Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rangen dieselöinti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50223)

ADHD 02.09.2008 21:10

Rangen dieselöinti
 
niin tuli hankittua sit leikki kaluks tollanen range roveeri vogue..ja nyt on alkanut kiinostaa kuinka iso projekti tähän olisi laittaa jokin diesel kone? miten se onnistuu miten saa kytkin akselin käymään ja toisen koneen rangen omalle laatikolle? ja mikä kone olisi paras? noitahan on ollut myynnissä vaikka minkä diisseli koneella esim. mersu,nissan,vw ym.. tarjotkaa jos on myytävänä koneita mikä olisi mahdollista saada rangeen ja olisi hyvä maasto käytössä..

noniin nyt on purettu rangesta kone pois ja tuli hankittua koneeksi tuo VM:n 2.4 diesseli.. koneen kiinnitykset laatikolle käy muuten mut startin reikä näyttää siltä ettei se siihen sovi..ja bensa koneen kytkin on liian iso diiselin vauhtipyörälle..onnistuuko se tuon koneen laitto nyt tuolle bensan laatikolle kun laitan sen dieselin oman kytkimen?

ADHD 03.09.2008 17:10

perehdyin aiheeseen sen verran että mersun 3 litranen tiisseli taitaa olla yleisin mitä ovat laittaneet noíhin.. mut mistäs saisin sen sovitteen siihen väliin että saan koneen laatikkoon kiinni? ja entäs se kytkin kuinkas sen kanssa?

Rekisteröimätön 03.09.2008 18:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ADHD (Viesti 485526)
perehdyin aiheeseen sen verran että mersun 3 litranen tiisseli taitaa olla yleisin mitä ovat laittaneet noíhin.. mut mistäs saisin sen sovitteen siihen väliin että saan koneen laatikkoon kiinni? ja entäs se kytkin kuinkas sen kanssa?

http://www.smt.nu/default.asp?Expand=4&Display=3

ventora 03.09.2008 18:59

onhan noita tullut tehtyä vaikka kuinka,jos tuot koneen ja laatikon ni voin rakentaa valmiin paketin kytkimineen 0407459395. nissanin 2.8 suosittelen,muut kutoset painaa aivan liikaa,mersu tojotan ja nissanin 3.3 on aivan liian painavia,rangen oma kone kun painaa 150kg noin ja nissanin kuin toyotan liki 400kg apulaitteineen et ajoominaisuuden huononee aika lailla.

ADHD 03.09.2008 20:27

tuohan kuulostas oikeen hyvältä hommalta. mut nyt pitäs sit saada se kone jostain..yksi nissanin 3.3 olisi jo tiedossa, mut jos se ei ole hyvä kerta niin ei sitä sit.. mistäs minä nyt sen 2.8 nissanin tiiselin saisin? kannattasko ehtiä se missä on valurauta kansi ennemmin kun ne alumiini kantiset taitaa olla huonompia kestämään vai kuinka? paljonkos ottasit tuosta hommasta?

Kopone 03.09.2008 20:36

124 mersun kone ois viisaampi kun se vanha 5 pyttynen.

ventora 03.09.2008 20:39

jos sillä meinaa offata ni ei sitä 3.3.osta jostain kokonainen cedricki,helpoin todeta koneen kunto ja saa muutakin hyödyllistä mukana,rautakantinen mut alumiinikaan ei ole huono kun tekee jäähdytykselle pikku parannuksia.kaverille valmistu just 2.8 ja kyl 38 15/15" sutii aika rajusti,se on kestoltaan samaa luokkaa mersun koneiden kanssa

mauno 04.09.2008 08:33

ivecon tupro mottiahan ovat käyttäneet onnistuneesti täälläkin palstalla jotkut.. nimimerkkejä nyt en äkisti muista.. searchilla vois löytöö.

Holst 04.09.2008 09:22

Mites Discoveryn oma tdi200???

ADHD 04.09.2008 17:01

höh eí ollu edullisia cedrikkejä yhtään ainakaan nettiautossa mut laureleita kyllä löytys.. minnes asti pitäs tuua tämä kone ja rankun laatikko että kasaisit ne? niin ja entäs mitä oisit mieltä 2.4 turbo diisseli volkkarin koneesta siihen kun halvala sellasen saisin..tai saako sitä edes siihen käymään..

Rekisteröimätön 04.09.2008 17:19

laurelissa alumiinikantinen sama kone,tosin pumpussa pienenpi nestepää,volvon kone on toinen hyvä vaihtoehto kyllä.lohjalla ois paja.mikä vaan kone/laatikko yhdistelmä onnistuu.

ADHD 04.09.2008 23:59

ikävän pitkä matka täältä kuopiosta sinne asti ajaa tuota..:(

solihull 05.09.2008 00:40

Tervehdys!
Vanhaan Rangeen kannattaa ajatella oikeastaan vaan Nissanin Cedrickiä. Se on luja, kutonen, halpa, kevyt ja kohtuullisen kulutuksinen. MB:n 5-kone ei ole ollut kovin kehuttu vaikka niitä paljon onkin. Fiat/Iveco 3,5 on painava malmikasa, mutta kova vääntökone ja TALOUDELLINEN, en kuitenkaan näinä aikoina enää sellaista asentaisi. Alkavat olla jo iäkkäitäkin.

Uudempaan Rangeen aivan ehdottomasti MB:n 6-kone. Ainoana puutteena suoraruiskun puutos, muuten loistava paketti. Ja tietenkin TDI 200-koneita alkaa saada jo kohtuullisesti, joskin 500 tkm rullattuja. En tosin pidä LR:n TDI:tä maailman parhaana koneena edelleenkään, mutta talousihme se on.

Sitten on nämä välimallin koneet joihin en kovin kesken kajoaisi, kuten BMW:n 6-mukinen, Volkkarin 2,4 (löyhiä ovat, sanovat... ja ihan tosi), Opelin Omegan dieseliä en ole kuullut laitettavan (miksi ei?),

Ja mielenkiintoisia vaihtoehtoja; Transiitin suoraruisku TD (onko joku muuten laittanut?), sovitteita ainakin briteistä löytyy, Fiat/Iveco 2,8 (onko tämmösistä kokemusta muuten kuin pakussa?), Mersun CDi (sähköhässäkkää paljon ja liian uusi ja kallis).
TT

Kopone 05.09.2008 05:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 485882)
Tervehdys!
Ja mielenkiintoisia vaihtoehtoja; Transiitin suoraruisku TD (onko joku muuten laittanut?), sovitteita ainakin briteistä löytyy, Fiat/Iveco 2,8 (onko tämmösistä kokemusta muuten kuin pakussa?), Mersun CDi (sähköhässäkkää paljon ja liian uusi ja kallis).
TT

Mulla on offis lantikassa tuommonen ivecon 2.5l tdi mylly, painaa 200kg ja vaikuttaa ihan hyvälle keksinnölle. nuitahan löytyy fiatin dukatoista ja suoraruiskuna jostakin 89-> eikä ole hinnan kirossa ;) transitin kone ois mielenkiintonen tapaus kans kokeilla, taloudellinen se on ja hieno äänikin vielä..

Rekisteröimätön 05.09.2008 07:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 485882)
Sitten on nämä välimallin koneet joihin en kovin kesken kajoaisi, kuten BMW:n 6-mukinen, Volkkarin 2,4 (löyhiä ovat, sanovat... ja ihan tosi), Opelin Omegan dieseliä en ole kuullut laitettavan (miksi ei?)

Näissä kaikissa on itseasiassa täysin sama kone:
-Opel Omega 6-sylinterinen diesel
-BMW 525 tds
-Range rover P38 2,5 DSE

...eikä ollenkaan löyhä kone, itse kajoaisin näihin kyllä.
Se on luja, kutonen, halpa, kevyt ja kohtuullisen kulutuksinen.

Vielä jos hankkii kone-vaihteistopaketin Omegasta, saa GM:n automaatin 4L80E joka on TH-180 sähköisellä 4-vaihteella ja lukkoturbiinilla. BMW:n automaatit vaativat tarkempaa huolenpitoa joten offikäyttöön niitä en laittaisi.

solihull 05.09.2008 13:51

Tervehdys!
Tossa BMW-kohdassa tarkoitin lähinnä niitä vähän vanhempia koneita 80-luvun lopuilta. Ainakin olen ymmärtänyt että on melkoinen kierroskone joten alavääntö on vakiona hukassa maasturikäytössä. Mene ja tiedä.

TT

Rekisteröimätön 05.09.2008 17:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 485896)
Näissä kaikissa on itseasiassa täysin sama kone:
-Opel Omega 6-sylinterinen diesel
-BMW 525 tds
-Range rover P38 2,5 DSE

...eikä ollenkaan löyhä kone, itse kajoaisin näihin kyllä.
Se on luja, kutonen, halpa, kevyt ja kohtuullisen kulutuksinen.

Vielä jos hankkii kone-vaihteistopaketin Omegasta, saa GM:n automaatin 4L80E joka on TH-180 sähköisellä 4-vaihteella ja lukkoturbiinilla. BMW:n automaatit vaativat tarkempaa huolenpitoa joten offikäyttöön niitä en laittaisi.

Nusnutetaan pilkkuja...BMW:llä ei ole omavalmisteisia automaatteja vaan ZF 4hp22. Sama laatikko löytyy myös Range Roverista ja Land Roverista (classic ranget, P38 ja disco 1 ja 2 ) Ja monelta muulta eurooppalaiselta valmistajalta. Kauan valmistuksessa ollut laatikko, vaatii säännölliset öljynvaihdot. Ei mikään ääreiskestävä laatikko ainakaan raskaissa nelivedoissa.

Rekisteröimätön 05.09.2008 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ADHD (Viesti 485773)
höh eí ollu edullisia cedrikkejä yhtään ainakaan nettiautossa mut laureleita kyllä löytys.. minnes asti pitäs tuua tämä kone ja rankun laatikko että kasaisit ne? niin ja entäs mitä oisit mieltä 2.4 turbo diisseli volkkarin koneesta siihen kun halvala sellasen saisin..tai saako sitä edes siihen käymään..

Noita Range+VW Audi Volvo kutos yhdistelmiähän on aikoinaa melkein "tehtailtu" suomessa. Kyllä se sinne mahtuu hyvinkin. Pumpun remmin vaihto melko tuskaista, koska pumppu saa käyttövoimansa nokka-akselilta koneen takaosasta. Remmipyörän ja tulipellin väliin ei jää paljon tilaa. Leka auttaa mut ei silläkään mahottomia. Ainakaan jos laatikkona on automaatti niin ei oo mikään raketti.

Rekisteröimätön 05.09.2008 17:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ADHD (Viesti 485526)
perehdyin aiheeseen sen verran että mersun 3 litranen tiisseli taitaa olla yleisin mitä ovat laittaneet noíhin.. mut mistäs saisin sen sovitteen siihen väliin että saan koneen laatikkoon kiinni? ja entäs se kytkin kuinkas sen kanssa?

Sumujen saarelta löytyy sovitepalikoita... ei vaan muista löytyykö mersuun. Aika moneen moottoriin löytyi, jostain lantikka lehdestä kerran bongasin mainoksen.

Eskimo 05.09.2008 19:57

Hipase VW:n 2.5 TDI viitonen nokalle. Alkaa löytymään suomen purkaamoista hyvin ja jobbaamalla saksasta vielä halvemmalla.

Alavääntöä sais olla himppu lisää kun on suoraruikku mutta välityksillähän se hoituu.

140hp / 290nm vakiona ja lastulla lisää. Toki sähkölaitteiden kans pitää hieman askarralla mutta ei pitäs olla vielä mahdoton.

Edit: ja on luja kone.

ventora 06.09.2008 15:57

opelin 2.3 on todella vahva,200hp kulmilla pysyy hienosti nipussa viellä.tosin painava 4koneeksi.

bmw kone ei ole kaksinen.

volvon 2.4 on vahva ja hyvä moottori,väärällä käytöllä pilattu moottorin maine.kevyt 6 koneeksi.

cedricin moottori kohtuu kevyt ja vakio pumpulla päästään 150-200hp kulmille,ja kestää mitä vaan.halpa,osat halpoja..

ADHD 07.09.2008 13:58

noniin nythän menee hienosti.. sain ajettua jakolaatikon sit paskaks eilen :mad: taitaa olla nyt hyvä hetki vaihtaa samalla se konekkin..pitänee tilata sovitelevy jostain ja laittaa tuo volkkarin 2.4 turbo diisseli siihen

ventora 07.09.2008 15:41

kytkin kannattaa ylimitoittaa reilusti,ja jäähdytykseen lisätä pikkunen vesipumppu mikä kierrättää koko ajan ja sammutuksen jälkeenkin saa jäädä päälle hetkeksi,esim opel omega kohalta löytyy pumppua edullisesti motonetistä.välijäähdytin mahdollisemman isona ajoviiman puutteen takia,iso kenno toimii konehuoneen raunassakin,ei tarvitse keulalle laittaa.kovaa ajoa

Kuuno 02.09.2012 19:49

dieselöintiä M51:llä
 
Nostetaanpas vanhaa keskustelua esiin.

Ajatus on hankkia Range VM:n dieselillä ja haalia siihen ajan kanssa kestävä kone, joskus saada se paikoilleenkin.

Olen ajanut yli 200tkm vuosimallin -93 525-bemarilla, jossa on 2,5 litran kuutoskone (M51), eli se sama joka löytyy 1990-luvun jälkipuolen P38 diesel-Rangesta. Näitä P38:ja saisi nykyään jo kohtuuhintaan, mutta auton liiallinen, vanheneva ja englantilainen tietotekniikka kauhistuttaa.

Eli haluan tietokoneettoman Rangen, jossa on tuo hyväksi havaitsemani ja kestävä bemarin kuutoskone. Onko porukalla näkemyksiä miten tuo M51 asettuu VM-dieselin tilalle?

Toinen vaihtoehto on kunnostaa vähän vanhempi 2,4-litranen bemarin kuutosdiesel, joka on kai vähän kevyempi. Keskustelussa aikaisemmin joku sitä vieroksui, onkohan siihen muuta perustetta kuin yleinen antipatia baijerilaista kohtaan? Tuonkin koneen metkut tiedän, ei se paha ole.

Joku tekijä voi halutessaan ilmoittautua tekemään tuon dieselöinnin, kuuntelen ehdotuksia. Itsellä ei ole tiloja eikä kokemusta tämän kokoluokan operaatiosta.

ZeiZei 02.09.2012 21:19

Ei kai siinä muuta ole kuin öljynsuodatinjalka pönttöineen siirtää johonkin muualle ja samantein hankkiutua eroon öljypohjastakin esimerkiksi kuivasumppujärjestelmällä?

Sattuu olemaan just murikan kohdalla nuo edellämainitut osat noin offroadia ajatellen.

Pihalla on tuollainen -75 Range just tuolla bmw m21d24 kuutoskoneella...

http://thelincolnmarkviiclub.org/Gal...bum132/m21.jpg


Sivu luotu: 04:36 (GMT +2).