Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajero napa ongelma. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50497)

Osmo87 11.09.2008 15:43

Pajero napa ongelma.
 
Kertokaapas kokemuksia mitzun omistaneet ja edelleen omistavat offi/metsästys miehet, että mikäs nuissa automaattisissa navoissa oikein reistaa kun välillä pitää hirveää pauketta ja kauheeta surinaa ja kerran on jo joutun sen lukite sokanki laittaan takasi paikalleen. Ääni kuuluu yleensä ratin ollessa ääri asenossa joten epäilin ensin hajonnutta murrosta mutta eipäs tuo sekään kovin väljältä tunnu ja kun ääntä lähtee vain satunnaisesti.

Kannattaako/voiko asialle mitään tehdä, vai onko parempi unohtaa koko paska ja hankkia manuaaliset lukot keulille? Vais olisko sittenkin kyse vain käyttäjän omasta virheestä, esim. nelivedon laittaminen päälle väärässä paikassa, väärään aikaan!?

Ja voiko sen alkuperäisen sokan tilalle laittaa tavallista seger-rengasta vaikka se onkin hieman orkkista ohuempi? Vai onko pienestä, 0.4mm klapista haittaa?

-pajero- 11.09.2008 20:19

Se on normaalia automaatti napoista paskoja ovat, ei siihen surinaan kannata päätä rasittaa kun ne pitää ja tavallinen sokka siellä pysyy kun painaa tarpeeks tiukaks ainakin itellä on pysyny

Osmo87 11.09.2008 20:48

kiitoksia tierosta. Täytynee lyödä toi tavallinen seegerin rollukka sitten sinne kun ei tuo orginaali enää halua pysyä urassaan.

Ja koitetaan ajaa aina niin pitkästi takatuuballa ku vaan pääsee ja lyörähän sitten vasta nelinkontin kun matka tyssää!:D

hifilux 11.09.2008 21:04

Pari vuotta -89 Pajerolla ajelleena tuli todettua että usein jos takavedolta laittoi nopean nelivedon, ei neliveto kytkeytynyt kunnolla päälle ja etupäästä alkoi kuulua kilkatusta kun lähti ajamaan. Tuolloin piti laittaa ensin hidas neliveto, ajaa sillä muutama metri ja sitten nopea neliveto päälle niin kilkatus loppui.

Rekisteröimätön 13.09.2008 17:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Osmo87 (Viesti 487405)
kiitoksia tierosta. Täytynee lyödä toi tavallinen seegerin rollukka sitten sinne kun ei tuo orginaali enää halua pysyä urassaan.

Ja koitetaan ajaa aina niin pitkästi takatuuballa ku vaan pääsee ja lyörähän sitten vasta nelinkontin kun matka tyssää!:D

Minulla ääniä alkoi kuulua kun vaihdoin sen sokan ohuempaan. Vetari oli jostain syystä niin syvällä ettei se sokan aluslevy mahtunut olemaan paikoillaan ja sokka ei meinannut pysyä paikoillaan. Kun käytin navan auki ja kasasin uudelleen niin aluslevy ja sokka meni hyvin paikoilleen. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään ääniä. Automaattinavoilla kannattaa välttää sellaista edestakaisin heijaamista koska lukko kytkeytyy päälle pienellä viiveellä. Eli jos ajat eteenpäin neliveto päällä niin menee hetki että napa lukittuu. Sitten kun lähdet peruuttamaan niin napa saattaa pysyä hetken lukossa jonka jälkeen lähtee pois päältä. Sitten se taas lyhyen ajon jälkeen menee taas päälle. Eli aina kun vaihtaa suuntaa niin lukko käy pois päältä joka ei varmaan tee kovin hyvää jos autoa heijataan eteen ja taakse.

jkholma 13.09.2008 19:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Osmo87 (Viesti 487405)

Ja koitetaan ajaa aina niin pitkästi takatuuballa ku vaan pääsee ja lyörähän sitten vasta nelinkontin kun matka tyssää!:D

Näin toimimalla saa varmimmin navat rikki. Nelikko kannattaa kytkeä ennen kuin jää jumiin jotta navat saa rauhassa lukittua eikä mene pamauksen saattelemana joko lukkoon tai paskaksi.
Sama koskee myös manuaalinapoja, nekin kannattaa kytkeä ennen kun on jumissa.

TOPPAHOUSU 13.09.2008 20:24

Ratkaisu!
 
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50559

Tuossa ratkaisu ongelmaan...

Osmo87 16.09.2008 19:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU1 (Viesti 487768)


Nuita mekaanisia manuaali lukkoja olen katsellutkin sillä silmällä että varmasti olisivat kestävämpi vaihtoehto.

Täytyy tässä katsastella rahatilannetta ja soitella sitten jos vielä sulla navat olisi tallella.
Tokihan vois ajaa nuo automaattiset navat loppuun ja sitten suunnitella uusia mutta katsotaan....

Morjenz 16.09.2008 19:53

Kannattaa hitsata ensin ne automaattiset napalukot ja alkaa säästää rahaa oikeisiin (manuaalisiin) napalukkoihin...

Osmo87 16.09.2008 20:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 488587)
Kannattaa hitsata ensin ne automaattiset napalukot ja alkaa säästää rahaa oikeisiin (manuaalisiin) napalukkoihin...

No onhan se toki tuokin vaihtoehto :rolleyes:

TOPPAHOUSU 17.09.2008 14:53

Toimii nuo SuperWinch:kin ihan hyvin...


Sivu luotu: 02:06 (GMT +2).