voi aivan hyvin olla, mutta yhtä hyvin olla olematta. Toisaalta komponenttituotannon ulkoistaminen on lisääntynyt koko ajan, joten lohkoja voi ihan hyvin tulla samalta tehtaalta niin Pajeroihin kuin Rangereihin kuin B2500:iin.

Olisiko mahdollinen Mitsun lohko sitten hyvä vai huono juttu, joku syntymäheikkous siinä?

Näinhän tuo menee, ei oo maaliman aikaan ollu moottorin lohkon valmistajia niin paljoa kuin automerkkejä, mitä tuohon poraukseen tulee.. niin mitsun lohkohan on putkitettavaa mallia... mene ja tiedä sitte milloin moottori valmistajasta tulee valmistaja, ja milloin raakavalusta tulee valmistajan oma komponentti??

-MaTTi- 11.12.2008 23:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mki (Viesti 514253)
Missäs vaiheessa muutoskatsastus tulee vastaan?
Pitääkö turbon vaihdosta originelli -> "tarvike" muutoskatsastaa??

Pitää.
Lainaus:

tai jos coolerin vaihtaa isommaks & siirtää auton keulalle?
Pitää.
Lainaus:

vaikuttaako muutoskatsastus tarpeeseen jos ei oo/on vähäpästöisyys merkintöjä otteesssa?
Ei. Ja missään nykyotteessa ei lue vähäpäästöinen, vaikka olisikin
Lainaus:

Onko tuos joku ikäraja tjms.?
Ei.

mki 12.12.2008 07:48

No olipa hyvä että tääkin tuli selvitettyä.... minullekin

Ja sit jos tarttee muutoskatastaa, niin tarvii tehomittauskupongin??

Sorry OT, mutta kaiketi olennaisia juttuja tähän(kin) topiiciin....

gikseri 12.12.2008 12:09

Jep. Tosin itse yritän tehdä muutokset niin, jos jotain teen, ettei erottais päällepäin tarkempikaan katsuri. Coolerihan tuossa on alunperinkin nokalla.

-MaTTi- 12.12.2008 19:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mki (Viesti 514537)
No olipa hyvä että tääkin tuli selvitettyä.... minullekin

Ja sit jos tarttee muutoskatastaa, niin tarvii tehomittauskupongin??

Sorry OT, mutta kaiketi olennaisia juttuja tähän(kin) topiiciin....

Tehonmittaustodistus ja riippumattoman tutkimuslaitoksen (VTT tms.) todistus pakokaasupäästöistä kun auto on vähäpäästöinen (eli viimeistään 1.1.1992 uudemmat ha ja 1.7.1993 uudemmat pa ja maasturit). Kaikki 1.11.1988 uudemmat voivat olla vähäpäästöisiä. Nykyäänhän tätä ei otteella lue, joten ylläolevien päivämäärien ja 1.11.1988 välillä rekisteröidyistä autoista ko. tieto kannattaa selvittää ennen muutosten tekoa.

mki 12.12.2008 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 514668)
Tehonmittaustodistus ja riippumattoman tutkimuslaitoksen (VTT tms.) todistus pakokaasupäästöistä kun auto on vähäpäästöinen (eli viimeistään 1.1.1992 uudemmat ha ja 1.7.1993 uudemmat pa ja maasturit). Kaikki 1.11.1988 uudemmat voivat olla vähäpäästöisiä. Nykyäänhän tätä ei otteella lue, joten ylläolevien päivämäärien ja 1.11.1988 välillä rekisteröidyistä autoista ko. tieto kannattaa selvittää ennen muutosten tekoa.

No joo, tää selittää sen kun aikoinaan mietin sitä pikku oldsin 6 konetta nokalle ja viestttiin siitä vähäpäästöisyydestä, mikä multa puuttu ottesta (3/93 rekisteröity)

sorry tää OT taas

gikseri 13.12.2008 19:25

Olen tässä soittanut parille eri turbopajalle ja aika ristiriitaisia vastauksia saanut mikä turbo tuohon kannattais hankkia. Kaksi pajaa ovat suositelleet holsetin he221w -mallia (muutamia nähnyt ainakin vag konsernin 1.9tdi:ssä), joka on kuulemma aivan uusi malli ja olisi juuri passeli tuohon. Sit taas kaksi muuta pajaa ovat sanoneet että ehdottomasti mb sprinterin garrett gt25, ei kuulemma kannata mitään holsetin mallia miettiä alle 270hp tehoille ja yksi paja sanoi että tuo holsetti tai sit mitsu. Muuttuvasiipisen taidan unohtaa, kun saattaa olla kokemattomalle aika vaikea saada toimimaan. Ja olisi varmaan voimansiirron kestävyyden kannalta parempi, että vääntöalue siirtyisi hieman ylemmille kierroksille.

Rekisteröimätön 14.12.2008 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 514006)
Jos kerran alakerta on mitsun tekele, niin siihen käy ilmeisesti samat männät yms. kun vaikka pajeroon? Kuinkas tollaset mitsun koneen virityskestävyys? Kaverin L200:n vakio kone hajosi siinä 125tkm kohdalla. Tuli lohkon kylkeen kampiakselin mentävä reikä.

Kyllä se kestää siinä missä tojotan tai nissaninkin kone. Team1000:lla on 2,3 TD Galantti, josta on otettu 200 hp ja jotain 400Nm.

http://www.youtube.com/watch?v=OHCIGUr-X_M

Toki riippuu varmaan siitä kuinka uusi se kone on. Uudemmissa L200:issa, kuten ensi vuoden mallissa, 4D56:esta on otettu vakionakin 180hv. Mutta, on sen alakertaa varmaan taas päivitetty. Eli iästäkin varmaan riippuu, miten viritys kestävä se alakerta on.


Sivu luotu: 20:43 (GMT +2).