Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   vetarit irti millä?? ja perän laakeri kymysys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52500)

rupsukka 04.11.2008 13:41

vetarit irti millä?? ja perän laakeri kymysys
 
elikkä neliveto hiacen takavetarit on melko lujassa millä irti.
on kokeililtu iskuvasaralla ja liekillä ja kylymä spreillä.
ei irtoa pitääkö hommata prässi vai onko jollaki ohjeita/neuvoja

HJ60 04.11.2008 18:11

Minkähän ikänen/mallinen hiace? Jos on jäykällä taka-akselilla, niin onkos nuo semifloattereita, eli murikka avaten ja sokat irroittaen...

HANE 04.11.2008 18:15

luulisin
 
Arvelen että on samalla tapaa kun LJ:ssä ja takaveto corollassa....
eli jarruhilkkeet pois ja ne neljä pulttia sieltä vetarin laipan "takaa" lähtee sellainen kaulus irti jonka jälkeen pieni napautus ulospäin iskuvasaralla. ei pitäis olla C-rengasta tasauspyörästössä

rocky86 04.11.2008 18:17

tojo on 90 vm.
takana jäykkä irotettu vetarit jarru kilpineen.
mutta ongelma on että millä saa laakerit riti vetarin juuresta.
on kokeiltu kylmää ja kuumaa ja tehty jonku näkönen prässi virityski. eikä irtoa

khonkonen 04.11.2008 18:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rocky86 (Viesti 503568)
tojo on 90 vm.
takana jäykkä irotettu vetarit jarru kilpineen.
mutta ongelma on että millä saa laakerit riti vetarin juuresta.
on kokeiltu kylmää ja kuumaa ja tehty jonku näkönen prässi virityski. eikä irtoa

Jos et tarvi ehjänä laakereita niin aja rälläkällä ne halki. Ja siinähän on ennen laakeri tod.näk lukko "rikka" ni sille sama kohtalo, eli rälläkällä vaan. Mutta varo vetaria.

jake74 04.11.2008 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 503572)
Jos et tarvi ehjänä laakereita niin aja rälläkällä ne halki. Ja siinähän on ennen laakeri tod.näk lukko "rikka" ni sille sama kohtalo, eli rälläkällä vaan. Mutta varo vetaria.

kato varalta ettei tuo lukkorikka oo kiertellä kiinni.

tjl 04.11.2008 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jake74 (Viesti 503574)
kato varalta ettei tuo lukkorikka oo kiertellä kiinni.

ei ole c klipsiä minunkaa ielestä. saattaa toáin oll helvetin tiukassa mut raa`alla voimalla :)

lepoantti 04.11.2008 18:45

kun oikean malliset lattakärkipihdit hommaa niin niillä lähtee lukkorengas helposti, samat toimii myös murrosremontissa ja aikamonessa kohtaa vaihdelaatikossakin.

rymppirengas on tosiaan tiukassa!!ulosvetäjän pitää olla tosi tanakkaa tekoa jos meinaa sillä onnistua. cnc-ohjattu rälläkkä on loistava apuväline tässäkin hommassa, rymppiholkkia ei tartte edes hioa poikki kun se antautuu huonollakin ulostajalla. jos liian ahnaasti hioo niin saattaa tehdä vetariin sellaset kolot että öljytkin karkaa sitä pitkin stefan ohi, heikennyksestä puhumattakaan.

rupsukka 04.11.2008 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 503578)
ei ole c klipsiä minunkaa ielestä. saattaa toáin oll helvetin tiukassa mut raa`alla voimalla :)

Ei siinä vissin muu auta, kaikki on leikattu mihin vähänki yltää. Eihän siinä ulosvetäjät auta eikä näköjään 12t prässikään. Usko kohta loppuu. Häätyy rockyn86 kans huomenna jatkaa.. jos en sitten ota pari naksua ja lähe kokeileen.

revu 04.11.2008 20:29

jos se on samallainen kuin LJ:ssä. itse ajoin rälläkällä rymppiholkin melkein kokonaan poikki ja laitoin katkasumeisselin kärjen siihen rälläkällä ajettuun uraan(jos ajaa samallaisen uran molemmille puolille niin venyy paremmin) ja moskalla perään niin se holkki veny sen verran että sen sai pihdeillä pyöriteltyä pois. laakeri oli myös yhtätiukassa siihen en keksinyt mitään järkevää ratkaisua niin purin sen laakerin kahteen osaan sitten sen sisä koolin saa samalla tavalla pois kuin tuon rymppi holkin ja ulko kooliin sisä pintaan hitsasin koko matkalle sauman joka veti koolia sen verran kasaan että jäähdyttyään tipahti itsestään pois paikalta.

E: LJ:ssä ainakin on sellainen c klipsi

Rytari 04.11.2008 20:49

vedä migillä vähän saumaa siihen laakerikehään rälläköinnin jälkeen (rälläköimättömään kohtaa tietysti)niin se halkee jäähtyessään..

lepoantti 04.11.2008 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 503637)
vedä migillä vähän saumaa siihen laakerikehään rälläköinnin jälkeen (rälläköimättömään kohtaa tietysti)niin se halkee jäähtyessään..

tää rakenne on sellanen japanialais inkengöörin taidonnäyte!! ensiks pitää saada purettua että saa purettua!! laakeri on omassa pesässä joka purkautuu vaan yhteen suuntaan, ulkokooliin ei pääse käsiksi ennenkuin saa pesän pois vetarin päältä. varmaan jollakin on kuvia, vähän vaikee selittää, joka tapauksessa ikävä rojekti laakerin vaihto on hiacet, hiluxit ja läjät.

tjl 04.11.2008 21:01

miten lj:ssä voi olla c klipsi. eihän siitä saa edes peräkoppaa auki? sama takaperä siinnä on kun hiluksissakin.

lepoantti 04.11.2008 21:10

revu varmaan tarkottaa sitä lukkorengasta rymppiholkin vierestä, onhan se vähän c-kirjaimen näköinen. varsinainen c-klipsi löytyy esim. beejiin perästä, se pitää pilkkiä pois että saa vetarin ulos

Repro 04.11.2008 23:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 503580)
jos liian ahnaasti hioo niin saattaa tehdä vetariin sellaset kolot että öljytkin karkaa sitä pitkin stefan ohi, heikennyksestä puhumattakaan.

Kyllä se vetari katkeaa siitä lukkorengas urasta helpoiten. :)

lepoantti 05.11.2008 14:37

onko kellään tietoo että minkä tukkurin laakerisetit sisältää myös rymppiholkin? aika monesta puodista kysynyt ja aika monesta on puuttunut holkki?

neliveto 05.11.2008 16:33

Läjään ostin takalaakeripaketit Motonetista ja sisälsivät kaiken tarvittavan

- Marko -

rupsukka 06.11.2008 18:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja neliveto (Viesti 503805)
Läjään ostin takalaakeripaketit Motonetista ja sisälsivät kaiken tarvittavan

- Marko -


Näytti olevan tamgearsin paketissa myös kaikki (www.tamgears.com)
Ja todella edulliset verrattuna paikalliseen tarvikeliikkeeseen

hifilux 06.11.2008 21:48

En tiedä Hiacesta, mutta Bemariin tuli kesällä vaihdettua takapyörän laakeri. Oli takapyörän napa niin pirun tiukassa, että piti valmistaa omatekoinen iskuvetäjä. Eli 2 metriä rautatankoa, johon pujotettiin 8 kilon leka (siis varsi lekasta ensin irti). Sitten tangon toiseen päähän hitsattiin rei'itetty teräslevy ja toiseen päähän stoppari. Tämän jälkeen tuo rei'itetty teräslevy pyöränpulteilla kiinni napaan ja eikun tyrkkimään lekaa stopparia vasten terästankoa pitkin. Tuolla periaatteella napa irtosi muutamalla erittäin väkevällä iskulla, muuten ei olisi ollut toivoakaan saada napaa irti. Tämän jälkeen laakeri piti vielä särkeä polttoleikkaamalla ulkokehä ja sisäkehä rälläkällä särki, että sen sai irti.

Merkkiliikkeessä kuulemma ottavat koko paketin autosta irti ja jollain helvetin isolla prässillä puristavat navan irti. Kaikki korjaamot eivät kuulemma rupea edes yrittämään jos tietävät minkälainen homma se on.

revu 07.11.2008 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 503656)
revu varmaan tarkottaa sitä lukkorengasta rymppiholkin vierestä, onhan se vähän c-kirjaimen näköinen.

juurikin tätä tarkoitin. teknisessä sanastossani on isoja aukkoja... anteeksi maalaisuuteni :D

rupsukka 07.11.2008 09:05

nyt on tuo vetari homma hallussa, niin mites nuo perän laakerit sitten. Pitääkö välyksiä säätää ku pinionin laakerit vaihtaa. Vaihto niinki onnistuu, mutta nuo kello hommat jää tekemättä.

rocky86 07.11.2008 19:26

lakerit saatiin vaihettua.
loppupeleissä helppo homma ku hommas/teki oikeet työkalut.
pitää laittaa myöhemmin pari kuvaa prässistä ja muista.

rocky86 07.11.2008 19:51

nnnn


Sivu luotu: 06:29 (GMT +2).