Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mikä jumii suikan etuakselilla? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28010)

riude 21.12.2006 23:32

Mikä jumii suikan etuakselilla?
 
Nelikolla ratti melkein tappiin linkussa suitsan keulassa kilkuttaa, varmaan murros taikka pari, ei siinä mitään.
Uudet (paremmat) on hyllyllä mutta en ole jaksanut vaihtaa kun ei se kilkutus sisälle kuulu...
Nyttemmin etuakseli on ruvennut käyttäytymään kuitenkin kuin siinä olisi lukko. Liukkaalla ei huomaa mutta pitävällä ratti linkussa ajaen todella rasittava.
Ilmeisesti pitäisi ruveta jaksamaan vaihtaa murrosta, vai voisiko joku muu olla vikana?
Vai voiko jo 235/75 rengastus vaikuttaa suzukissa siten, ei kai?

Rauvassa ei oo raha hukassa.

jnu 22.12.2006 01:07

Kuvauksesta ei ota mitään selvää mutta avaa navat (ja samantien vaihda ne murrokset) ni ei tartte arpoa.

**************
Jussi ja Suzuki

Ahosensetä 22.12.2006 05:26

Voi vika olla tasauspyörästössäkin. Tai sitten neliveto ei jostain syystä vapaudu, vaan on koko ajan päällä. Vika varmaan selviää paremmin auton alta kuin täältä ...

Renkaat eivät vaikuta tohon mitään.


T, Antti

Edited by - Ahosensetä on 22/12/2006 05:35:04

riude 22.12.2006 08:21

Heh, nyt kun lukee hereillä ollessa tuota kuvausta niin melko perseestähän tuo on...=)

Elikkä siis rattia enemmän käännettäessä (kummalle puolelle tahansa) kuuluu metallinen kilkatus.
Suht´suoraan ajettaessa tai takavedolla ei ääntä kuulu eikä "lukko"-toimintaa ole.
= aika varma murros.

Kuten sanottu navat aukaisemallahan tuo selvinnee.





Rauvassa ei oo raha hukassa.

riude 27.12.2006 14:43

Hmm....vähänpä minä sj:stä tiedän...=)

En ole napoja aukaissut vielä (murroksen "pallon" stefat saan vasta tällä viikolla), mutta ilmeisesti tuo tarkoittamani "kanitus" on sj:n ominaisuus?
Siis että siinä etu- ja takapää pyörii samaa nopeutta, joka renkaat linkussa saa menon kanittamaan esim. liikkeelle lähdettäessä.
Näin ymmärsin kun lueskelin tuota "susukin nopeus" ketjua.

Rauvassa ei oo raha hukassa.

Heguli 27.12.2006 15:26

Lainaus:

quote:
Siis että siinä etu- ja takapää pyörii samaa nopeutta, joka renkaat linkussa saa menon kanittamaan esim. liikkeelle lähdettäessä.
Näin ymmärsin kun lueskelin tuota "susukin nopeus" ketjua.
Kun nelivedon laittaa päälle, niin keskitasauspyörästö lukittuu. Tällöin etu- ja taka-akselit pyörivät samalla nopeudella. Autolla kaarrettaessa joku pyörä joutuu väistämättä luistamaan tien pintaan nähden, etu- ja takapää kun kulkevat eri ”uria”. Tällöin auto on luonnollisesti aika kankea kääntymään. Tästä syystä nelivetoa ei saa käyttää pitävällä pinnalla, jottei voimansiirto rasitu liikaa.


Liikkuva jääkaappi rules....

Ahosensetä 27.12.2006 17:26

Lainaus:

quote:Kun nelivedon laittaa päälle, niin keskitasauspyörästö lukittuu. Tällöin etu- ja taka-akselit pyörivät samalla nopeudella.
Tässä varmaan pitää lukea:
"Kun nelivedon laittaa päälle, niin etu- ja takakardaanit pyörivät samalla nopeudella."

Keskitasauspyörästöähän tossa ei ole. Asia ei muuksi kylläkään muutu.

Lainaus:

quote:Siis että siinä etu- ja takapää pyörii samaa nopeutta, joka renkaat linkussa saa menon kanittamaan esim. liikkeelle lähdettäessä.
Jos sulla on neliveto päällä, niin kyllä. Eikä pelkästään liikkeelle lähdettäessä, vaan aina käännettäessä.

Tätä tossa ylempänä jo vähän tarjosinkin: "Tai sitten neliveto ei jostain syystä vapaudu, vaan on koko ajan päällä."


T, Antti

riude 27.12.2006 17:56

Aivan aivan, ja minä tavallaan yritin tätä tarjoilla kun mainitsin 235/75 renkastuksen. Kapeammalla renkaalla ei nimittäin niin pahasti kanita (järkeenkäypää).

Aina sitä uutta oppii, jopa sähkömieskin...=)

Eli taidan antaa vielä kilkattaa tuon murroksen, vai onko olemassa todellista riskiä että se totaalisesti hajotessaan rikkoo muuta? Ei se pahasti vielä äännä, naputtaa/kilkattaa kumminkin.

Hmm....elikkä jos joutuu selkeästi pienemmän vararenkaan heittämään alle, on ajettava ehdottomasti vain takaveto päällä?


Rauvassa ei oo raha hukassa.

Edited by - riude on 27/12/2006 18:56:17

Ahosensetä 27.12.2006 19:26

Jos kyse tosiaan on nelivedolla ajamisesta, niin suurempi rengaskoko pahentaa hiukan asiaa, muttei muuta perusongelmaa (keskitasauspyörästön puutetta) miksikään.

Murrosta ei kannata ajaa rikki, silloin yleensä menee muutakin, esim. olkatapin laakerit, vetarinpää, tms. eikä kuula itsekään siitä parane. Jos vaurio sattuu vielä vauhdissa, niin ohjaamossa saatetaan nähdä joitakin voimisteluliikkeitä :)

Hommaa suosilla oikeankokoinen varapyörä, leveydellä ei ole väliä, mutta oikea halkaisija. Silloin voit ajaa millä vedolla vaan, vaikka varapyörä olisi alla.


T,Antti

Heguli 27.12.2006 20:08

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:Kun nelivedon laittaa päälle, niin keskitasauspyörästö lukittuu. Tällöin etu- ja taka-akselit pyörivät samalla nopeudella.
Tässä varmaan pitää lukea:
"Kun nelivedon laittaa päälle, niin etu- ja takakardaanit pyörivät samalla nopeudella."

Keskitasauspyörästöähän tossa ei ole. Asia ei muuksi kylläkään muutu.
Juu, just näin. Töissä kun kiireessä huseeraa niin menee sutsukit sekaisin. Ajatukset oli Vitarassa vaikka puhuttiin suikasta.

Liikkuva jääkaappi rules....


Sivu luotu: 09:52 (GMT +2).