Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Koliseva Jeep XJ -91 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26366)

31.10.2006 12:16

Koliseva Jeep XJ -91
 
Oikea etukulma (pyöräntuenta) kolisee/jyrisee erityisesti vasemmalle käännyttäessä. Paikallaakin etenkin kylmänä käynnistettäessä sama kolkotus kuuluu, ei pelkästään liikkeessä/veto päällä. Kun moottori käy tasaisemmin ääntä ei enää kuulu.
.......
Kim
P.S. Myynnissä käytetty startti.

Note! This message was posted anonymously!

JAMANT 31.10.2006 12:54

Vetarin ristikko, kallistuksen vaimentajan koiranluu, moottorin kumityyny, vaihteiston kumityyny, raidetangon pää, ylä tai alapallonivel, tukivarren pusla, track-bar....

Vaihtoehtoja riittää, eikös löydy auton alla käymällä???

FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Nettikauppa: www.jamant.fi

peeppi 18.07.2009 16:00

koliseva xj -92 40HO+AW4+242
 
Etsiskelin tässä Jeepin kolinalle syytä. Varmaa voi jatkaa tähän threadiin, kun tuntuu omakin voimasiirto-ongelmalle...

Oikean puolen vetarista/ristikosta tuntuu osa kolinasta johtuvan minun yksilössäni. Mutta siinä ei ole ihan kaikki.

Kun konetta käynnistää tai päästää takaisin tyhjäkäynnille kuuluu ristikon kolinaa terävämpi kolina. Startatessa nin kauan kuin starttia pyörittää. Kierrosten laiskiessa vain kerran.

Tämä kaikki tapahtuu Laatikon asennoissa P ja N. Ääntä ei kuulu asennoissa R tai D.

Onkohan kenelläkään kokemusta vastaaanlaisesta, vai alanko vain purkamaan laatikkoa perästä, jotta näen mikä äänen aiheuttaa. Vai onko koneen laatikon välissä jotain mikä voisi kolahdella?

ZAU 18.07.2009 17:59

Yksi kolinan aiheuttaja oli ainakin mun jeepissä vaihteiston takapään tuenta,vaihteisto hakkasi kannatin palkkiin josta se on tuettu kumityynyillä.Myös pakoputki kolisi samaan palkkiin

peeppi 18.07.2009 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 576546)
Yksi kolinan aiheuttaja oli ainakin mun jeepissä vaihteiston takapään tuenta,vaihteisto hakkasi kannatin palkkiin josta se on tuettu kumityynyillä.Myös pakoputki kolisi samaan palkkiin

Laatikosta ja putkesta matkaa palkkiin senttejä. Ja ääni kuuluu tosiaan moottorin takaosan ja laatikon etupään tenoilta, ainakin ylhäältäpäin kuunneltuna. Putki menee läheltä vauhtipyörän kohdalla, muuta se ei aiheuta tätä kolahtelua.

Alhaalta päin hankala paikantaa, kun ei voi samalla olla auton alla ja startata. Pitänee houkutella joku starttailemaan ja kaasuttelemaan, kun itse pötköttelee auton alla. Tunkea vielä rukkasia putken ja laatikon väliin.

Niin ja edelliseen selostukseeni lisäten, ajaessa ei näitä ääniä edes kuule, ainoastaan paikallaan. R ja D asennnoissa siis testattu siis jarrua vasten hieman polkaisemalla :) Hallin lattiassa siis molempien takarenkaiden paikat merkattu. Koneessa on siis voima tallella ja takana lukko toimii... :p

JAMANT 19.07.2009 14:47

Oliskos vetolevy poikki??

peeppi 19.07.2009 23:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 576688)
Oliskos vetolevy poikki??

Näkyisiköhän se jos ottaa sen suoja pellin laatikon edestä irti. Voikohan laatikon - momentinmuuntimen - vetolevyn kiinnityksissä olla häikkää. Ei taida näkyä ottamatta laatikkoa irti.

Yhtenä vaihtoehtona tuli itselläkin mieleen, josko startin ratas pääsisi jotenkin kolkottamaan vetolevyyn?? Eikös siellä ole jousi, joka pitää rattaat poissa kehältä??

JAMANT 20.07.2009 09:17

Ei näy välttämättä muuten kuin ottamalla laatikko irti, ainakin viimeksi oli keskiö irti ja näkyi vasta kun oli vetolevykin irti (siellä on kuuden pultin alle menevä prikkalevy ja oli sen alta poikki, se on tossa seinällä muistona, saa tulla katsomaan!!)!!

Killman 20.07.2009 20:59

Siis murtuma näyttää esim tuollaiselta, näkyy vasta kun on irti ja pesty. Murtuma kulkee tuossa juuri piparkakkuprikan reunoja myöten. Oireesi ovat juuri samat kuin omassanikin oli. Tosin sillä kolkottavalla vetolevyllä ajelin melko pitkään, viimeisenä 2008 Talvieksytyksen, joten ei se ainakaan minulla heti käsiin särkynyt. Niin, ja älä osta tarvike osaa, kokeiltu on!

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35700

peeppi 23.07.2009 23:37

Vika löytyi... toivottavasti
 
Kiitos Jamantille neuvoista.

Irroitin vaihtieiston edestä suoja kilven ja aloitin kokeilemaan sopivaa avainta vetolevyn/turbiinin pulttien kantaan. Meinasi jo alkaa hieman maidot keittämään kun ei tuntunut mikään avain väliltä 13 - 17 mm ja 1/2 - 3/4" ottavan kiinni pultin kantaan.
Kokeilemaan sitten sormin, minkä kokoinen pultti voisi olla... ja mitä mitä :confused:, kaikki neljä pulttia pyörivät käsin.

Eli jokainen pultti yksitellen auki ja lukkoliimaa väliin. Nyt kokeillaan ja tutkitaan lisää, jos kolina ei lopu.


Sivu luotu: 19:49 (GMT +2).