Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyota 4runner G58 vaihteisto ongelma (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29225)

Samppa79 28.01.2007 17:36

Toyota 4runner G58 vaihteisto ongelma
 
Kaikki alkoi siitä että kiihdyttäessä nelivedolla kolmonen alkoi jyrisemään. Auto on 4runneri. Kolmoselta neloselle vaihdettaessa jyrinä hävisi. Neloselta vitoselle vaihdettaessa alkaa amalgaanit tippua hampaista, jyrisee niin että vika ei ole kuljettajan pääkopassa. Vaihteiden vaihtamisessa ei ole ongelmaa eikä mitään muutakaan ylimääräistä ääntä kuulu. Jyrinän saa aikaiseksi myös takavedolla kun oikein polkee kunnolla. Jotenkin liittyy vaihteiston kuormitukseenko?
Talven aikaa vaihdettu etukardaani joka oli rikki. Takakardaani laakeroitu mutta nämä ei liittyne ongelmaan mitenkään.
Vaihteisto on nyt levällään tallin pöydällä. Ainut selkeä vika mikä löytyi on kytkin akselin pää. Silmälaakeri oli kaput ja kytkinakselin pää sorvaantunut noin 1mm ohuemmaksi. Voiko aiheuttaa kyseistä jyrinää? Jotkut sanoo että ei... liekkö perää?
Sivuakselin (akseli siinä kytkinakselin alapuolella) laakereissa havaittavsissa pientä säteittäisvälystä.Kytkinakselin neulalaakeri vaihteistonpuolelta on hieman väljä. Oikeastaan mitään muuta ei löytynyt. Ei raamuja eikä puuttuvia hampaita.
Vaihteisto öljyt ovat väriltään lähes mustat. Öljyt oli jotkut synteettiset, helkutin kalliit ja myyjän mielestä parasta mitä rahalla saa. Toimivat kyllä käytössä ihan ok mutta mistä värjääntyminen johtuu ja liittyykö se tähän jyrinään. Vaihdettu joku aika sitten, sitä edelliset öljyt olivat kirkkaat vaikka niillä ajettu ties kuinka kauan. Vaihteisto oireili jo ennen öljynvaihtoa.
Osaisiko joku vaihteistoguru hieman auttaa ongelman ratkaisussa?


Voiko tämä "sorvautunut kytkinakselinpää aiheuttaa ravistuksia:
http://static.petrisimolin.com/galle...tkinakseli.jpg



Edited by - Samppa79 on 28/01/2007 21:35:19

Edited by - Samppa79 on 29/01/2007 15:38:15

Samppa79 29.01.2007 15:37

Voiko huono kytkin asetelma yhdessä "mahdollisesti lieppaavan" kytkinakselin kanssa aiheuttaa tärinää kovemmassa kuormituksessa?
Eikö kellään ole kokemusta toyotan manuaalilaatikoista (hilux, 4runner)? Mikä niistä yleensä hajoaa?


Pete 29.01.2007 16:01

Aivan varmasti tuo kytkinakselin pään kunto vaikuttaa asiaan. Varmaan syytä vaihtaa kytkin ja asetelma samalla


Samppa79 29.01.2007 17:30

Kytkinlevy ja asetelma ovat lähes uusia. Asetelma on mielestäni liian löysä, ja ulkonäöltään mallia motonet. Edellinen omistaja vaihtanut. Ajattelin laittaa hyllystä vanhan hyväkuntoisen asetelman ja saman kytkinlevyn ,mikä oli jo paikoillaan. Kait se on uskottava tähän teoriaan kun ei parempaa tunnu löytyvän.


Pete 29.01.2007 17:38

Akseleista ei löytynyt päittäysvälyksiä?


Samppa79 29.01.2007 18:07

Ei mainittavia välyksiä.Alemman kaselin (Pääakseli,sivuakseli..) laakereissa oli säteittäisvälystä. Sekin vain pientä. Useamman rattaan hampaista puuttuu pieniä paloja nurkista mutta ne on vanhoja vikoja. Ainut selvä oli tuo kytkinakselin neulalaakeri ja silmälaakeri. Miksiköhän öljyt ovat vaihtaneet väriä?


Pete 29.01.2007 19:10

Oiskohan ne uudet öljyt ns. pesevät. Eli irroittaa kaiken vanhan möhnän vaihteistosta. Kerrankuin vaihdat vielä niin pysyy kirkkaana. Pick-uppiin vaihdoin joskus syynteettiset laatikkoon niin kävi samanlailla kun sulla. Positiivinen puoli oli että huippuja tuli 10km/h lisää


Samppa79 29.01.2007 21:18

Pitää laittaa loota kasaan uusilla laakereilla ja kokeilla. Jos kokeilis laittaa silmälaakeriksi 2-rivisen kuulalaakerin niin saisi kytkinakselin keskittymään kohdalleen.


-MaTTi- 29.01.2007 23:16

Sulla sitä riittää tekemistä noitten autojesi kanssa, ekaks LJ:n ja nyt tämän. :) Tuntuu porsivan aina jostain. Ei muuta kuin tekemisen iloa, toivottavasti tulee kuntoon.

_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15

Samppa79 30.01.2007 08:35

Tekemistä pitää aina olla! Joskus kyllä tuntuu että mielenkiinto ois ihan eri suuntaan. Runneria kannattaa ehjätä vielä pitkään, se näyttäs muuten olevan melko terve laite. TÄmäkin vika on pieni, vähän vaan täristää. Etsimiseen menee vaan pirusti aikaa ja vaivaa. Kyllä se siitä.


Samppa79 08.02.2007 17:33

No nyt tuntuu homma olevan hallussa. Vaihteistoon laitoin uudet laakerit sivuakselille ja neulalaakerin kytkinakselille. Muut laakerit oli niin priimat että niihin en kajonnut. Pesu, öljyä hiukan ja takaisin paikoilleen. Kytkinakselin pää korjaantui laittamalla silmälaakeriksi 14mm leveä kuulalaakeri samoilla ulkomitoilla. Alkuperäinen on 10mm leveä. 14mm mahtuu juuri ja juuri olemaan, laskemalla välykseksi jää joitakin kymppejä joten hyvin pyörii. 300km:n testilenkin aikana ylimääräisiä täristyksiä ei havaittu. Ilmeisesti nuo tärinät aiheutti välykset kytkinakselilla.
Sen huomasin että vaihteisto kannattaa ylitäyttää huoltomanuaalin ohjeista poiketen. Jos täyttää propun alalaitaan niin öljy ei yllä kunnolla 5-vaihteen voitelu"ränniin" saakka. 4 litraa sinne kippasin vaikka ohjekirja antaa 3,5 litraa määräksi.
Semmonen juttu tuli kokeiltua, että LJ-70 (vanhempi malli) kytkinasetelma ei käy 4runneriin vaikka ovat kiireellä katsottuna samanlaiset.Käy paikoilleen mutta ei enää irrota..
Niin ja joissakin manuaaleissa annetaan vaihteensiirtäjän haarukan lukituspultin kiristysmomentiksi 20Nm. Ne ei sitten kestä semmosta momenttia..


Pete 08.02.2007 18:24

Lainaus:

quote:
Niin ja joissakin manuaaleissa annetaan vaihteensiirtäjän haarukan lukituspultin kiristysmomentiksi 20Nm. Ne ei sitten kestä semmosta momenttia..
Joo, totesin omassa joskus saman.. 20Nm on uusille kuiville pulteille. Jos "rasvatut" niin 15Nm.
Onneks ne jämät lähtee aika helposti pois



Sivu luotu: 11:16 (GMT +2).