![]() |
Webaston huohotin ja kahlaus?
Onko tietoa voiko Webastolla varustetulla autolla turvallisesti kahlailla? Huohotinputki näkyy olevan todella alhaalla, mutta onko siinä jotain takaiskuventtiiliä tms. joka estää veden pääsyn sisään?
Tai onko yleensäkään pelkoa veden sisäänimaisusta tuota kautta? Kiitos etukäteen |
lienee pakoputki joka on alhaalla
en kyllä upottais - en ehkä tulpattunakaan |
Pakoputkea taisin tarkoittaa siis... :0
|
Muutamia kymmeniä lämmittimiä aukoneena voin kertoa, että juuri kosteus on ollut yleisin syy lämmittimien toimimattomuuteen.
Kondensoituneen kosteuden aiheuttamat hapettumat alkavat tehdä tuhoaan jo muutaman kuukauden käyttämättömyyden jälkeen. Usein käy niin, että sen puhallinmoottorin laakerit käyvät niin kankeiksi, ettei lämmitin sen takia käynnisty. Loppujen lopuksi se lämmitin sitten jätetään kokonaan käyttämättä ja silloin se kosteus saa aikaan palopesässä ja puhallinmoottorin siipien kammiossa kunnolliset syöpymät. Sieltä löytyy samanlaista höttöä, kuin mitä on akkujen ympärillä olevissa rautarakenteissa. Tämän kondenssin aiheuttaman haitan poistamiseksi lämmitintä pitäisi käyttää kesälläkin ainakin kerran kuukaudessa. Periaatteessa, jos toimivan lämmittimen sisään menee vettä esim. kahlatessa, niin sieltä valuu kyllä suurin osa vedestä pois ihan lorisemalla. Lämmitin pitäisi kuitenkin käyttää lämpimäksi jokaisen kastelukerran jälkeen. Lankomiehen metsäköne joskus vajosi tuulilasia myöten suonsilmään ja vettä & kuraa meni sitten Ihan joka rööriin. Kone kun saatiin talliin huollettavaksi, niin paineilmalla puhallettiin myös Webaston imuaukosta ilmaa sisään => Kuraa tuli pakoputkesta. Ihan nätisti sekin lämppäri lähti toimimaan ja toimikin vuosikausia sen jälkeen. Sähköjohtojen liitoksiin kannattaa suihkia CRC:tä, jottei ne hapetu pilalle... |
Kiitos Kartse1 vastauksestasi. Osaatko sanoa onko (kura-) vedellä Webaston läpi reittiä varsinaiseen koneeseen? Webaston mahdollisen rikkoutumisen vielä kestää, kunhan ei koko kone ota iskua.
|
Lainaus:
ei ole, (vaikken Kartse1 olekaan) |
Lainaus:
|
Tyhjentävän vastauksen jo saitkin... :)
Oikeastaan ainoa haitta rikkinäisen lämmittimen autossa kiinni pitämisessä on se, että kun lämmittimen palopesä riittävästi kosteuden takia ensin hapettuu ja sitten syöpyy puhki asti, niin silloin pääsee auton omat pakkasnesteet lämmittimen palopesän & pakoputken kautta lorisemaan maahan asti. Harvinaisia tapauksia, mutta näitä sattuu aina muutaman vuoden välein. Eräälle perhetutulle oli vaihdettu Pajeroon kokonainen tehdasuusi kansi (koska nämä ovat muutenkin kulutustavaraa), niin vasta koelenkillä seppä oli huomannut nesteiden karanneen koneesta naftalämmittimen pakoputken kautta. Webasto ei ollut toiminut siinä autossa pariin vuoteen, ja sitten kun kansi halkesi ja päästi kunnon paineet vesitilaan, niin sen ansiosta oli myös tämä pilalle syöpynyt Webaston palopesän seinämä mossahtanut sisään. Pelkällä palopesän ja puhallinmoottorin uusimisella sekin lämppäri tuli kuntoon... |
Sivu luotu: 00:45 (GMT +2). |